Hoppövningar för de yngre hästarna!

AlinaT

Trådstartare
Ja, som rubriken antyder...
Är ute efter lite tips på olika hoppövningar jag kan göra med mitt 4åriga halvblod. Han är inte mycket hoppad uppsuttet, och max 70 cm har vi hoppat. Är dressyrinriktad från början och det är det vi vill göra främst, men självklart ska han också kunna hoppa.

Började hoppa i sommar med honom och då har det blivit att man ställer ett hinder på långsidan och ett hinder "snettigenom". Har hoppat oxer och räcken.

Sen även bra cavalettiövningar, han är väldigt känslig och lite bakskygg och har lätt att känna sig lite trängd, så han tycker det är väldigt läskigt att ha travbommar ex, han stannar och går med på att gå över dom ungefär. Man märker hur han tycker det är obehagligt att gå över flera bommar och ha några bakom sig samtidigt som han ska gå över fler.

Det jag kan säga är att jag är väldigt glad att jag väntat såpass länge med hoppningen, för man märker hur lydig han är genom allt dressyrridande, han väntar på mig och lyder mina förhållningar osv. Känns väldigt bra.

Men som sagt, tips på hoppövningar, kanske små "banor" så man även får hoppa flera hinder i följd osv.

Sv: Hoppövningar för de yngre hästarna!

Jag hänger på här, tror jag! :D

Har en femåring (ja, hon blir ju snart 6, t.o.m... :o) som ännu inte är hoppad uppsuttet, och det senaste året inte ens löshoppad.

Orsaken är till största delen att vi BÅDA varit nybörjare på hoppning, jag har nyligen räknat ut att jag inte hoppat ett hinder på ca 10 år. På ridskolan hoppade vi ju såklart, och jag hoppade en del med min första häst, men sedan har det bara inte blivit av, det har funnits annat att träna på...

Cavaletti- och bomövningar har vi såklart pysslat med, men inga regelrätta hinder.

Så ja, vart börjar man? :d

(Jag har några mer rutinerade självmordspiloter som kan tänka sig att ta de första sprången, men jag vill ju vara med, och sedan såklart hoppa själv.)

Började med trav- följt av galoppbommar och jobbade det både uppsuttet och på töm tills hästen kändes trygg och säker.

Första och andra uppsuttna hoppningen bara "rullapå-varianten" där han fick känna in sig. Eftersom han i fixade det finfint och har en supersmart hjärna som mår bra att att få arbeta så kunde jag rätt snabbt börja göra lite klurigare uppgifter för honom i form av enkla serier. Med lite bommar får han också hjälp att komma rätt på hindren.

Första hoppningen, bom på långsidan och ett litet räcke att rulla över:
http://s302.photobucket.com/albums/nn101/jennymonica/?action=view&current=MVI_7882.flv

Tredje hoppningen, redan här var det dax att höja ribban eftersom allt var så plättlätt. Travbommar, galoppbommar och räcke. Finns tyvärr ingen film från denna gång:
cavalettiaochb.jpg

collage.jpg

red.jpg

Femte uppsuttna hoppningen, bom-högt cavaletti- oxer- högt cavaletti- bom:
http://s302.photobucket.com/albums/nn101/jennymonica/?action=view&current=Bommarmedoxer.flv

Hoppas att filmerna funkar som de ska. Har haft lite problem med P-bucket.

Senast ändrad:

Tack så mycket, är kanon bra att få film o titta på dessutom!

Min är lite halvfjantig kan man väl påstå, han är väldigt snäll och ärlig men kan tycka det är lite småläskigt första sprången.
Jag är ju också dressyrryttare, hoppade mkt med min ponny för 4 år sen ungefär, men hon var ju rutinerad o gammal och jag var desto vanare också. Nu har ma nju tappat en del känner jag så ibland kanske jag gör det lite svårare för honom också.

Vet inte riktigt hur jag ska göra med det att han känner sig så trängd mellan cavaletti, frågan är om han hade gått med på den längan du hade gjort med så lite plats emellan, han hade nog stannat :p

Fortsätt jättegärna in med tips!:laugh:

Är också dressyrryttare, därför jag inte hoppar själv utan står på marken och filmar :angel: Fastmest är det pga min dåliga rygg, vill inte störa honom med min stelhet. Har också en fjant till häst, men i hoppningen är har förvånansvärt orädd. Ryttarinnan som hoppar bidrar säkert, för hon styr bara och hänger med.

Avstånden i serien på filmen är ungefär 3,20 m. Ett tips är ju att öva från marken innan, på lina eller töm. Eller löshoppning

Är också dressyrryttare, därför jag inte hoppar själv utan står på marken och filmar :angel: Fastmest är det pga min dåliga rygg, vill inte störa honom med min stelhet. Har också en fjant till häst, men i hoppningen är har förvånansvärt orädd. Ryttarinnan som hoppar bidrar säkert, för hon styr bara och hänger med.

Avstånden i serien på filmen är ungefär 3,20 m. Ett tips är ju att öva från marken innan, på lina eller töm. Eller löshoppning

Aha okej ;) hehe!!

Ja, det klart, är ryttaren i sig säker på vad hon gör då känner ju hästen av det och blir trygg.

Ska se om jag inte ska lägga fram lite bommar o ha när jag tömkör. :) Men hur gör man om man vill ha galoppbommar, jag kan ju inte tömköra i galopp över en långsida.. Eller? :s

Löshoppning är han faktiskt rätt säker på, 1 p från diplom på treårs, så det kändes väldigt bra faktiskt, fick dock inte alls lika bra poäng på kvaliten, men det är väl för han inte har explossionen i avstampet riktigt, han lunkar på i den takten han har :P

Men jag ska försöka göra upp ett litet schema med både tömkörning o löshoppning samt vanligt hoppning varvat med dressyr självklart o uteritter.

Hur rider ni era hästar ungefär? Hur ofta tömkör/longera, hoppa, löshoppa, dressyra eller rider ni ut?

Beror på hur långa kliv du kan ta :D Nä men jag sätter bommarna på ett stort, böjt spår. Så kan man växla volt och bommar med fyrkanten.

Jag rider normalt 3-4 dagar/vecka och tömkör 2. 1 dags helvila men någon av övriga dagar är en lugn tur ut. Han behöver aktiveras för att inte gå upp i limningen. Mycket uteritt, tömkör även ut ibland. Perfekt att jobba sånt som skänkelvikning och öppnor efter vägen. Har en vision om att han ska hoppas regelbundet, helst 1 dag/vecka, men det går inte alltid att styra ihop.

Hästen är för övrigt 5 år, sent tagen. Reds in som 4-åring.

Beror på hur långa kliv du kan ta :D Nä men jag sätter bommarna på ett stort, böjt spår. Så kan man växla volt och bommar med fyrkanten.

Jag rider normalt 3-4 dagar/vecka och tömkör 2. 1 dags helvila men någon av övriga dagar är en lugn tur ut. Han behöver aktiveras för att inte gå upp i limningen. Mycket uteritt, tömkör även ut ibland. Perfekt att jobba sånt som skänkelvikning och öppnor efter vägen. Har en vision om att han ska hoppas regelbundet, helst 1 dag/vecka, men det går inte alltid att styra ihop.

Hästen är för övrigt 5 år, sent tagen. Reds in som 4-åring.

haha ja precis, grejen är att han dessutom är väldigt bakskygg så man kan inte småjogga bredvid helt heller :( Okej, böjt spår kan ju iofs fungera. Baa jag som måste tänka på avstånd osånt där... Det har man ju glömt sen man hoppade aktivt!!

Jag rider numera ca 5 dagar i veckan, han är 4 år, inriden för nu 2 år sedan. Första året nästan gick han nån-ett par dar i veckan, hösten förra året red jag honom desto med och började vara med på 1timmas drssyrpass. Innan dess 15-20 min varje gång ungefär, iaf fram till treårs. Därefter ökade jag sakta.
Tömkör gör jag inte ofta, nu är det himal längesen. Ska ta mig i kragen med det. Är ju himla kul faktiskt!
Sen rider jag mkt ut, och min vision är också hoppa 1 dagar i veckan, men så ska hinder byggas fram o bort och jag jobbar en del på helger o vardagar har jag jobbat heltid hela vägen fram till nu. Nu blir det nog lite mindre jobb och mer tid till hästarna, så nu kanske jag kan komma igång!

Åh, vilket underbart svar, med filmer och allt! :idea:

Den där övningen med bom-cavaletti-hinder-cavaletti-bom såg ju mycket trevlig ut, känns lagom inramande för en ung fröken.:D

Nu har jag eventuellt fått en ny halvtidsmedryttare som säkerligen kan tänka sig att ta tag i det där med hoppningen "åt mig" isf.

Har redan skaffat ett supersnyggt hoppschabrak och matchande senskydd. Stallkamraterna fattar ingenting, en del anser att jag förfaller helt, medan andra tycker att vi äntligen börjar likna något... :o:p

Jag har ett femårigt fullblod som jag ska börja hoppa med men alltså min häst hoppar inte så bra så hon skulle bara snubbla genom bom-högt cavaletti- oxer- högt cavaletti- bom serien. xD haha.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 438
Senast: Roheryn
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka