Kanske behöver du helt enkelt privatträningar i hoppning där tränaren vet att just du behöver stärka ditt självförtroende. Det finns väldigt många sätt att lura någon att hoppa högt... Folk har lyckats med mig och jag har lyckats med hopprädda kompisar. Det gäller att man känner den som man tränar för och att man sitter på en trygg häst som antingen hoppar ur alla lägen eller som själv ordnar avstånden. Det finns några saker som har hjälpt mig ur en del av min hopprädsla...
*fick hoppa 1,20 på träning en gång... (har aldrig gjort om det igen, ännu... börjar bli sugen) fast hästen jag satt på hade tävlat 1,30 och hoppat hinder hemma på 1,55 och han hoppade ur ALLA lägen och det vara bara att hänga på...
*Två år med en enda vägran, enbart snälla hästar hoppade jag då...
*Hoppa hästar som "går av sig själva" så att man bara kan "åka med" (inget att hålla på med i längden men hjälper mot rädslan.
*Hoppa terräng på en häst som älskar det!
Sätt att lura min kompis att hoppa högre än hon vågar:
*Kombination men ett galoppsprång emellan första hindret på ca 60 cm. andra hindret ett stigsprång, ganska smalt med 20-30 cm skillnad mellan fram och bakbom.
*Trippelbarrar Trevliga lutande
*Trekombination (1 språng-två språng) Första hindret ca 50-60 cm andra hindret upp till 80-90 cm och tredje hindret ungefär som andra...
*Foderhästen som hoppar allt och alltid fixar avstånd.