Hopprädd!

M

miss_nannis

Hej!
Jag är 13 år, har två egna ponnyer. Jag är tyvärr lite hopprädd, inte för att hoppa med mina egna hästar utan med vissa ridskolehästar. Vad ska jag göra för att bygga upp mitt självförtroende?:(

Sv: Hopprädd!

miss_nannis skrev:
Hej!
Jag är 13 år, har två egna ponnyer. Jag är tyvärr lite hopprädd, inte för att hoppa med mina egna hästar utan med vissa ridskolehästar. Vad ska jag göra för att bygga upp mitt självförtroende?:(

Jag är lite smårädd när d kommer till höjder på uppåt 90 cm - 1 m . O d är med min häst . På lektioner så hoppar vi inte så himla högt men om du gör det så är d bara o bita ihop o lita på hästen . För som alla sagt till mej o som många förmodligen hr sadgt till dej så känner ju hästen om du är osäker .

hoppa inte högre än du känner att du klarar av. låga hinder i alla format , bommar plank murar osv så kommer du våga höja så småningom. Stressa inte.

Har haft en häst innan som var jätte dum att hoppa, han bockade alltid precis efter hindrena och en gång ramlade jag av rakt på hindret, efter det vågade jag inte hoppa. Ca 1 år senare skaffade jag en större häst som var väldigt duktig på att hoppa och jag började hoppa lite lätt, började med att hoppa ca 30 cm, men märkte att hon inte ens hoppade över det, dessutom vågade jag inte galoppera på hindrena, så jag höjde hindret till ca 40 cm, hon hoppade inte då heller så jag höjde hindret till runt 50 cm och testade att galoppera, nu var det bara så att hon var så extremt het på hindrena att detta inte var någon rolig upplevelse när man inte var beredd på det, det första som kom upp i huvudet på mig var "hjälp, nu kommer hon ramla över hindret" men det gjorde hon inte, utan hon hoppade helt galant och jag satt som berg på henne, efter ett tag vågade jag höja hindret ytterligare och nu har jag hoppat 90 cm med henne utan att tycka det var något speciellt (har bara haft henne i 4 månader), lite förkortat av det jag skrev så tycker jag att du ska göra det som du är rädd för ändå, så mycket som möjligt, går det bra ett tag så är du inte rädd längre sen.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 109
Senast: cewe
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
801
Senast: Wenniz
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 727
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar