hoppning med sjukt galen ponny

Sv: hoppning med sjukt galen ponny

Jag håller till viss del med dig.
Ibland kan det behövas betlsas upp för att lösa ett problem - MEN jag tycker inte att man ska betsla upp en häst som gör som ts häst.

Jag tycker dessutom att man ska ge det en chans innan man betslar upp, så man inte gör det med en gång som snabblösning på ett problem.
Nu vet jag inte hur länge ts har haft sin häst, men det tar ju ett tag att rida in sig på hästen och om den haft det dåligt på något sätt innan, så bör man ju ta det extra lugnt innan man kräver att allt ska gå perfekt.

Överlag tycker jag det är ganska dumt att betsla upp en stressig häst, inann man lärt sig lugna ner den med sin ridning.

tack så jätte mycket för all hjälp.
jag ska hoppa/ rida markarbete på lördag och då kan jag berätta hur det gått.
TACK!<3
:bow::bow:

Jag är inte emot att man betslar upp starka hästar, dock brukar det ofta vara så att hästar som slår med huvudet gör det för att komma undan en stark eller orolig hand. Att betsla upp en sådan häst är inte att rekommendera om man inte är vansinnigt stabil i sin ridning, då effekten ofta blir att hästen blir "överbetslad" och inte vågar bjuda frammåt.

Jag vill återigen påpeka att du inte bör hoppa den här hästen, den beter sig stressat vilket är ett tecken på antingen smärta, att hästen inte förstår uppgiften eller att den är låg i förtroendet.

Om det handlar om förtroende behöver det inte bero på att du har gjort något fel, hästar har olika behov av att bygga förtroende för ryttaren. Dock kommer din framgång på denna häst att avgöras av hur väl du lyckas med att bygga förtroende.

Du bör låta hästen lära känna dig utan att ställa krav den är obekväm med (hoppning i det här fallet), och när det går bra succesivt avansera frammåt ( bommar, övergångar i galopp) När hästen är avspänd och litar på dig kan du testa mindre hinder. Om du låter detta arbete ta tid och inte faller för frestelsen att gå fort fram (management by perkilää), får du antagligen en häst som fungerar bättre för dig i det långa loppet.

okej, nu hoppade jag/red markarbete med min galna ponny igår.
hon var fortfarande på snedden när hon visste vart man skulle och ibland bara rusar hon mot hindret/bommen.
hon går oxå på snedden mellan hinder på raksträcka.
nått tips för att bromsa en häst som typ inte lyssnar efter hindren, för då bara drar hon, nämligen:angel:

hur ofta hoppar ni?? om du hoppar ett lågt hinder varje hemma dag så borde det ju bli mindre dramatiskt mot att hoppa en dag i veckan i annans ridhus där hästen inte känner sig trygg.

min häst drar också efter hinder,och min tränare gav mig en övning då man hade 4 hinder som man fick hoppa i följd. fick då börja svänga och jobba med tempot hela tiden redan över hindret. såg typ ut såhär...
29766343.jpg
[/url][/IMG]
den är sjukt jobbig men hjälpte mig. om din ponny inte vill hoppa så kan du ju göra övningen med bommar i början så du får konsentrera dig på att svänga och få en bra väg.

och om du vill testa att ha en ultra mjuk hand så kan du ju sätta upp ett eller 2 hinder på ett fält och hoppa där! då begränsas du inte av ett stacket eller en vägg utan kan låta hästen springa av sig före och efter hindret och inte försöka bromsa hela tiden efter hindret.

Var bestämd! Börja redan i språnget att förbereda dig att sakta av. Min tränare hade en övning där vi skulle travhoppa ett hinder, sen ca 20 m efter, trava över bommar. Man kan också försvåra genom att galoppera på hindret. Sen gjorde hon också om bommarna till ett hinder som man skulle trava på. Reglerna var att om man inte travade-fick man inte hoppa hindret.
Med min heta ponny fick jag göra halt mellan hindret och bommarna för att få effekt. Det var inte snyggt, men det gick när jag verkligen bestämde mig.;)

jag tror inte alls att det är rätt väg att gå. Om man är tuff med en stressad häst blir den inte alls bättre.

Du måste uppnå en kommunikation med din häst utan hinder inblandade innan det överhuvudtaget är någon mening att försöka hoppa. Det här problemet har du med allra största sannolikhet redan på marken och du borde bygga ett förtroende hos din häst innan du börjar hoppa.

med att inte kunna vänta tills hon är lugn fördröjer du bara arbetet, om det någonsin leder till framgång?

Hon går ju på snedden för att hon inte kommer frammåt, så jag har mycket svårt att se hur det skulle hjälpa henne att dra mer i henne, som någon har föreslagit.

Ibland kan hästar bli stressade för att de saknar styrkan att bära sig i en anridning, då måste man arbeta mer med bärigheten innan man ställer krav. Annars utvecklas hästen med största sannolikhet till en stopper.

Lägg hoppningen åtsidan i ett par veckor, börja sedan med bommar och håll fokus på att hon ska vara avspänd!

Min ponny är stressad när jag rider. Men på marken är han jättelugn. Även vid longering och löshoppning är han mkt lugnare än vid ridning.

Min tränare säger att hästen kan vara stressad för att den är otrygg. Och att man med en sån häst måste vara väldigt tydlig med vad man vill.

Sen kan jag säga att eftersom jag själv har en het o stressad ponny och fått massa tips om hur jag ska rida, så får man helt enkelt testa vad som passar bäst.

ursäkta den ngt sakrastiska frågan...
men om nu hästen är otrygg när du rider, varför gör du inte så att den blir trygg då också??

när jag tänker efter så var min häst också otrygg i början när jag precis fått hem henne, min tränare/förra ägaren la inte märke till det och jag i min okunskap la inte heller märke till det. vid min första lokala tävling så vägrade vi ut oss, och några dagar senare så blev hästen halt. nu när jag börjat skritta henne igen så här hon lugn och trygg nästan hela tiden och vågar till och med gå ca 100m från grannens kor (hästen är väldigt ko-rädd har fått byta hage 3 ggr för att hålla henne lugn). min häst blev lugn så fort jag började jobba henne från marken med trick träning och senare från ryggen.

hitta ngt som din häst blir lugn av och låt henne göra det inder träningen, t ex, dressyr övningar, uteritt, trick träning, longering m.m
så att hon kan slappna av med det så fort hon stressar upp sig vid ett hinder. ta bort hennes tankar från hindrerna och låt hästen koncentrera på det som gör henne lugn helt enkelt^^

Jobba mkt markarbete och få den att slappna av i alla gångarter. Variera tempot i alla gångarterna så att du känner och lär att hästen ska lyssnar på dig.
Jobba över bommar, hästen ska gå likadant över dem som om där inte fanns några bommar.
Var mjuk i handen och i hela kroppen, hen hård hand som hela tiden slåss med hästen gör en het och stark häste ännu hetare. En hand ska ge impusler av signaler: ge och ta, ge och ta. ge och ta. Handen får absolut inte bara bromsa (ta) för då blir den heta hästen ennu hetare.
Och framförallt se till att utrustningen är bra och hästen inte har ont, då smärta ken ge heta hästar. Många hästar försöker springa i från det som gör ont eller är obehaglit. Men sedan finns det hästar som bara är stressade av sig och de måste man försöka lära att de ska slappna av.

Som många andra redan skrivit. Försök avdramatisera hoppningen.

Har själv ibland hoppat med en stor häst som är otroligt stark o som inte alls lyssnade på mig. Men när jag hoppade fram honom fick jag börja med att bara trava över en bom på en volt o göra halt efter. Sedan lade vi upp det till ett litet litet räcke. Rida åttvolt osv.
För med honom funkade det så att han var jobbig i ett antal språng. När han väl gjort bort de sprången på små små hinder så var det inget större problem att rida honom mot ett större hinder sen.

igår hoppade jag igen och nu har jag kommit på att det ju faktiskt är bättre om hon rusar än går på snedden för då vill hon ju iaf mot hindret än går och hispar upp sig.
det gick rätt bra förutom att hon slet tyglarna utr händerna på mig en gång mellan 2 hinder och det andra srånget blev inte så fint för då var hon inte enns lite sammlad utan bara ville över hindret..
min tränare tycker jag sak prova ett skarpare bett.
jag är villig att pröva för att se hur hon reagerar på det, men jag tror inte direkt jag kommer fortsätta med det.
jag ska pröva med jaktstång, 1 GÅNG, bukafalister, jag lovar att inte betsla upp bara för att.

Rider själv en väldigt pigg häst, f.d. galoppör, som man måste vara väldigt lugn och tydlig med och ha TÅLAMOD. När jag började hoppa henne rusade hon i full fart framåt så fort hon såg ett hinder och slängde sig öve rhindret, helt okontrollerat. Hon älskar att hoppa men är väldigt stark.

Tycker som många andra att du ska avdramatisera hoppningen och kolla att hästen inte har ont någonstans.
Börja först och främst träna dressyr, har du samma problem där? Om inte dressyren fungerar finns det inte en chans att hoppningen fungerar. Du måste få hästen lyhörd och avspänd.

Senare kan du även lägga in lätt markarbete för att hästen inte ska bli "tokig" så fort det finns bommar framme. Försök även komma ut mycket att klättra i skogen, gör hästen avspänd och den får anstränga sig mycket och tänka själv.
Du kan exempelvis ta en klättertur på ca 20 min, rida ett midre dressyrpass och ha framme fyra markbommar som hästen ska gå rakt över, kan hästen inte gå rakt över bommarna kan du lägga upp bommar på längden så att hästen lär sig att gå rakt även med bommar på marken. Du kan även lägga enbart en markbom på en volt som du kan skritta, trava och galoppera över, hästen ska då komma i ett lugnt sansat tempo med mjuka rörelser. Dra inte hästen i munnen om den "sticker" utan jobba den lugn.

Sen skulle jag långsamt börja med att ha en travbom med lågt kryss efter, kanske 40-50 cm. Du får inte låta hästen stressa utan sitt ner i sadeln och jobba precis som när du jobbar i dressyren och allt ska vara lugnt och sansat, hästen får inte dra iväg. Stå inte i lätt sits om det förstärker stressen eller hetheten. Ha inte heller höga hinder, det ökar stressen och förväntningen på hästen, ha hellre låga som hästen i princip kan gå över, då blir kravet lägre på att hästen ska klara hoppet. Ha helst kryss, det blir lättare för hästen att hoppa mitt på då dem hellre hoppar på den låga biten. Även om hästen är het måste du hela tiden ha ett jämnt tryck med benen så att den inte kan sticka iväg och något håll, du ska dessutom hela tiden ha god kontakt med hästens mun. Börjar den slänga med huvudet så jobba den mjukt nedåt, plocka mjukt med munnen, absolut inte dra i munnen, det förvärrar bara. Försök gärna rida för en erfaren instruktör, det hjälper mycket. Har haft i princip samma problem själv och det går att ordna om man bara vill och inte har bråttom.

Du måste hela tiden jobba med rätt inställning, det finns ingen direkt övning som kan "fixa" hästen utan det handlar om inställning och att jobb lugnt. Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

tycker ni de e fel att rida med jaktstång?

i ditt fall ja, eftersom det inte löser ditt problem att betsla upp. Din häst är stark för att den är spänd, starkare bett leder till fortsatt spänning. Ditt problem är att du har för bråttom, du hoppar över grundridningen och hela förtroendebiten.

Hon tycker att det är många som rider med för hård hand nu, och hävdar att om man har en häst som är stark och rusar lite, så får man den att rusa ännu mer om man håller i den. Du ska ha en bra galopp (bra grundtempo långt ifrån hindret), med hästen framför skänkeln. Sen när du vänder upp mot hindret ska du bara mjukna och vänta. Verkligen mjukna och låta hästen sköta resten, det finns ingen häst som kan rusa okontrollerat då, det kommer att gå åt skogen för el senare.

I det här håller jag med men inte ang betsla upp för det kan få en sån häst att stanna och sluta hoppa istället, inte om MMB rider kanske:angel: men ts är ett barn vad jag förstår och då är det en helt annan sak.

TS

Sån här ponnyer och hästar ska ridas mycket lugnt, och inte hoppas innan ryttaren kan kontrollera den bra på marken, och när man sen rider på hinder, aldrig låta dem rusa emot. Man får börja enkelt, om hästen börjar varva upp, gå ner i skritt, och t o m skritthoppa låga låga hinder för att få hästen att gå lugnt mot hinder. Berömma när det går. Det får ta tid, det lönar sej. Man ska inte behöva sitta och hala och dra en häst som går på tvären, sån hoppning blir förr eller senare farlig för både ryttare och häst.

När det fungerar lite bättre, så lägg en volt om hästen varvar upp, låt den aldrig aldrig hoppa när det hetsar så mot hindret. Den kommer att förstå vad du vill och att den får hoppa, bara den lyssnar på ryttaren.

Jag tycker egentlgien en liten vuxen skulle utbilda en sån ponny och börja från grunden, om det inte går ska all ridning ske under överinseende av kunnig vuxen.

tycker ni de e fel att rida med jaktstång?

JA!
För det är inte i munnen på hästen som problemet sitter! Utan i grundridningen och utbildningen och i huvudet på hästen. I värsta fall sitter det även i kroppen, det finns hästar som inte går att få lugna även med bra grundridning och dom brukar då tyvärr ofta visa sig ha problem i rygg, bakknän eller liknande:cool:

Jag har sett mycket dålig ponnyridning ute på tävlingar där barn betslar upp såna ponnier och resultatet brukar bli att ponnyn pga smärtan i munnen (i den ryckiga ridningen som ofta är en följd av ponnyns hetsighet) eller att ponnyn helt enkelt drar in näsan, knäpper av från bettet och rusar ändå.....du kan tänka dej själv hur bra det blir....

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka