Hoppsadel , hjälp !

Celoty

Trådstartare
Hej ! Nu har jag satt igång med mitt hoppsadel-letande igen och är åter igen sugen på att testa en Wintec CC..

Nån som har sån ? Hur tkr ni om den , vad för sorts hästryggar passar den på ? (:

Har ni nåt tips på annan bra sadel som inte är jättedyr ? ^^

Sv: Hoppsadel , hjälp !

Jag hade en sådan sadel förut. Men jag sålde den p.g.a att den inte passade varken mig eller hästen. Den är väldigt dåligt framskuren och för mig med långa ben (!) så fick jag inte plats... :angel: Och den låg heller inget bra på hästen. Glappade bak även fast bomvidden var bra. En d- ponny var det, normalbygd med ganska så rak rygg och markerad manke.
Vi hade strlk 32 på bommen.

Men för att säga något possetivt om den så är den väldigt lätt-skött och har mycket bra grepp så man har bra stöd av den. ;)
Men riktiga lädersadlar är bättre, särskillt om man vill satsa.
Har en Zaldi Star nu men kollar runt efter en ny sadel. Bl.a Dominus :)

KL

Har en wintec hoppsadel PRO. Om jag är rätt ute så är det en likadan som den du nämner fast min (dotterns) är i ett mockaliknande material.
Den ligger bra på vår runda D-ponny ponny med ganska liten manke och med rygg som är åt det raka hållet. Han har ett bomjärn som är storlek vid.
Dottern gillar sadeln och tycker att hon får bra stöd och fäste i den. Jag tror att jag gav 4000 för den begagnad (fast i nyskick)

Håller med Lillfian. Lädersadlar är också en mer prisvärd invistering som är mer säljbar än syntet. Dock är synteten mer lättskött.

Jag håller inte med Lillfian o Lundatorp...:angel: De nyare Wintec CC är perfekta sadlar till ponnyer o barn....ligger bra på raka ryggare, som många ponnyer har, passar bra både på smalare o tjockare ponny eftersom man kan byta koppjärn. Dessutom är ju priset mycket moderat o köper man begagnat så kan man säkert få ut samma pris om man måste sälja nåt år senare.

Däremot förstår jag inte vad bomvidd 32 står för som Lillfian nämner? Storlekarna på koppjärnen är ju smal, normal, vid osv.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 304
Senast: Gunnar
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka