Hoppning på Hackamor

ohanel

Trådstartare
Skulle vilja höra om erfarenheter av hoppning på Hackamor. Hört lite olika om hästen gärna sänker eller höjer huvudet med hack? Bör man använda martingal? Annat?

Sv: Hoppning på Hackamor

Jag hoppar med hackamore. Hon går i lika fin form som med bett. Ganska låg sådan. Jag skulle inte använda martingal.

Dels behövs inte det på mina hästar, och jag tycker man gör något åt orsaken innan man sätter på den, om det nu inte är så att det inte är något egentlig orsak, att den behövs.

min häst fungerar skapligt på hack när jag hoppar, dock kan han bli väldigt stark på hinder, viker då in näsan o slipper undan o drar iväg. Han är ganska ung o orutinerad o jag vill kunna använda ledande tygeltag, använder bara hacket i terrängen just nu där det finns lite mer spelyta.
Skulle inte använda martingal, han behöver ingen.

Ok. Vi provar hack nu då hon ev har tandproblem och vi väntar på tandläkaren. Fungerar riktigt bra ute, var lite orolig med huvudet först men det har blivit bättre. Hoppat lite småhinder men tänkte prova hacket på "riktiga" hoppträningen nu. Få se hur svängarna går, men det tycks fungera rätt ok, teknikfråga...?

hur det går att svänga beror mkt på hur väl hästen i allmänhet lyder andra svängande hjälper än bara tyglen (skänkel, vikt, sits osv)

jag hade hackamore till min ponny i hoppning, hon var väldigt het i hoppningen studdsade åt alla håll å kanter och högt huvud.

bäst gick hon med hackamoret som har långa skänklar men det får man ju ej tävla på så jag tävlade henne några månader på det andra hackamoret och hade martingal. fick en kommentar av min tävlingskompis som sa, va har du martingal till hacket det kan man ju inte ha, varför inte? svarade jag

jag upplevde henne mindre studdsig, ej svårbromsad eller svårsvängd dock hade jag kedja under hakan jag vet inte vad ni har om ni har läderremmen eller kedja.

men sen hittade jag ett ännu bättre bett som funkade kanon!

//iaa

Vi har läderremmen kvar.
Vilket bett hittade du som var kanon?
Det här gäller också en ponny;)

jah hoppade min unghäst ett tag på hackamore då han hade tandproblem. det funka fint, så länge han inte dök med huvudet. då var det upplyftande tygeltag som gällde:)

Jag hoppar min på hack pg.a nickelallergi. Hon har gått på det i ett år ungefär och det fungerar väl skapligt. Det blir bättre de gånger jag sätter ett bett i munnen på henne...

Jag får känslan av att jag inte får samma kontakt med bakbenen genom hacket, precis som med vilket annat bett som helst med hävstångseffekt. I anridningarna får jag inte heller samma kontakt med henne. Hon är väldigt pigg och hoppglad och drar upp huvudet och springer. Har henne nu på ett softhackamore "ponnyhack". Sätter jag dit ett skarpare så kröker hon bara ihop nacken, men springer på lika ändå.

I dressyren rider jag henne som på vilket annat bett som helst. :)

ang ej lika bra kontakt med bakbenen..

Den kontakten ska väl inte komma från bettet? Utan genom ridning med kroppen och benen osv.. inte just att man har ett bett att ta i? :smirk:
jag rider iaf på lösa tyglar och hästen samlar sig ändå :angel:
det kommer väl med träning.

Hoppträningen på ponny-hacket gick bra! Pigg å sprallig men lyssnade riktigt bra. Lite orolig med huvudet ibland då hon ville mer framåt än ryttaren;) men absolut inte så det störde. Kanske något att fortsätta med även efter åtgärdade eventuella tandproblem... Hade martingal då hon visat lite tednenser att höja huvudet på hacket. Dök aldrig efter hinder och hoppade fint!

Jag gillar hack, och använder det gärna på hästar som trivs med det. Har inte upplevt några större svårigheter, men man måste tänka om lite, då det inte går att göra ledande tygeltag. På en del hästar blir styrningen lite lidande, men då får man rida på ett annat sätt.

Jag skulle vilja säga att det kommer med variation.
Som jag skrev så är hon riden på hackamore i ett år nu. En häst som alltid rids på hackamore blir lätt lite nonchalant mot det. Försök få kontakt med en häst bakben då den drar upp huvudet och springer i stället. Bakbenen hamnar lätt någon annanstans då.

Skillnaden som blir när jag sätter ett bett i munnen på henne är att hon lyssnar på mig på ett helt annorlunda sätt. Kom inte och säg att du inte tar något alls i din häst vid hoppning. Man måste understödja en del genom munnen på hästen för att få någon bakbensaktivitet. Alla de A, B och C tränare som jag tränat för har sagt samma sak ang. hackamoret.

Om jag bara red med skänkeln och inte samlade upp något, då skulle i alla fall alla hästar jag hittills suttit på sprungit rakt igenom hinderna. Sen att man ska sträva efter att göra det på ett så milt sätt som möjligt kan jag inte säga emot. Men det understödjande måste alltid finnas där.

hej

jag tycker verkligen att hack har funkat super på min ponny.
hon är väldigt pigg och framåt hoppar gärna på stället och springer.
men hon har bara blivit bättre o bättre på hack.
tycker inte att de är så komplicert att rida på, hade martingal i början av ren vana att jag alltid använde det. Men nu har jag faktiskt tagit bort den o de har funkar super ! :)

Då måste jag nog tyvärr säga emot.. att min häst är såpass välriden så ja, jag kan hoppa utan träns, även banhoppning, med bra resultat. Det är år av träning bakom det, och en kontakt jag aldrig funnit med någon annan häst, som jag inte tror många har.

Så jag tror helhjärtat på att med rätt träning kan man rida en häst i form, även i hoppning, utan att ta i tygeln ;)

Trevligt att höra:) Vi provar och ser, trivs ponnyn med det så funkar det ju oftast oavsett "styrkan" i det.

Jag komenterade inlägget före det ovanför...alltså trevligt att höra att det fungerar bättre och bättre på ponnyn!
Exakt ridteknik är svårt att disskutera på detta sätt, så det är erfarenheter av själva Hackamor-ridningen jag är ute efter. Alla som skriver inlägg är gissningsvis på olika nivåer och att ha som mål att aldrig ta i tygeln kanske inte är så vanligt...
Men gärna mer Hack-erfarenheter;)

har precis satt på ett hack på en 5 åring som jag lånar. han hade sår i munnen sen förra ryttaren så nu är första prio att de ska läka.

tycker de är svårt o rida på hack. Han blir stark o hänger/drar hela tiden i galoppen.
Har läderrem under hakan.

Inget "bett" jag sitter o rider dressyr på utan vi konc. oss på o rida i skogen o klättra så han får stärka sej ..
inte hoppat på hack.

Så jag tror helhjärtat på att med rätt träning kan man rida en häst i form, även i hoppning, utan att ta i tygeln ;)

Visst kan man rida en häst i form på hackamore. Det säger jag inte emot. Men att ta i tygeln har vi inte samma åsikt om. Det är bara att acceptera att inte alla tycker lika. :)

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 805
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 747
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
727
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar