hoppning på gräs, boots??

P

pollan

ja, har ni boots lr ngt liknande (isf vad?) på era hästar när ni hoppar tävlar på gräs...?? skaderisken är ju ganska stor utan boots men vissa hästar blir slarviga och river med boots. själv har jag köpte ett par "balltrampskydd" och hade tänkt att ha det men skyddar dem lika bra som vanl boots? så vad har ni på era hästar när ni tävl på gräs?

Sv: hoppning på gräs, boots??

jag har alltid boots när jag hoppar med brodar, risker då hellre ett pet p.g.a slarv med bootsen än att hästen skadar sig p.g.a att den trampar sig.

ok det förstår jag.. men i större viktigare sammanhang har ju typ ingen boots och de har endå jättebroddar ??

hej Pallin:D

Jag tycker INTE att du skall ha boots. Om hästen får lite skav av bootsen(Vilket är mkt vanligt) Så kan dom få mugg. Det var så Tammys mugg började. Så du kankse förstår varför jag är emot boots:angel:

jo.. men man kan ju ha med fårskinn i...

Hoppar alltid med boots om hästen har broddar. Brukar även ha boots när vi inte har broddar, men det kan hända att jag då ibland inte har boots.

Har alltid boots då min ponny brukar trampa sig i karlederna och har alltid magplatta....:smirk:

Har alltid boots när jag hoppar på gräs.:)

nope, har inte heller tåbrodd så risken för tramp är inte större än vanligt (rider endast med boots i terrängen i fälttävlan men då är tempot högre så då känns det befogat med boots)

Var har du fått tag på dessa "balltrampsskydd"? Är det sådana i gummi som sitter bak över ballarna ? Såg en gång på tävling en använda något dylikt och har sedan dess letat överallt efter sådant utan att hitta. Har en häst som är fenomenal på att balltrampa sig (rejält också) under utesäsongen, aldrig inomhus knepigt nog (använder inte heller tåbrodd så det borde vara samma risk inne som ute) men gissar att det är det högre tempot/större galoppen ute som gör att det alltid är där han drabbas av det. Denna häst är en sådan med kamera i fötterna cm anpassar hovarna efter höjden vilket gör att han river så fort han får boots på sig (och i stort sett aldrig utan).

ja presis såna..köpte dem på sunshine tour i spanien.... i ngl litet säljstånd... men är nog inte så jätte vanliga i sverige tror jag...

Har boots under alla former av ridning på min häst, hon har nämligen ingen koll på sina hovar kan jag säga.

Jag har alltid på boots om jag hoppar en broddad häst.
Hellre en rivning isf, än en häst som blir skadad.

Min syrras häst gjorde ett broddtramp en gång... det växte neråt, och blev till en hovspricka (en blödande traktspricka som fick häftas ihop + att hästen fick gå med specialskor.)
Det tog henne mer än ett halvår att läka ut hovsprickan tillräckligt för att bli riden normalt igen.

Jag skulle aldrig riskera. rejäla boots på, så är det bara :smirk:

Alltid boots på min häst. Alltid Eskadronboots, när jag hoppar blir det de med fårskinn.

gylle skrev:
Var har du fått tag på dessa "balltrampsskydd"? Är det sådana i gummi som sitter bak över ballarna ? Såg en gång på tävling en använda något dylikt och har sedan dess letat överallt efter sådant utan att hitta. Har en häst som är fenomenal på att balltrampa sig (rejält också) under utesäsongen, aldrig inomhus knepigt nog (använder inte heller tåbrodd så det borde vara samma risk inne som ute) men gissar att det är det högre tempot/större galoppen ute som gör att det alltid är där han drabbas av det. Denna häst är en sådan med kamera i fötterna cm anpassar hovarna efter höjden vilket gör att han river så fort han får boots på sig (och i stort sett aldrig utan).

Kolla i en trav affär typ på Jägersro. Vet att de använder sådana på travarna.

Hööks har väl ett sådant skydd? Ser ut som en tjock gummiring.

Är det inte kotring du menar?

Jag har två par ballskydd, men av den lite större varianten. Dom är snygga, men sitter inte så jättebra. Jag har också försökt att få tag i den lite mindre varianten, men har inte hittat dom.

Vi har alltid boots på hästarna när vi hoppar, oavsett underlag. Inte på grund av rädsla för broddtramp (de flesta går utan skor) utan för att skydda kronranden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 742
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar