Hoppsadel för lååång manke?

Fredag

Trådstartare
Behöver lite tips på hoppsadlar som tillåter plats för en väldigt lång manke.
Jag har en Jeremy Rudge Flight (specialmodell för "fullblodsmankar") idag och den är ganska ok, men den har behövt stoppas rätt tufft för att komma upp det där sista runt manken och det har börjat ge lite reaktioner i muskulaturen bakom manken så det är nog bara till att leta ny sadel.
Tämligen rak rygg, på gränsen till överbyggd (väldigt parallell fram och bak).

Sv: Hoppsadel för lååång manke?

Jag hade en lite äldre passier till ett varmblod som var både överbyggt och har mer manke än rygg. Detta var enda sadel jag kunde hitta till hästen. Men jag gillade faktiskt den mycket (fast inget för den med benig rumpa) härliga stöd för vad och knä! Klossar, precis så som jag vill ha det. Tyvärr passade den ju ingen annan häst senare så den fick säljas.

Tack för tips! :)
Kan dock gissa att jag måste köpa något nytt pga min egen kropp. Jag behöver dels 18" (vilket få begagnade hoppsadlar har) och även extra framåtskurna kåpor för att få plats med mina lårben.
Så sadeln måste finnas på marknaden idag.

Nu vet jag ju inte hur pass stor manke din har, men min tysk har enligt sadelutprovaren en "mycket stor och lång" manke. Till honom har jag en Prestige Roma Jump. Den har även extra bred kanal, vilket var därför vi köpte den från början. Jag är mycket nöjd med den, och hästen likaså! :D

Min är också 18" med extra framåtskurna kåpor, och nypris ligger runt 15.000:- så sådär jättedyr är den ju inte heller.

Vad skoj att du skriver det!
Så sent som igår kväll så fick jag faktiskt låna just en sån (den har nog inte extra framåtskurna kåpor dock) av min hopptränare. Vid en första provning ligger den riktigt bra, men jag måste provrida den också. :)

Haha!
Hoppas det blir bra, jag är som sagt väldigt nöjd med min och sadelutprovaren tyckte det var en av de bästa modeller hon haft!

Den fick tyvärr tummen ner när jag provred idag. Ryggen är samtidigt lite kilformad och de flesta sadlar "står på näsan", så även denna. Med en Mattes-pad med ett par ilägg så kom den upp ovanpå manken, men på sidorna var det fortfarande för nära för att funka om man trampar ner i en stigbygel i en tvär sväng, den kommer att trycka.

Jag kom till slut hem med en Lippo Marcello, inte riktigt vad jag tänkt mig men den enda som ligger bra nog på hästen. Ska provrida den mer i helgen och hoppa, så får jag se om den funkar och jag beställer en (denna har fel storlek för mig).
Skillnaden på denna är lite högre/tjockare paneler under sadeln och något vidare öppning i den hårda delen av framvalvet som ger bättre frihet åt sidorna också.

Jag hade en äldre Passier till mitt fullblod, m hög/lång manke.
Superbra o både jag o hästis älskade den !!:-)

Tack för tipset! Det blev Lippon ovan, visade sig passa som en smäck, behöver inte ens förbygel längre! :)

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 383
Senast: Alexandra_W
·
L
Utrustning Hej! Nu ska jag köpa en hoppsadel till min fullblodsvalack. Han ser ut så här (tänker på sadelläget): Han har enligt mig en...
Svar
13
· Visningar
1 863
Utrustning Hej! Vill ha tips på sadel till en häst som är rätt rejält bred, rak och lite överbyggd. Ser rätt svängd ut på stallgången men blir rak...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 607
Senast: HannaZ
·
Fälttävlan Jag har långa överben (heter det så?) lårben! Nuvarande sadeln, en Jeremy Rudge, ligger superbra på hästen men passar mig mindre bra...
Svar
1
· Visningar
1 602
Senast: Canna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama