Hoppövningar till nyigångsatt 5 åring

A

Ancor

Min lillkille har vart konvalescent sedan april, men är nu friskförklarad :banana:

Har börjat rida lite mer markarbete och ska så småningom börja med hoppningen igen. Innan han vart skadad har han gått 1.10 hoppning i början av detta året. Undrar nu vad jag kan börja med för övningar till honom som är unghästvänliga, stärkande och lite allmänt "försiktiga igångsättnings övningar i hoppning" iom att han inte hoppat sedan april och jag inte vill forcera.

Varierande tips på övningar mottages tacksamt!

Sv: Hoppövningar till nyigångsatt 5 åring

Studs och 5 ½:an är det första som kommer upp i mitt huvud. Men annars kanske bara typ gymnastikhoppning tex studs fast med ett eller fler galoppsprång emellan. tex en travbom 2 studs ett galoppsprång ett räcke 2 galoppsprång en oxer.
Ritade i paint, men kom på att jag inte får ut det här då. tror jag..?

Fast allting väldigt lågt då. Eller kanske 3 oxrar i rad med ett galoppsprång emellan. Jag har flera ideér men dom är svåra att förklara utan att rita. Synd.

Lycka till i af!

jag skulle rekomendera till dig Ancor att i mellan åt ha enkla galopp bommar. Eller ha ett kryss i mitten av banan och rida som i en åtta över de, då blir de lite övning på att få rätt galopp efter hindret och oftast får dom en mer ryttmisk galopp eftersom dom måste balansera upp sig i svängen.:)

Jag håller också på att hoppa igång en unghäst, fast hon har dock aldrig hoppat förr.
har hoppat mycket enkla hinder men nu de sissta börjat med
studs (ca 45 cm).
men hon är lite sådan att när hon hoppar går de väldigt fort. Hon kommer i lugn trav/galopp men när hon väl är "i hindret" får hon superbrottom. Undrar då om någon har något tips på hur jag kan få henne att lugna ner sig, för jag vill nämligen inte störa henne när hon hoppar så jag kan ju liksom inte bromsa i språnget (så klart) :grin:

vad är det där 5 ½:an för något?

:rofl:

Han måste ju bygga muskler. Och det passar ju studs bra till. Sen finns det olika små banor som jag personligen tycker är jätte bra. Avståndet beror ju på hästens steglängd, så det får du mäta ut själv. hästen ska gå med naturlig bjudning fram du ska inte behöva driva eller hålla in.

1. 4 bommar - 5-6 steg - över upphöjd bom 2m mellan bom och hinder (detta görs i trav)
2. Tre galoppbommar efter varandra, vartefter lägger man upp bommarna på hinder och höjer, det blir som en vanlig studs. Ibland får man ändra avstånd mellan bommarna/hindrerna.
3. Travbom - hinder, landa i galopp och välj tre olika hinder, ett rättupstående rakt fram, eller att göra ett dogleg till höger eller vänster varav en oxer och ett stigsprång. Den övningen kan man göra om genom att efter att ha hoppat hinder nummer två gå ut på spåret och göra en omhoppnings sväng på stigsprånget eller oxern.

jag har många småbanor uppskrivna, om du vill kan jag skicka bilder eller skriva upp fler. Hoppas det var till hjälp.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka