Hoppövningar?

I

Ingen

Vi har en häst i stallet som har varit igång i cirka två månader snart, Han är inte riktigt fullt igång men vi tänkte börja med hoppningen lite lätt. Några säger att det är bäst att börja med studs för hästens rygg och kondition. Men är det inte bättre att börja med en lättare övning, t ex 5½, den övningen med ett kryss, ett galoppspårng sedan en oxer.. Det är ju som en ministuds?

Och eftersom att han inte är helt igångsatt blir det inte mycket hon kan hoppa studs för det tar ju jätte mycket på krafterna?

Sv: Hoppövningar?

Har hästen hoppat innan den hade vintervila/var skadad och hur mycket isåfall? Tävlad? Vilka höjder? Eller är det en unghäst?

Hästen har stått ett tag, vet inte hur länge. Men han hoppade upp till 1,20 enkellhinder pga att ryttaren var mest intresserad av dressyr och tävlade upp till msv nivå. Han är "gamlla", 13 år.

Jag tycker du ska börja med bommar och cavalettiövningar, några liggande på marken och några upphöjda.
Sedan kan du lägga till små hinder som du kan travhoppa och efterhand även små hinder att galoppera över.
Passa på att rid mycket lösgörande övningar.
När hästen känns starkare igen och orkar med arbetet så passar små serier bra.

Börja med låga kryss, några cavalletti- och galoppbommar, så att han får upp självförtroendet, eftersom han inte hoppat på länge!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 485
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka