hoppning med unghäst

S

sarah__987

hej
jag har en unghäst som är fyra år och är importerad från Tyskland. Vad vi vet har han aldrig hoppat. vi har övat lite bommar men jag undrar om det är bäst att löshoppa honom innan jag börjar hoppa uppsutten på honom? :)

Sv: hoppning med unghäst

Känns det ok när du tränar på bommarna kan du väl bara lägga upp den lågt på några stöd och fortsätta samma övning. Börja med att hoppa i trav för det brkar vara lättast att syra då.

Vet du om hästen blivit löshoppad i Tyskland? De flesta brukar bli det.
Jag skulle fortsatt med bommar och så smånigom lagt upp ett litet hinder. Efter det så lägger jag fram trav/galopp bom för att hjälpa till.
Jag skulle även löshoppat hästen men tycker inte du behöver vänta känns hästen redo så är det bara att fortsätta. (gjort så med min 4-åring) Lycka till :D

Tycker absolut att du ska löshoppa hästen några ggr innan du hoppar uppsuttet.

Löshoppa INNAN du börjar hoppa; Se till att du tar det mkt lugnt, din häst mâste fâ tid att tänka. När man väl börjat hoppa uppsutten bör man inte löshoppa mer, det är lätt hänt att hästen dâ börjar rusa. Vi hoppar dock inte med vâra 4âringar, vi väntar tills dom är 5

nu har jag lite tips, tack för svaren:) :bow:

Hallo, kolla på http://ridsport.ifokus.se där finns en artikel om hoppning med unghäst. Och hon som skrev den håller själv på med det, du kan bli medlem och fråga allt som du vill veta.
Mvh Linnea

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 983
Senast: Sel
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama