Hoppning-tjusning eller rädsla?

_Skifting_

Trådstartare
Måste bara få skriva av mig lite...:D

joo.. jag har sedan 5år tillbaka varit totalt LIVRÄDD för att hoppa...
(en olycka som orsakade bruten arm, bruten näsa och förflyttning och sprickor i 2ryggkotor)
Efter det så har jag MAX hoppat 30cm i dressyrövningar (kavaletti men hästen hoppade för han var ovan)..

MEN!!! Så igår.. Jag har hand om en bruksnordis och vi var ute och busade i skogen..
Vi hade varit ute i ca en timme och vände in på en lite skogsväg som jag inte ridit på mykke länge.. tar ca 20 min hem därifrån.

Mitt över vägen ligger en vält gran (liten, kke 45-50cm)..
Jag blir kallsvättig och darrig, men känner att jag inte vill rida HELA vägen tillbaka, så det var bara att satsa!!

Fattar galopp på Felix och driver ordentligt då jag aldrig har hoppat med honom tidigare och nu när jag väl bestämt mig så ska hen juh INTE stanna iaf. :mad:

Han hoppar!!!!! Det var nog det undrebaraste jag någonsin gjort...!!
längre fram på vägen ligger ännu fler träd varav det sista var ganska högt.. Hoppade av efteråt och det räckte mig till naveln.. (jag är 171lång..)

Shit!! måste göra det mer!! men nu är jag lika skraj som innan... *suck*

Ngn som har tipps på att öka självförtroendet och VÅGA hoppa lite??
Kan juh inte begära att jag ska hoppa metershöga hinder eftersom det juh är en liten "mulle" jag har...

Tacksam för svar..

Sv: Hoppning-tjusning eller rädsla?

prova att hoppa studs.
det kan hjälpa.
du tränar att följa hästens rörelser och hästen brukar inte bråka när den är mittt mellan 2 hinder.
förstår att du är lite skraj.
hästen och du kan ha kul även om ni bara hoppar 50 cm.

prova att hoppa studs.
det kan hjälpa.
du tränar att följa hästens rörelser och hästen brukar inte bråka när den är mittt mellan 2 hinder.
förstår att du är lite skraj.
hästen och du kan ha kul även om ni bara hoppar 50 cm.

jaa.. det kan ju vara något...
jag tänker oxå så, behöver inte vara högt för att vara kul..
Men kan det vara så att hästen tycker det är kul att hoppa i skogen och inte på bana??

Jag har märkt att min hopprädsla mycket beror på vilken häst jag sitter på.
Har nu äntligen hittat MIN häst på ridskolan som jag känner mig fullkomligt trygg på i hoppningen.
Att han dessutom är utbildad MVS i dressyren är ju inte en nackdel :love:
Startade faktiskt en Clear-Round på 40 cm, jag som tidigare nästan fått panik-ångest på lektionerna när det varit hoppning.
Enda problemet är att hästen i fråga är 20 år, så frågan är hur länge jag får behålla honom som "min" :(

Prova att rida samma väg några fler gånger kanske? Låter jätte mysigt och eftersom du vet att du komit över innan så kanske det går lättare för varje gång? Efter ett tag kan du gå över till något annat också.

Ngn som har tipps på att öka självförtroendet och VÅGA hoppa lite??
Börja hoppa småhinder och hinder ute i skog och mark. Och hoppa MASSOR!! Det är inte alls fel att hoppa ett eller två hinder varje dag. Jag kan efter ett dressyrpass hoppa ett eller två kryss bara för att. Inga större grejer, men i alla fall ett par skutt.

Du behöver hoppa små hinder så ofta du kan. När du sedan känner dej säker höjer du hindren allt eftersom. Det är dessutom inte i höjden det sitter, även om man gärna vill tro det.
Så kom igen, ju mer du hoppar ju lättare kommer det att vara. Och ju mer balansövningar du gör ju lättare kommer hoppningen att vara.

Lycka till!

Jag har också blivit en total fegis när det kommer till hoppning. För att komma över min rädsla har jag bestämt mig för att jag MÅSTE hoppa några skutt varje gång jag är på banan (blir ung. varannan dag i snitt). Hittar vi någon stock i skogen tar vi den också. I onsdags var första gången jag inte kände "skönt, nu är det avklarat" när jag tagit mina obligatoriska skutt utan "jag vill hoppa MER". Sitter tom. och längtar till att jag ska få hoppa nästa gång just nu! :D

Prova att rida samma väg några fler gånger kanske? Låter jätte mysigt och eftersom du vet att du komit över innan så kanske det går lättare för varje gång? Efter ett tag kan du gå över till något annat också.

Jaa.. det är klart!! *tänka*:angel:
Kan ju göra det... tack

Börja hoppa småhinder och hinder ute i skog och mark. Och hoppa MASSOR!! Det är inte alls fel att hoppa ett eller två hinder varje dag. Jag kan efter ett dressyrpass hoppa ett eller två kryss bara för att. Inga större grejer, men i alla fall ett par skutt.

Du behöver hoppa små hinder så ofta du kan. När du sedan känner dej säker höjer du hindren allt eftersom. Det är dessutom inte i höjden det sitter, även om man gärna vill tro det.
Så kom igen, ju mer du hoppar ju lättare kommer det att vara. Och ju mer balansövningar du gör ju lättare kommer hoppningen att vara.

Lycka till!

Okej.... har alltid fått för mig att man inte ska låta hästen hoppa mer än MAX 2ggr/v:a... då e man ju livrädd igen så fort det kommer till dom dagarna... men det är klart, om man bara tar ett eller två språng och på olika ställen och miljöer, så...

Ska börja rida för tränare nu oxå *wiiii* 1gång/vecka i en grupp om 4 st.. då är det dressyr 3ggr och hoppning 1gång/månad... Men om man då har "hoppat in sig" där hemma så är det kanske inte lika äckligt... Tack för svaret..!!

Jag har också blivit en total fegis när det kommer till hoppning. För att komma över min rädsla har jag bestämt mig för att jag MÅSTE hoppa några skutt varje gång jag är på banan (blir ung. varannan dag i snitt). Hittar vi någon stock i skogen tar vi den också. I onsdags var första gången jag inte kände "skönt, nu är det avklarat" när jag tagit mina obligatoriska skutt utan "jag vill hoppa MER". Sitter tom. och längtar till att jag ska få hoppa nästa gång just nu! :D

Haha.... jag fick oxå merkänsla i skogen!! var u skitkul!! (fast man satt och blundade och höll andan över första... :p
Men sen efter några hopp så satt ju tillockmed sitsen och handen automatiskt.. (fd. hoppare) Var ju bara så UNDERBART kul... men så killar det i magen igen och knytersig bara man tänker på det... *suck*

Känner mig som en gnällig tant ist. för det pigga ungdom jag ig. är.... :rofl:

Okej.... har alltid fått för mig att man inte ska låta hästen hoppa mer än MAX 2ggr/v:a... då e man ju livrädd igen så fort det kommer till dom dagarna...
Man ska nog inte hoppträna sin häst mer än 2-3 gånger i veckan. Men ett par hinder om dagen är ingenting som är farligt.
Sedan handlar det ju dej just nu! Du måste komma över din rädsla och nervositeten. Ju mer du hoppar ju enklare kommer det att vara.

Jag har perioder där jag har svårt för hoppningen. Det kom när jag var vuxen. Som barn och ungdom hoppade jag precis allting!! Men ju äldre och ju mer ung- och svåra hästar jag red ju värre blev jag. Jag är bäst när jag är själv! Är det någon som försöker övertala mej att hoppa några höga hinder vägrar jag. Däremot kan jag hoppa dem på egen hand när ingen ser och ingen försöker pusha mej dit.

Små hinder har jag inte problem med dock. Jag hoppar de flesta hästar 1 meter - 1.10 sådär. Men när det gäller 1.20+ så sätter det stopp.
Men ju mer jag hoppar ju mer släpper det!! Men jag ska erkänna att jag suttit på hästar och det varit min tur att gå in och tävla 1.30 och jag bett domaren få vänta lite eftersom jag måste gråta klart och få ordning på mej själv. ;)
Med lite djävlar anamma och krut i sej så hoppar man i alla fall.

Man ska nog inte hoppträna sin häst mer än 2-3 gånger i veckan. Men ett par hinder om dagen är ingenting som är farligt.
Sedan handlar det ju dej just nu! Du måste komma över din rädsla och nervositeten. Ju mer du hoppar ju enklare kommer det att vara.

Jag har perioder där jag har svårt för hoppningen. Det kom när jag var vuxen. Som barn och ungdom hoppade jag precis allting!! Men ju äldre och ju mer ung- och svåra hästar jag red ju värre blev jag. Jag är bäst när jag är själv! Är det någon som försöker övertala mej att hoppa några höga hinder vägrar jag. Däremot kan jag hoppa dem på egen hand när ingen ser och ingen försöker pusha mej dit.

Små hinder har jag inte problem med dock. Jag hoppar de flesta hästar 1 meter - 1.10 sådär. Men när det gäller 1.20+ så sätter det stopp.
Men ju mer jag hoppar ju mer släpper det!! Men jag ska erkänna att jag suttit på hästar och det varit min tur att gå in och tävla 1.30 och jag bett domaren få vänta lite eftersom jag måste gråta klart och få ordning på mej själv. ;)
Med lite djävlar anamma och krut i sej så hoppar man i alla fall.

Känner igen det!! men nu hoppar jag faktiskt nästan varje gång jag rider... och jag har till och med vågat hoppa annat än träden i skogen.. byggde upp ett hinder på planen (ca 35-40cm) och hoppade det!! Det va för ca 2 veckor sen och nu står det två hinder där ute... ett på 40 och ett på 70.. hoppar 40 hindret två gånger och sen 70 hindret en gång innan jag slutar och det känns kanon.. har faktiskt anmält mig till en hoppkurs för hopprädda och tävlingsrädda personer i slutet av augusti... Där ingår en anmälan till en klubbtävling i valfri höjd mellan 40cm och 100cm... spännande.. se hur det går när det finns folk omkring.. :o men det är faktiskt så att man ser fram mot att hoppa hindrena efter att man ridit klart... :rofl:

föresten.. tack så jätte mycket för dina svar!! Har hjälp jätte mycket!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka