Hoppsadel som ger bra sits + lite övriga kriterier...

sweet_knorven

Trådstartare
Jag skulle vilja ha tips på bra hoppsadlar (och gärna modellen då om det är en specifik modell) som ger en bra lodrät sits. De flesta hoppsadlar gör ju så att man får stolsits men jag vill kunna dressyra i min med, inte bara hoppa.

Kanske ska tilläggas att det också måste vara en sadel som passar en häst med relativt rak rygg (albion är för rakt), med stor och lång manke och stoora bogblad.

De tips jag fått om sadelmärken som troligtvis passar är bla passier. Så folk med erfarenheter av passier (och självklart andra sadlar som passar hästen på ett ung.) , får man bra sits i dem? Ge era tips och synpunkter!

Tacksam för svar. :)

Sv: Hoppsadel som ger bra sits + lite övriga kriterier...

Hej!
Jag har en svart France Premiere.
Det är en hoppsadel men jag rider även dressyr i den och enligt mig ger den bra sits:)

Sv: Hoppsadel som ger bra sits + lite övriga kriterier...

Du får provrida lite olika sadlar helt enkelt. Tycker inte att man hamnar i stolsits i de flesta hoppsadlar, utan det beror på vem det är som sitter i dom! Alla är vi ju olika, och då behöver vi olika sadlar som passar vår kropp.

Liknande trådar

Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
724
Senast: Time Lord
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 472
Senast: Bison
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Utrustning *suck* Då är vi tillbaka i sadelträsket igen. Jag får acceptera att vår nuvarande sadel kanske inte är den bästa lösningen för oss och...
2
Svar
23
· Visningar
2 980
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar