H

hannanilsson

Jag behöver hjälp.
Jag är jätte hopprädd. Och har varit det i 2 år. Jag har haft problem med mina
hälsenor vilket har gjort att jag inte har kunnat hoppa redelbundet på 4 år. Och dom senaste 2 åren har jag nästan inte kunnat stå upp i stigbyglarna för att det har gjort så ont, vilket har resulterat i att jag inte har hoppat på 2 år. Innan det har jag inte varit särskilt hopprädd. Det ända är att jag har varit rädd för att hoppa högt. Jag har inte heller haft något behov av att hoppa så därför har jag inte gjort det.

Men nu går jag på ett hästgymnasie, där vi måste hoppa. Jag har under höst terminen varit hemma vaje gång vi ska hoppa. Men det kan jag inte göra längre, för om jag inte hoppar får jag inget betyg.Då behöver jag lite tips och råd vad jag ska göra när jag hoppar. Jag hoppade för första gången i dag. Det gick jätte bra men jag är ändå jätte nervös. Jag vet inte varför. För interst inne tycker jag att det är jätte roligt. Det var så att jag inte vill sluta hoppa för sista rundan kändes så klockren. Men ändå varje gång jag styr mot ett hinder blir jag skit nervös. Det jag försöker göra är att jag fokuserar på något som finns efter hindret. Är det fel? Jag vill verkligen tycka att det är jätte roligt och hoppa. Vilket jag gör men nerositeten tar över och jag blir helt skakis. Snälla hjälp mig.

Tack:D

Sv: Hopprädd

Du måste prata med din instruktör och få hjälp att bygga upp självförtoendet! Det är klart det kommer lossna för dig när du får hoppa lite mer men du behöver hjälp! Kommer du över din rädsla är ju det värt ett bra betyg!

Hoppa mycket och lågt på en häst du litar på! det är mitt tips. Lycka till!

Min instruktör vet om det och på hopplektionen som vi hade i går fick jag en häst som jag litar på och jag hoppade väldigt eller lågt för andra men inte för mig vi. Jag försökte även att hoppa lite högre än vad jag egentligen vågar. Så vi kom över 60 i alla fall. Nu i ettan så betyder inte höjden något. Utan nu handlar det bara om balans och sits. Men jag är nervös för att i tvåan när vi ska hoppa en viss höjd att jag kommer var skit rädd för det. Och sedan så har jag inte heller möjlighet att hoppa mer än 1 gång i månaden. Och då änns det som jag kommer hinna bli rädd för att hoppa igen. Det känns också som ett problem.
Tack för tipen.

Jag säger som föregående. Hoppa lågt och på en häst du verkligen litar på. Men framförallt försök att finna roten till det onda, dvs VAD är du egentligen rädd för? Är det att ramla av eller att hästen ska vägra elr vad det nu kan vara! Pressa inte dej själv för hårt och sluta när det går som bäst, och försök då ha den känslan kvar nästa gång det är dags. Du kanske kan fråga nån på skolan om du kan få skutta lite småhinder även om det är hopplektion just den gången.
Vet inte om det hjälper men lycka till.

Jag tror att du behöver vänja dig vid höjderna, men vänj dig sakta och med en häst du trivs med. Klart att det känns jobbigt om man är ovan med det :) Det är bara att hoppa, hoppa och hoppa mer och samtidigt höja steg för steg.

Är också feg när det gäller höjder, men jag brukar bara göra det och tänka att "jag kan inte mer än att slå ihjäl mig" :D

Caroline_89: Jag har en häst nu som jag lite väldigt mycket på, som jag kommer få ha varje gång vi hoppar framöver. Jag håller mig på låga höjder än så länge. hoppar inte högre än 60-70 cm. Jag vet inte vad det är jag är rödd för. Det är inte för att ramla eller något sånt. Så jag vet inte varför jag är rädd.

Silltuna: Jag brukar också tänka så. haha. Det känns som om jag kommer hinna bli rädd innan vi sk ahoppa nästa gång, eftersom vi bara hoppar 1 gång i månaden. Det är de som är problemet.

Ja, en gång i månaden kanske inte är så ofta... jag har också hoppat så ofta (eller lite) genom åren samt på låga höjder vilket har lett till min höjdrädsla tror jag... :p

Finns det ingen chans för dig att hoppa oftare då?

Men som någon sa, rid en häst du känner dig trygg med, så slipper du fundera över om hästen kommer att vägra eller inte och såna saker :idea:

Prova att försöka fokusera på något annat än hindret - typ din sits, händer och blick och såna saker.

Nej tyvärr finns det inte det. Jag har en häst som jag tar hand om men har får jag inte hoppa.
När jag brukar hoppa så fokuserar jag alltid på något efter hindret. Det är det ända jag kan fokusera på utan att det blir fel i språnget.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka