Hoppning och pålagringar

Horzelover

Trådstartare
Min häst som är 7-år har en pålagring på ena frambenet vid hovleden men är ej halt. När jag var på kliniken och detta upptäcktes efter röntgen frågade jag (veterinären sa alltså inget själv) om man kunde hoppa hästen trots pålagringar. Fick ett svävande svar "inte för högt och inte för ofta" vilket kan variera mycket beroende på vem man frågar *ler*. Har inte hoppat alls efter detta besked men sen pratade jag med ett par andra i stallet och de hade tydligen också haft en häst med pålagringar båda fram och ändå tävlat upp till 1,10 m och tyckte att det hade fungerat bra.

Köpte hästen som allroundhäst och hade tänkt tävla hoppning men vill såklart inte att hästen skall lida. Hur gör ni som har hästar med pålagringar? Är jag kanske FÖR fjantig? Hästen hoppar som en gud!

Sv: Hoppning och pålagringar

Jag skulle nog fråga veterinären en gång till ;) Hur högt och ofta man kan hoppa borde väl ha med hur mycket pålagring hästen har (?) Vissa hästar tål nog bara lite skutt , och vissa funkar nog nästan normalt :) Det blir svårt att fråga nån annan än den som kollat på röntgenplåten om du inte har nån bild eller kopia att visa . Och acceptera inte sånna där dumma svar av veterinären :devil:

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Cattis_E
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 574
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 525
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 650
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31