Hoppsadel bra för storhoppande ponny?

N

Nashua

Hej,

min ena dotter (10 år) har en B-ponny som hoppar väldigt mycket med ryggen, ofta högt över hindren, och det händer rätt ofta att dottern faller fram med överlivet i landningen. Hon har en allroundsadel som vi tyckt fungerar bra, men så slog det mig att det kanske skulle vara till hjälp med en hoppsadel? Är jag ute och cyklar eller tror ni det kan vara idé att investera i en ny sadel?

Sv: Hoppsadel bra för storhoppande ponny?

ja det tror jag absolut. då en hoppsadel med mer stöd både fram och bak. prestiges ponnysadel kanske skulle vara nått. stora stöd och passar små ryttare.

Skulle snarare säga att en hoppsadel ger mindre stöd än en allround. Dvs mindre som stör och "puttar på" i sprången. På en storhoppandes häst är det ju lättare ju mer "flat" sadeln är.

En 10-åring kan dock behöva lite stöd för skänkeln.

Får hon hjälp av tränare med hoppningen? Viktigt att få hjälp med sitsen i det här läget så hon inte blir rädd. Det hjälper om hon har en lätt sits mot hindren och är uppe med blicken över språnget.

Åk till ett ställe där hon får prova hoppai olika sadlar så kommer hon själv att känna skillnaden!

Blir litet förvirrad här: trodde att vulsterna i hoppsadeln var till just för att hjälpa ryttaren att få stadga och inte ramla framåt?

Visst får hon hjälp med hoppningen av tränare, och det är egentligen inga större problem, utan mest bara en fundering kring vad som är bäst i utrustningsväg när man har en ponny som hoppar stort. Tror att det kommer att lösa sig när de går upp i klasserna så småningom.

Om hennes skänklar glider bakåt i språnget så åker överlivet lätt framåt,en hoppsadel (ej flatback) med rejäla stöd kan underlätta.Det tycker i alla fall jag.

Du har rätt med stöd för benen, jag menar med sitsen. Kanske blev lite dumt formulerat!

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 607
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 098
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 836
Senast: sorbifolia
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 410
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar