hoppsadel till arab

L

lill_flesky

arabhästägare, vad har ni för hoppsadlar till era hästar? Ska börja leta efter en till pållen, men har reflekterat lite över hu ruggigt långa många hoppsadlar är. Överlag så tycker jag dom är längre än dressyrsadlarna?
Vad har ni för märken, modeller, tumstorlek och bomstorlek på era sadlar?

Sv: hoppsadel till arab

Har ingen arab längre, men de jag ridit tidigare hoppades med Stübben hoppsadlar (Siegfried). Ingen flatback då, utan vanlig, klassisk hoppsadel. Vanlig 17", bomvidd varierade lite. Minsta "spinken" fungerade med 30-bom, de andra två hade 31. Tyckte att modellen fungerade bra på dem iallafall... ;)

Åh vad bra, har sett många begagnade stubben till salu nämligen och så gillar jag de sadlar så det vore ju kanon om jag hittade en passande stubben.
Vad tyckte du i övrigt om stubben?

Tycker att de ger bra stöd och är sköna att rida i, en liten varning för de riktigt gamla modellerna som kan vara ruskigt hårda i sitsen... :crazy:
Tycker att Stübben Romanus hopp är allra skönast, men jag tror inte att jag har sett så många begagnade till salu!? Men jag gillar "riktiga" hoppsadlar; djupare sits, bra knästöd... Ingen flatback för mig iallafall. :smirk:

Har en Appaloosa Venezia, gammal modell, på min nuvarande häst som också är ganska kort i ryggen. Den är urskön och ger bra stöd! Kanske också kan vara en idé till en arab...

Ring en sadelutprovare så hjälper han/hon dig med problemet..Det brukar INTE vara lätt att hitta en sadel åt en arab så det bruker vara jättebra att få ut en expert inom ämnet! :)
Jag hade jätteproblem med sadel till min häst och fick hjälp av en sadelutprovare...å andra sidan skulle jag aldrig ha köpt en sadel själv utan låte en proffisionell sadelutprovare titta på det...Har sett alltför många hästar med rygg ont pga fel sadel!! :smirk:

Lycka till!
Använder en appaloosa redstar nu.allround mot hopp..mycket hopp ;)
Trodde inte själv att min häst skulle kunnat ha en sådan!

har precis köpt en allroundsadel appaloosa till min arab, den ligger som en smäck! Sadelprovaren konstaterade även att en äldre flatback stubben låg mycket bra men jag ville ju inte ha en hoppsadel. Överlag sa hon att flatbacksadlar ofta passar araber eftersom de har kort, bred rygg.

Problem? Nej sånt har inte jag :angel:
Har bestämt mig för att pröva ut den nya sadeln "själv" till hästen. Anser mig ha tillräckligt med kunskap i bagaget för att se om en sadeln är sakdlig eller inte för pållen. Finliret känner man ju på hästryggen. Dessutom har jag mycket hjälp i folk runtomkring med mkt erfarenhet av sadlar. Så den biten tror jag inte blir något problem.
Själövklart är det bra att ha en expert på området, men bara för att man inte har en titel så behöver det inte betyda att kunskapen saknas.
Jag har aldrig haft några jätteproblem med sadel till min häst, hon har en mkt sadelvänlig rygg, och när jag köpte min första sadel så hittade sadelutprovaren flera modeller som låg bra.

Tyvärr gillade inte min häst appaloosan, provade visserligen bara några av deras dressyrmodeller men enl. sadelmakaren så var de modellerna relativt lika hoppsadlarna i bommen .

jojo..hade själv aldrig vågat prova ut en sadel till min totto..betalar mer än gärna de 250 spännen extra för att få en sadelutprovare att hjälpa mig..provade sammanlagt8 sadlar som mer eller mjindre passade som en smäck..men valet föll på appaloosan då hasten verkade trivas bäst i den..på så vis är det bra med sadelutprovare..större valfrihet.
Lycka till då!

Köpte en Zaldi (Royal tror jag den heter). Normalbom. Passade utmärkt. Egentligen en allroundsadel men är mycket hoppinriktad. Liten och nätt i modellen.

Ja, om man kan hitta en utbildad sadelutprovare som provar ut en sadel för 250 kr så... (Kan tillägga att häromkring tar de utbildade 500 kr + milersättning, vilket i mitt fall skulle stoppa på omkring 800 kr...) Outbildade "sadelutprovare" finns det däremot många, och de är billiga...

250? Vad har du för sadelutprovare eg? Här lär man betala MINST 500 pix + bensin så det brukar landa på 800 minst... Viss skillnad.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
901
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar