hoppning med sjukt galen ponny

K

kmbabe

okej, såhär är det, vi lånar en ponny från ett ställe( ingen ville ha ponnyn så vi fick LÅNA henne gratis) och hon är vekligen en liten piggelin.
jag har tidigare ridit en ponny som heter elvira som oxå var ett vrak när hon kom till mig och nu går hon MB.
tyver inte med mej för ägarna ville ha tillbaka henne när de såg hur fin hon blivit(DÅLIG STIL?)
men iallfall, om elvira var galen så är min nya ponny från vettet.
hon går på snedden fram till hindren...alltså sjuter in bakdelen och efter hindrerna kastar hon sej iväg och håller på med huvet så att man trot att maringalen ska gå sönder, sen så stannar hin vid vägen och vill inte gå så att man åste sparka igång henne men sen så går hon på snedden igen mot hindret/bommen.
jag trot iuförsej att hpn mest skjuter in bakdelen när hon vet vart hon ska men när hon går rajkt går det sjukt fort så det är lixom det ena eller det andra..hmm..??
jag behöver vekligen eran hjälp, för pigga hästar,olika tränigar,olika tpis.
yeah, bukefalister, nu behööver jag eran hjälp!:angel:

Sv: hoppning med sjukt galen ponny

vi har inte prövat göra det än...jag vill inte att hon ska lära sej att bara rusa på hinderna och hoppa utan göra det lugnt istället :P

kolla hur hon är när ni löshoppar, om hon lyssnar på komandon som ptrooo, det kan hjälpa er mycket :) (Skriver av egen erfarenhet ;))

Jag tycker det låter som om hästen är i behov av mycket markarbete och enkel lydnadshoppning/gymnastikhoppning för att avdramatisera hoppningen. Fråga din tränare om råd!

Jag tror inte att ponnyn är redo för att hoppas än. Du behöver träna mycket på att få henne/han avspänd i markarbetet först, det kan aldrig komma något gott arbete av en stressad häst. Se till att du kan rida övergångar avspänt innan du blandar in något mer. När det väl fungerar kan du börja arbeta över bommar. Om hon klarar av det utan att stressa upp sig är det dags för hinder.

lycka till!

håller med andra ovan!...få henne avspänd.. och jag tror ändå att en löshoppning vore bra! de hjälpte våran häst :)
lycka till!

är hon galen i dressyren med? jag tycker att markarbete (NH och longering) följt av dressyr och markarbete skulle kunna vara en lösning!

MVH Lisa

Precis som de andra skriver, så tror jag att hoppningen måste avdramatiseras. Försök ha bommar/cavaletti framme alltid och när du rider på marken och hästen är lugn, så gör bara en volt över en cavaletti sådär litegrand i förbigående lixom. Mkt övergångar mellan gångarter, så hon hela tiden får någonting att tänka på och mkt tempoväxlingar oxå.

Jag var på clinicen i Flyinge igår (Meredith Michaels-Beerbaum) och hon sa många saker som jag tyckte var bra. Bla så var hon mycket noga med att man ska rida med mjuk, mjuk hand. Hon tycker att det är många som rider med för hård hand nu, och hävdar att om man har en häst som är stark och rusar lite, så får man den att rusa ännu mer om man håller i den. Du ska ha en bra galopp (bra grundtempo långt ifrån hindret), med hästen framför skänkeln. Sen när du vänder upp mot hindret ska du bara mjukna och vänta. Verkligen mjukna och låta hästen sköta resten, det finns ingen häst som kan rusa okontrollerat då, det kommer att gå åt skogen för el senare.
Sen tyckte hon inte heller att man skulle vara rädd för att betsla upp (brukar vara kontroversiellt här på Buke), hon tycker att det är bättre att man rider på ett skarpare bett och kan ta försiktigt i hästen, än att man sliter och drar i en häst som bara går på tränsbett. Om man rider på ett skarpare bett, där man vet att man verkligen kan få tillbaka sin häst, så vågar man ofta oxå ha en bättre galopp. Men då krävs oxå att man verkligen är mjuk i handen och rider med mkt ben, annars kryllar bara hästen ihop halsen och går bakom hand (det fick vi se ett lysande exempel på igår).

Vi hade förresten en sådan ponny du beskriver på "min" ridskola för 20 år sedan, och de som lyckades bäst i hoppningen med den, var just de som vågade rida med riktigt mjuk hand. Då hade ponnyn lixom inget att springa mot.

Senast ändrad:

Jag tror inte att det är någon bra idé att betsla upp TSs ponny, den är helt enkelt för stressad för det. Den är redan orolig i munnen och slår med huvudet (vad jag förstår på TSs beskrivning) och att då addera ett skarpt bett spär bara på stressen. Ponnyn tar ju heller inte skänkeln = förutsättningen för all ridning, man måste börja där.

Kan bara hålla med övriga!
Kolla hur den beter sig vid löshoppning. Ni har kollat att den inte har ont ngn stans? Vad säger din tränare?
Annars är det bara att jobba på, lägg mycket jobb på markarbete med bommar. Rid massor av övergångar och tempoväxlingar. Så att du får ponnyn att jobba avslappnat och lyssna på dig! När den jobbar rätt på marken och över cavaletti och bommar kan man börja med små hinder. Blir den "galen" igen så får man gå tillbaka ett steg.

Tar du tid på dig att få igenom grunderna kommer du att få igen det senare:)
Lycka till och kämpa på!

tack för alla tips!!!

ska försöka filma eller fota liten nån dag, det kan nog va till hjälp

Det finns en häst som jag brukar rida ibland, som håller på nästan precis så där. Hon är typ helt galen, och blir jätte pigg vid hoppning. Hon vill sticka i väg, och om man inte låter henne göra det, så börjar hon gå på snedden, och skjuta ut bakdelen och sånt. Och sne när man har hoppat, och stannat för att vänta, så går det nästan inte att få fram henne igen. Då går hon inte framåt. Men när man väl fått fram henne, vill hon sticka i väg i stället...
Men med den här hästen, handlar det mest om dominans. Man måste var väldigt bestämd mot henne, annars går det inte. Så fort hon ökar farten det minsta, måste man ta tillbaks henne, eller hellst innan hon hinner göra det. Och så fort hon går ut med baken en millimeter åt sidan, måste man flytta tillbaka den. Och när hon vägrar gå framåt, måste man få henne att göra det ändå. Men sen, när hon går precis, som man vill, behöver man inte göra någonting.
Jag skulle vilja jobba mer med henne, med bommar och så, så att hon lär sig att inte stressa. Men hon är ju en ridskolehäst, så jag har inte möjlighet till det.

Mitt första råd är att försäkra dig om att ponnyn inte har ont nånstans och att utrustningen passar. Det är viktiga förutsättningar för att ridning ska fungera bra.

Sen håller jag med andra som sagt att du måste få henne att slappna av innan du hoppar "på riktigt" igen. Dressyr och markarbete räcker troligtvis gott till henne. Jag hade nog gjort som någon föreslog och haft framme lite bommar ofta utan att använda dem eller bara rida över dem nån gång då och då utan att göra nån större sak av det. Jag skulle inte låta henne hoppa medan hon är stressad.

Sen tyckte hon inte heller att man skulle vara rädd för att betsla upp (brukar vara kontroversiellt här på Buke), hon tycker att det är bättre att man rider på ett skarpare bett och kan ta försiktigt i hästen, än att man sliter och drar i en häst som bara går på tränsbett. Om man rider på ett skarpare bett, där man vet att man verkligen kan få tillbaka sin häst, så vågar man ofta oxå ha en bättre galopp. Men då krävs oxå att man verkligen är mjuk i handen och rider med mkt ben, annars kryllar bara hästen ihop halsen och går bakom hand (det fick vi se ett lysande exempel på igår).

Jag personligen tycker inte att det är bra att betsla upp. Då döljer man den riktiga orsaken och "behandlar" bara symptom. För att verkligen bli av med problemen måste man ju hitta grunden till problemen, att betsla upp är oftast bara en genväg.

Om man "sliter och drar" med tränsbett betyder det att man har mer dressyrarbete att göra. Hästens mun är känslig vilket man nog inte riktigt kommit underfund med om man är så hård i handen. Då blir det knappast bättre av att man ger den ryttaren ett ännu skarpare bett (detta är menat allmänt, absolut inte riktat åt TS på nåt sätt)

Låter mycket bra,det dom ovan skriver.Avdramatisera hoppningen,få din häst att bli avslappnad...din häst/ponny kanske inte är redo än.Det funkade bra för mig och min B-ponny som var en tickande bomb när vi köpte henne.Nu går hon lungt och stadigt,och en 5åring kan rida och hoppa henne utan problem :D :love:

Har en ponny nu som också är väldigt stressad och framåt vid hoppning. I försej vill han ju bara framåt så det låter som att din ponny är svårare. Men tränare är superbra att ha! Det funka jättebra för mig. Pröva löshoppa, min ponny som bara rusar med ryttare om man inte håller, går jättelugnt när han löshoppas. Det kan ju bero på hur hästen e på marken också. För min är jättelugn utan ryttare, men blir stressad med. Så det är inte så mkt hoppningen egentligen.
Man kan också pröva med att ha mkt bommar som andra sagt, men också inte hålla på så länge med samma övningar. Jag tror det var Lisen Bratt Fredricsson som sa att "heta" hästar ofta blir värre när dom vet vad dom ska göra. Ofta när jag hoppar blir tex första hoppet det lugnaste, och sen stressar han upp sig.

Då är det bara att konstatera att vi tycker olika, du och jag! :)

Jag har själv haft lite problem med hoppningen, jag får inte hästen i en bra galopp där han trampar under sig ordentligt. Antingen blir det en lusig galopp som han inte kan hoppa ur, eller så när jag går på mer med benen, så kan jag inte fånga upp honom i framänden och det blir mer åt det långa och flacka hållet. Det är möjligt att det beror på att han inte är tillräckligt stark än (han är bara 5 år och jag är ingen stjärnryttare *s*), det är oxå möjligt att det är jag som inte är tillräckligt stark.

Jag har inte velat betsla upp tidigare, utan har varierat att rida på tvådelade och tredelade tränsbett.
Men så för ett par veckor sedan så provade jag att hoppa på pelham och det gav mig verkligen en aha-upplevelse. Nu kunde jag ju verkligen driva på honom bakifrån utan att han bara rusar ifrån mig. Jag upplevde oxå det som Meredith M-B sa - man måste vara väldigt försiktig så att de inte går bakom hand, jag kämpade rejält för att få honom bakifrån och fram, samtidigt som jag försökte vara mjuk, mjuk i handen. Det var länge sedan jag hade så mkt träningsvärk i benen efter ett ridpass! :D

Jag planerar inte att rida på pelham resten av livet, men ft så tänker jag göra det...

Jag tror problemet ligger i att hästen är alldeles för stressad. En häst som bara är pigg beter sig inte sådär.

Hur länge är hästen riden? Har den tillräcklit bra kondition för att hoppas? Har den rätt utrustning?
Hoppar ni för högt så ni pressar hästen?
Har hästen blivit alldeles för pressad tidigare?

Med tanke på hur hästen beter sig så skulle jag nog börja om lite från början. Träna först och främst på markarbete, både med och utan hinder/bommar.
Lägg ex in lite hinder i dressyrarbetet.
Det är viktigt att hästen alltid är lugn när den ska hoppas och att du inte ger den någon anledning att bete sig som den gör.

Att hästen går på snedden mot hindrena brukar alltid bero på att ryttaren sitter och bromsar alldeles för mycket på en känslig häst.
Det kan vara du, och det kan vara de förra ryttarna, eller båda två. Man måste våga släppa fram hästen och ( som l8p8 skrev) vara väldigt mjuk i handen så man inte ger hästen någon anledning att skjuta ut arslet.
Går det inte utan att hästen rusar, så får man köra i trav tills man lärt sig kontrollera hästen bättre och hästen har lärt sig slappna av.

Att hästen kastar sådär mkt med huvudet efter hindren tyder ju verklgien på att något inte är som det ska.
Kolla upp sadel och rygg!

Även att hästen stannar och vägrar gå tyder på att något inte stämmer.
Det behöver inte ha att göra att hästen har ont, men det kan vara så.
De hästar jag har sett bete sig så har haft alldeles för stora krav på sig och/eller för okunniga ryttare.
Vi har en ponny i stallet som är likadan, och jag tycker så synd om den eftersom folk inte förstår att den inte gör det för att vara dum :(

Även där skulle jag rekomendera att ta det lugnt med ponnyn.
Börjar den "bråka" på det sättet, så be den gå fram och ta det lugnt några varv i skritt eller trav. Sparka inte på den, slå inte på den, och kräv inte att den ska hoppa vidare (mer än kanske något enstaka LÄTT hinder, för att sen skritta och låta den lugna sig)

Det viktigaste är ju att man läser av varför hästen beter sig som den gör. Den gör det garanterat inte bara för att den är "pigg", utan den gör sådär av en anledning. Hittar man anlednignen så kan man också påverka den på rätt sätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka