Hoppsadel som inte passar

T

Tebazz

Min tränare tycker vi ska börja hoppa lite för att träna sitsen.
Men nu är det ju så att jag inte har någon hoppsadel som passar, och jag vill ju inte hoppa i dressyrsadeln då man inte får så bra sits.
därför undrar jag om det är jätteslitsamt för hästens rygg om jag hoppar med min gamla allroundsadel, som inte passade honom speciellt bra, tills jag hittar en billig begagnad som passar hans rygg bättre. Jag vill ju inte att hans fina ryggmuskler ska försvinna igen pga dålig sadel.
Lektionerna kommer vara ca 1 gång i veckan, en halvtimme varje gång.
När jag hoppat med denna sadeln innan har han inte protesterat utan tagit hoppen med glädje.
Kollat de andra hästarnas allroundsadlar i stallet, men de är ännu smalade än min gamla, och är inte skapta för en stor manke och svank.
hur tycker ni jag ska göra?
Kan jag underlätta att den gamla sadeln inte klämmer på något sätt? padd kan jag kanske inte lägga under, då den redan är smal i bommen, men någon som kanske har något annat tips?!
Eller ska jag helt enkelt säga till min tränare att vi får hålla oss på marken tills jag hittat en ny sadel?
Väldigt tacksam för svar!

Sv: Hoppsadel som inte passar

Jag tror inte att det är ngn större fara om du bara andvänder den en gång i veckan och bara en sån kort tid. Sen har du ju din andra sadel som passar som du andvänder resten av veckan.

När jag inte hade ngn sadel som passade till min häst så varierade jag mellan 2-3 olika sadlar tills jag hittade en som passade och han tog ingen skada av det.

Sv: Hoppsadel som inte passar

Puh. Då kan jag alltså använda den.
var rädd att han skulle bli som han blev när jag använde den varje dag :cry: tur att man var klok nog att byta.
Och nu slipper jag leta som en blådåre efter en ny.
tack så jättemycket för svaret :banana:, hjälpte mig jättemycket :bow:

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
1 230
Senast: Fibusen
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat