Hoppsadel med MKT vid bom

R

Roccopower

Min 6 åringa d-ponny har breddat sig sjukt mycket sen vi köpte honom för lite mer än två år sedan. Det blir nu den 4e sadeln vi ska köpa till honom. Nu sist hade han en Globus clic bomvidd 36, men den har blivit på tok för liten. Provade en 38 idag, och även den var för liten! Någon som har förslag på ännu vidare sadlar?

Det var en som föreslog att sätta in ett "haflinger" koppjärn i en bates sadel, någon som vet hur vid den blir?

Sv: Hoppsadel med MKT vid bom

Min häst (fullblod/connemara) är också väldigt bred.
Inte rund, utan bred.

Hon har en måttbeställd Prestige Golden Star, bomvidden ligger på 35.
De hade ingen 35 inne, så de tog en 34 och töjde ut den. Väldigt praktiskt med toppservice..! ;)

Jo, han har tidigare haft Prestige i dem vidaste vidderna, vidgat ut åt höger och vänster men inget passar. Globus 38 är vidare än prestige 37.. och han kan ju som sagt inte ens ha 38..

det gick inte att göra sådär med bates sadeln heller pga att bommen kunde gå av för att den blev för vid..

Verkligen ingen som vet nån sadel!? måste ju ha en .. :confused:

jasså? trodde bara de fanns till 37, hur som helst.. 38 blir också på tok för litet

de finns allt i strlk 38, jag fick ju hjärnsläpp och vidgade min till det.. stort misstag.. den blev på tok för vid.

Jobbigt med sadlar tycker jag. Lycka till!

Tänk på att ju vidare järn du stoppar i tex i wintec, bates mm så blir formen på sadeln mer svängd.
Du skriver innan att du haft prestige+globus, de har helt olika bomkurvatur så du ska nog först ta reda på om din häst behöver rakare eller mer svängd bom på sadeln. Sen är det mycket svårt att hitta jättevida sadlar jag själv ger snart upp.

Är hästen rund, eller bred?
Finns det en manke?
Är den bred över bogbladen eller ryggen?
Både-och?
Är den fullt musklad/överviktig/färdigväxt?

Prata med sadelutprovare, sadelmakare osv.

Sadelprovaren letar för fullt och är redan insatt i detta.
Jag vet att prestige och globus är olika, men som sagt har han förändrats mycket både i rygg och på bredd. nu ska han ha en som är lite svängd men ändå inte för.
Han är bred, den bredaste sadelutprovaren har sett hittils. Hela han är liksom väldigt grov. Han är bra musklad över ryggen.
Han har ingen manke. han blir 7 så jag skulle väl räkna honom som färdigväxt, men det är svårt och säga.. han kommer säkert bredda sig mer men inte växa med på höjden.

Lite *kl*
Globus 38 är VÄLDIGT mycket vidare än en Prestige 37, men Globus är rakare än prestige. En Prestige 35 är inte särskilt vid utan ganska normal.

Har också problem med sadlar till min runda häst (dressyrhäst men ändå), Frank Baines finns i vida bommar, Crown, (de två är ganska raka, men kan ju vara värt att testa ändå, kan ju funka), County är mer svängd. Engelska sadlar överhuvudtaget ska tydligen finnas i väldigt vida storlekar och är dessutom rymliga.

Senast ändrad:

ja precis,.. trodde globusen 38 skulle funka men de gjorde den inte.
min smäckra ponny har liksom prestige 35 i bomvidd, så håller med dig om att den är normal.

Tack för svar, ska kolla upp dessa! sadelmakaren nämnde dem faktiskt idag så helt klart värt o kolla upp. Nu åker vi till dingtuna på fre för sharpman kommer dit med massa sadlar då, så hoppas hitta något som ligger bra

Till min arab har jag en Albion Kontroll Hopp som är XW. Den är ca 103 grader i koppjärnet, så gott nu jag kunnat mäta. Min häst är ganska rund

Albion blir tyvärr för hög i manken, har testat.. var även för smal. Globus 38 är ca 120-125 och den är för liten.. tack ändå! :)

Du får gärna uppdatera när ni varit där, intressant när man själv har en bred häst!

Uppdaterar som du ville, hittade tyvärr ingen sadel och letar fortfarande! Provade en crown men den var på tok för smal trotts att det var den vidaste. Börjar fundera vad det är för häst jag har ;) hah.. ingen som har nåt nytt alternativ?

bomlös hoppsadel? ja, lutar mot att beställa en amerigo..

Jag är också inne på Amerigo, men har hört att de inte har så pass vida bommar. Har du testat någon?

Ska maila ridin och höra!

HdR finns också i väldigt vida bomvidder.
Har haft en Fletcher som jag älskade men som inte passade längre när hästen musklade om sej.

Har hört att man kan typ specialbeställa en ritkigt bred? men är inte säker på detta. Ska prova en vid på tisdag!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: liiinnea
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Utrustning Dressyrsadel till KORT, något sväng rygg med mycket bog. Hästen har ks så det får absolut inte bli tryck på länden (L5-L7) Det mesta som...
Svar
11
· Visningar
1 551
Senast: Design05
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 387
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka