Sv: Hopprädd!
Har haft en häst innan som var jätte dum att hoppa, han bockade alltid precis efter hindrena och en gång ramlade jag av rakt på hindret, efter det vågade jag inte hoppa. Ca 1 år senare skaffade jag en större häst som var väldigt duktig på att hoppa och jag började hoppa lite lätt, började med att hoppa ca 30 cm, men märkte att hon inte ens hoppade över det, dessutom vågade jag inte galoppera på hindrena, så jag höjde hindret till ca 40 cm, hon hoppade inte då heller så jag höjde hindret till runt 50 cm och testade att galoppera, nu var det bara så att hon var så extremt het på hindrena att detta inte var någon rolig upplevelse när man inte var beredd på det, det första som kom upp i huvudet på mig var "hjälp, nu kommer hon ramla över hindret" men det gjorde hon inte, utan hon hoppade helt galant och jag satt som berg på henne, efter ett tag vågade jag höja hindret ytterligare och nu har jag hoppat 90 cm med henne utan att tycka det var något speciellt (har bara haft henne i 4 månader), lite förkortat av det jag skrev så tycker jag att du ska göra det som du är rädd för ändå, så mycket som möjligt, går det bra ett tag så är du inte rädd längre sen.