Hoppning vs. Dressyr - vad är lättast/svårast?

Sv: Hoppning vs. Dressyr - vad är lättast/svårast?

Jag skulle säga att det helt beror på.

Är hästen En rutinerad hopphäst så kan "vem som helst" lära sig hoppa en bana relativt lätt.
Är hästen en bra dressyrhäst så är det lika dant med dressyren.

Själv tycker jag att när det kommer till tävling så är hoppning generellt lättare.
För att placeras i dressyr krävs oftast en häst med lite steg medan i hoppningen "räcker det" om häsetn kan hoppa över hindret och ryttaren kan styra :p
Eller ja. Jag vet inte.

Man kanske kan säga att i hoppningen kan en inte jätteskicklig ryttare ha tur i kombination med bra häst medans det i dressyren spelar större roll hur ryttaren rider? :p

Tycker samma sak LB hopp är mkt lättare än LB dressyr :D gjorde LB dressyr härom dagen och fick inte alls bra poäng men LB hopp kom jag 4 :D så hoppning är lättare (och roligare tycker jag):p

Jag vet inte om jag kan besvara din fråga helt, men kan väl åtminstone ge min syn på saken.. (jag är dressyrryttare, by the way)

I både hopp och dressyr på LA-nivå så kan en sämre ryttare komma undan om de har en bättre häst, precis som en bättre ryttare kan lyckas på en sämre häst.

Jag kan väl säga som så att jag tycker att en LC-dressyr är hyffsat samma som en LC-hopp (inte för att jag skulle hoppa 1m med häst :rofl: men ändå), det är inte så avancerat med varken vägar, rörelser eller kombinationer. Frågan är ju då om de olika grenarna fortsätter att stegra svårighetsnivån parallellt med varandra :confused:

Personligen tycker jag nog inte det.. Jag tycker nog att kraven i en LA-dressyr har höjts mer än i en LA-hopp (jämfört med en LC i samma gren), i hoppningen tillkommer såvitt jag hängt med ngn kombination, höjden i övrigt är juh 20cm mer. I dressyren så har det kommit fler tempon samt nya rörelser. Även kraven på hästens form har höjts. Så jag tycker nog att LA-dressyr är svårare än LA-hopp, MEN det är ytterst marginellt.

Jag har dessutom hört någonstans att för att bli en "duglig" hoppryttare så bör man kunna tävla motsvarande klass i dressyr med godkända resultat. Dvs att om man tävlar LA-hopp så ska man kunna tävla LA-dressyr godkänt :idea: och då blir juh svårighetsgraden densamma.

(sorry för mitt semesterflum)

Men i LA hoppning så är vägarna svårare, och avstånden blir klurigare så att man som ryttare måste se avstånden och anpassa tempot så att man kommer rätt. Så det är inte bara själva hinderna som blir större och en och annan trekombination, utan hela alltet försvåras.

Att hoppa ett enkelhinder på LA-nivå är inte svårt
Men att göra en LA-rörelse bra är inte heller svårt
Det svåra kommer när du gör en LA-bana eller ett LA-program
Där du INTE kan lägga volter och hitta på egna saker mitt i
Och fortfarande göra det lika bra som om varje hinder/moment var för sig

Oj, svår fråga och inte helt självklar när jag tänker på det :-)

Jag tycker att i de låga klasserna, typ L:B, så tycker jag att hoppning är svårare.
I de höga klasserna är dressyren svårare, eftersom man kan lyckas på en hopptävling med en riktigt bra och erfaren häst.

I dressyren så kan man ha små missar utan att det kostar en segern. Men i hoppningen kan en miss betyds katastrof.

I hoppningen kan man komma undan med dålig ridning bara man har en bra häst som ställer upp (typ 90% av ponnyryttarna enligt mig), i dressyren måste man faktiskt rida själv.

I dressyren krävs ingen avståndsbdömning och mod på samma sätt som i hoppningen.

Så jag skulle inte säga att det ena är svårare än det andra.

:bow:
visst tävlar du både dressyr och hoppning? Det gör jag med, känns bra att vara ganska väl insatt i båda grenarna, dock är det dressyren som lockar mer och mer :D

Senast ändrad:

Ja jag tävlar både hoppning och dressyr på min ponnyplutt :p
Hon är så extremt duktig i båda grenarna så jag vill inte välja bort någon.
Jag är nog egentligen mer dressyrryttare, men pollan tycker att hoppningen är roligare.
Storhästen är en hopphäst med gång utöver det vanliga och nästan identisk stam med Quite a Miracle som vann i Falsterbo så det blir väl lite dressyrtävlande på den också :p

Ja det känns bra att vara insatt i båda grenarna, och med bra dressyrgrund så är det lättare i hoppningen, samtidigt som man från hoppningen får en tåligare och mindre tittig ponny.

om man täbker så här, en dressyr häst måste ju lära sig olikaa rörelser, piaff,passage, medan en hopphäst redan gör sådant som de kan från början, det krävs mer träning att få en riktigt välutbildad dressyrhäst, än vad det gör att få fram en hopphäst.

Hmm... knepigt att svara på.

Jag kan ju bara uttrycka mitt sätt att se på saken (och jag är ingen expert).
Alla "normala" ridhästar kan nog gå L:a i både hoppning och dressyr med rätt träning och ryttare. Alltså kommer min häst aldrig att gå L:a hoppning, för han har inte rätt ryttare ;)
Så jag vill gärna tycka att de är jämförbara.

Men när man ska upp i msv så blir ju hästen oftast antingen eller.
För att hoppa 130 cm måste hästen ha lite talang och dessutom klara de tekniskt svårare banorna.
I dressyren kan väl alla hästar lära sig rörelserna i msv, men den måste ha utstrålning och steg som är lite extra och dessutom röra sig med bra bärighet i en högre form när den utför rörelserna.

Oj, oj så flumigt det blev...

Jo men om jag tittar lite på andra ekipage i min närhet som tävlar LA-dressyr resp. LA-hopp (el.120) så finns det hoppryttare som tävlar hopp med plac. trots att deras hästar ej är rätt genomridna, ej går i form och ej är särskilt böjbara (på ett korrekt sätt), däremot har de ett enormt hoppsinne. På dressyrsidan däremot så drar domarna ner poängen om hästen ej är ordenligt riden. Därför anser jag dressyren vara lite svårare (dock marginellt som sagt). Sedan hur länge de hopphästar (beskrivna ovan) håller är en helt annan fråga. För ett ekipage som under en längre tid ska kunna hävda sig på LA nivå i hopp/dress så krävs det enligt mig lika mycket. Dock krävs det mindre för att under en kortare period kunna hävda sig i hopp.

(dock gäller juh inte ovanstående alla hoppryttare utan bara en del)

Återigen, hoppas ni förstår mitt lilla flum

En hoppehäst som går la ska kunna gå la dressyr enligt mig. Annars blir det mkt svårare i hoppning om den inte lyssnar. Dressyr är ju åxå mkt jobb bakom.

Själv kan jag kalla mig en dressyrryttare. För mog skulle jag säga att dressyren är svårare, eftersom du måste rida mer. I hoppningen kan du ha en väl rutinerad häst och själv inte vara så duktig, det räcker. Men jag vet inte vad hoppryttare tycker? Dom kanske tycker tvärtom...

Själv kan jag kalla mig en dressyrryttare. För mog skulle jag säga att dressyren är svårare, eftersom du måste rida mer. I hoppningen kan du ha en väl rutinerad häst och själv inte vara så duktig, det räcker. Men jag vet inte vad hoppryttare tycker? Dom kanske tycker tvärtom...
Jag håller verkligen inte med dig. Hoppning är MYCKET dressyr, all ridning mellan hindren är dressyr. Det räcker med att du tar ett lite kortare galoppsprång och hästen river.
Sen är det mycket farligare att hoppa, i helgen dog en häst på banan pga. att den hoppat 1 galoppsprång för tidigt rakt in i en oxer och bröt benet.
Hoppning ser kanske inte så komplicerat ut eftersom det inte finns några krumelurer och bensprattel med i bilden, men det är verkligen ridning i varje steg och banan förändras för varje felfri ryttare om man vill vinna. Varje centimeter i din ridning påverkar ditt resultat.
Dessutom är dressyr för mycket show, många hopphästar som går svår hoppning är välutbildade även i dressyr. Vi har hästar som kan piaff och passage. Däremot är hoppryttare inte så noga med att sitta rakt och fint, eftersom det inte ges några stilpoäng. SÅ jag säger nog att det är lika svårt fast på helt olika vis. Svårt att jämföra då det är så olika bedömningar och tävling.

Hade du ridit på en maxad bana på 120 med en rutinerad häst för att det "bara är att styra"?

Jag tycker att man som hoppryttare bör hänga i med dressyren till en stadig LA-nivå. Som dressyrryttare köper jag att man inte vill hoppa så högt men 1m är allmänbildning för mig. Jag tycker inte att det ena är svårare än det andra, så himla svårt är det inte att rida skänkelvikningar, förvänd galopp och rygga liksom.

Hysteriskt gammal tråd, men rätt kul.

Jag tänker som så att en ryttare som tävlar dressyr på LA-nivå troligen tar sig runt en LA-bana också med en rutinerad hopphäst. Däremot är jag tveksam till att en ryttare som tävlar hoppning på LA-nivå så himla garanterat tar sig runt ett bra LA.program på en rutinerad dressyrhäst.

Det är lite klurigt att svara på. Mycket som spelar in. Hästen spelar oerhört stor roll. För några år sedan red jag en b-ponny som var oerhört duktig att hoppa. Deltagit i SM bland annat. Henne kunde jag hoppa upp på direkt och hoppa LB/LA banor men vi hade aldrig någonsin klarat en LC dressyr på godkända procent. Där berodde ju allt på hästen. Något gemensamt med alla hästar jag ridit är att jag skulle kunnat hoppa på en viss nivå utan någon speciell träning men dressyren har det behövts mycket mer träning för.
Så jag skulle nog säga att dressyren är svårare. Eller svårare är fel ord. Dressyren är mer finkänslig och mer träningskrävande åtminstone för mig. Och ja, jag är dressyrryttare.

Generellt vill jag inte svara alls, beror på medfödd talang/lätthet och träning - hos häst och ryttare, vilket som är lättast. I och med att LA är just lätt klass och alla hästar bör klara det med rätt ryttare (om de är i kondition och kan grunderna väl) ligger det väl mest hos ryttaren.

Kan ju lugnt säga att för mig skulle LA dressyr vara solklart lättast. Inte minst för att jag är jävligt hopprädd och inte kan taxera alls. Är stolt över att jag hoppar sockerbitar ibland ändå.

Samtidigt vet jag ju flera ryttare som tävlar hoppning LA men inte kan rida samma häst med ens nedåtsök/avspändhet i tre gångarter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka