asaria

Trådstartare
Jag måste bara säga.. Att jag tänker sluta hoppa, inte för alltid kanske, men på väldigt länge.
Jag har tappat lusten helt.. och det beror helt på mig!

Jag har en arab som hoppat väldigt mycket, även tävlat i det. Men nu under de sista 5 åren har hon inte hoppat.
Vi har börjat med det och det går väldigt bra, hon kan, men inte jag.. :crazy:
Jag har tappat modet helt. På 3 år har jag inte hoppat över 70 cm.
För något år sen hoppade jag banor på 1 m och hinder på 1.10.

kanske är det fel att ge upp, många säger det istallet. Men jag saknar modet och viljan.. Mest viljan tror jag!

Nån mer som kännt det?

Sv: Hoppning?

Hej!

Jag har aldrig känt som du, jag är tvärt om totalt livrädd, men jag kan känna så som du känner dej i hoppningen i dressyren. Jag tror det bästa man kan göra är att ta det lugnt, hoppa på höjder man känner sig trygg på, kanske börja hoppträna i någon bra grupp där du känner att du får stöd och den hjälp som du behöver.

Tänk så här, du vet att hästen kan hoppa, och du har gjort det förut, varför skulle du då inte klara det igen?

Mewn gör aldrig saker du tycker e läskigt eller inte har lust med, men ge inte upp utan ligg bara lite lågt, och känn att du får ny inspiration och vill ta tag i det igen :D lycka till!

Panikie skrev:
Mewn gör aldrig saker du tycker e läskigt eller inte har lust med, men ge inte upp utan ligg bara lite lågt, och känn att du får ny inspiration och vill ta tag i det igen :D lycka till!

Ibland kan det faktiskt vara bra att göra saker trots att det känns lite läskigt att göra det, inte så att man är livrädd, men så man känner "Hjälp, jag vet inte om jag vågar det här". Ta på säkerhetsvästen, ta med en kompis och ut och hoppa. Du ville hoppa 1m tävlingar sa du? Ok, börja på 50 cm, där kan ju hästen i princip kliva över i skritt. Strunta i hur det ser ut, håll i manen och låt hästen göra jobbet.
Sen när du känner "Ah, men det här är enkelt, jippie" Då höjer du lite grann itaget. Snart är du uppe vid 1m. Du har ju trots allt hoppat den höjden innan.

Smulu skrev:
Ibland kan det faktiskt vara bra att göra saker trots att det känns lite läskigt att göra det, inte så att man är livrädd, men så man känner "Hjälp, jag vet inte om jag vågar det här". Ta på säkerhetsvästen, ta med en kompis och ut och hoppa. Du ville hoppa 1m tävlingar sa du? Ok, börja på 50 cm, där kan ju hästen i princip kliva över i skritt. Strunta i hur det ser ut, håll i manen och låt hästen göra jobbet.
Sen när du känner "Ah, men det här är enkelt, jippie" Då höjer du lite grann itaget. Snart är du uppe vid 1m. Du har ju trots allt hoppat den höjden innan.

Jo, jag vet.. det är bara att börja om från början!
men jag saknar just nu viljan! har man inte den så är det ingen idé för man får nämligen inge mer mod då tyvär ;)
Dan jag komemr på att det är kul å hoppa, då är det bara att göra om allt från början!

asaria skrev:
Jo, jag vet.. det är bara att börja om från början!
men jag saknar just nu viljan! har man inte den så är det ingen idé för man får nämligen inge mer mod då tyvär ;)
Dan jag komemr på att det är kul å hoppa, då är det bara att göra om allt från början!

det var därför jag skrev, att du skulle ta det lugnt och inte känna någon pres, över att du inte vill hoppa, tare lugnt och när du får ny insperation!! :D då börjar du om på nytt! lycka till.

det har varit samma här. innan för endel år sedan hoppade även jag hinder på upp till 1.10, sedan vet jag inte vad som hände, tappade lusten totalt, kände någon form av rädsla & under ett par år hoppade jag knappt någonting alls. men nu med en ny häst som jag litar på till fullo har jag fått modet tillbaka igen & hoppa mer än gärna nu, har hoppat upp till 1 m nu faktiskt utan att känna något obehag! men eftersom jag har en unghäst så tar vi det ganska så lugnt med hoppningen, men en dag kommer jag säkert över 1.10 hinder igen, som det känns nu!! :)

så ta det lugnt, din dag kommer säkert som det gjode med mej tillbaka med nytt mod!! känn dej inte stressad bara!!

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
847
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar