Hoppsadel med mera stöd än prestige golden star

sorbifolia

Trådstartare
Mitt hoppsto behöver ny sadel, och sadelutprovaren rekomenderade en Prestige golden star. Men jag tycker om sadlar med lite mera stöd - så därför undrar jag vilka andra hoppsadlar som har samma passform som denna, fast större knästöd/gärna mer framskurna kappor?

Det får gärna vara en annan modell av Prestige - hästen behöver en vid kanal och kort anläggningsyta, och storlek 33 i prestige såg utt at vara en perfekt bomvidd.

Kolla på h*stnet, brukar finnas en del begagnade. Vet inte om de har blivit ersätta med nya modeller, kanske är därför du inte hittar dem.

@Bison Både Golden Star och Versaille (som är byggda på samma bom) är väldigt korta och har rundbossor:).

@sorbifolia Hade testat en Versaille, är månne inte så mycket större stöd men mycket bättre läder som gör att du kommer närmare hästen och stöden funkar bättre då.

@Bison Både Golden Star och Versaille (som är byggda på samma bom) är väldigt korta och har rundbossor:).

@sorbifolia Hade testat en Versaille, är månne inte så mycket större stöd men mycket bättre läder som gör att du kommer närmare hästen och stöden funkar bättre då.

Fille hae haft Versaille innan som blev alldeles för lång för honom. Det var mest därför.

Puttar upp denna tråd, då min häst har breddat sig ur sin Prestige versailles, och jag dessutom hamnar i en fruktansvärd stolsits i den, så måste jag ha en ny sadel.

Så, önskar tipps på hoppsadel till relativt rak, kort rygg med bred kanal. Inte Prestige denna gång... Jag är drygt 1,70 hög öch önskar bra med stöd för skänklarna iom att hästen hoppar med mkt rygg och skjuter iväg mig ibland. Gärna en sadel som har skänkellaget lite mer bakåtdraget om det finns?? Eller tror ni att ett större/mindre säte skulle vara bättre för att få et stabilt skänkelläge?

Budget 10-15.000,- så inga wow-sadlar eller snordyra märken...

Puttar upp denna tråd, då min häst har breddat sig ur sin Prestige versailles, och jag dessutom hamnar i en fruktansvärd stolsits i den, så måste jag ha en ny sadel.

Så, önskar tipps på hoppsadel till relativt rak, kort rygg med bred kanal. Inte Prestige denna gång... Jag är drygt 1,70 hög öch önskar bra med stöd för skänklarna iom att hästen hoppar med mkt rygg och skjuter iväg mig ibland. Gärna en sadel som har skänkellaget lite mer bakåtdraget om det finns?? Eller tror ni att ett större/mindre säte skulle vara bättre för att få et stabilt skänkelläge?

Budget 10-15.000,- så inga wow-sadlar eller snordyra märken...

Jag hamnar superlätt i stolsits, långt bak i sadeln och fötterna fram på heta hästar :grin:
Hade ute en sadelprovare igår, testade en prestige versallies, prestige paris, Lippo allegria och Lippo Enzo. Jag satt bäst och hästen gillade mest allegrian så den fick stanna här, den satte mig naturligt lite längre fram än vad jag är van vid att sitta, skänklarna hamnade då i rätt position. Otroligt mjuk och skön sadel, kolla upp den vetja :up:

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Mogge
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 474
Senast: Bison
·
Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
3 244
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka