Hoppsadel till rakryggad ponny?

R

rebeckagranstrom

Letar efter en ny hoppsadel till min ponny (141 cm) Men jag vet inte riktigt vars jag ska leta, Jag bor ju uppe i Norbotten, så det finns ju inte så mkt här..

Jag har sökt på hästnet och allt, men jag vet inte hur sadlarna är.
Min fråga är om man ska satsa på billigare typ, Kingstonsadlar, eller lite dyrare typ stubben eller prestige? Vilka är bäst, och vet ngn vad som passar till hästar med rak rygg och låg manke?

Sv: Hoppsadel till rakryggad ponny?

Det finns Jensen sportsadel, där mäter man ut sadlen efterhästen, (speciel gjord) med mått från rygg osv osv, har en sån på min häst, dock är dom väldigt dyra, min kostade 25.000 :O! men den är absolut värd det! :) den håller måttet bra, och man kan välja mellan dressyr, hopp & allround :)

Okej, det lät bra, men lite vääl dyrt för min plånbok :)

Nejnej inte Kingston! Rena skitmärket.

Jag kan tipsa om Wintec hopp, den är för rakryggade hästar, dock inte väääldigt raka (som min, den vart lite för böjd).
Hubertus flatback vet jag är väldigt rak, om det finns olika modeller vet jag dock inte.
Jag har en T6 showjumper till min rakryggade tjej. :)

Okej,, ja, jag har hört att Kingston sadlarna e dåliga, och kan hålla med där oxå.. Jag har just nu en Kingston allround sadel, (den funkar bra, men färgen nöts bort på en gång..) Men jag vill absolut inte ha den dära Kinsgston hoppsadeln, för den ser väldigt obekväm ut..
Min häst är rak i rygen, men inte ALLT för rak, om man säger så :)
Vet du priset på en Wintec och T6 showjumper?

Showjumpern finns på Hööks och där går den på ca 5500:- , har sett dem ute på annons för runt 4000:- om man vill ha en med utbytbara koppjärn och fishinlägg.

Wintec hopp går på ca 5000:- ny, men begagnad kan du hitta en för mellan 2000-4000:- ungefär.

Jaha, det lät ju jättebra!1 :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 242
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 461
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 280
Senast: Aifos
·
Utrustning Hej, Jag har haft problem med att hitta sadel till min häst trots fyra sadelprovare som varit ute och rekommenderat olika sadlar. Han...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 885
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?