Hoppning i tidigt skede eller markarbetet på det klara först?

fiioli

Trådstartare
Skulle en gång för alla nu vilja veta vad som är bäst för nyligen inridna ridtravare. Ridtravare i det skedet att dom vet vad halt, skritt, trav, skänkelvikning, framdelsvändning och hoppning är.
Är det då bäst (enligt mångas åsikt) att börja hoppa hästen i ett tidigt skede och relativt ofta med små hinder, så hästen bygger muskler den behöver för ordentlig markträning (vilken ju görs på sidan om samtidigt)?
Eller är det bäst att göra enbart markarbete så länge man skulle göra det med en ung ridhäst man rider in, förrän man börjar hoppa?
Med markarbete menar jag dressyr så gott det går (med ryttare på ryggen).
Åsikterna är så delade, så skulle vilja ha argument för och emot från båda sidorna. :)

Skulle en gång för alla nu vilja veta vad som är bäst för nyligen inridna ridtravare. Ridtravare i det skedet att dom vet vad halt, skritt, trav, skänkelvikning, framdelsvändning och hoppning är.
Är det då bäst (enligt mångas åsikt) att börja hoppa hästen i ett tidigt skede och relativt ofta med små hinder, så hästen bygger muskler den behöver för ordentlig markträning (vilken ju görs på sidan om samtidigt)?
Eller är det bäst att göra enbart markarbete så länge man skulle göra det med en ung ridhäst man rider in, förrän man börjar hoppa?
Åsikterna är så delade, så skulle vilja ha argument för och emot från båda sidorna. :)
Beror på hästen...
Vissa travare behöver jobb för att alls kunna hoppa och andra hoppar naturligt bra.
Om det känns positivt för den aktuella hästen - hoppar utan att bli stressad etc så hade jag sett det som stärkande.
Om den blir stressad och springer mot hinder el efter hinder så hade jag inte gjort det.

Hästen jag just i det här fallet tänker på är stressad ute på just nu relativt främmande utepaddock (speciellt om där är andra hästar som galopperar i närheten), men inne i ridhuset så älskar han att hoppa. Passlig sug till hindret, men blir varken het eller motsträvig.

Hoppa riktiga hinder sas, hade jag inte gjort.

Markarbete såsom cavalettiövningar, bomserier, små seriehopp etc däremot är ju väldigt användbart i all träning - för nästan alla hästar, utöver konvalecenter.

Särskilt för en del som har lite svårt med att taxera, hitta takten, och som behöver hjälp där. Ska de gå över bommar måste de dessutom titta vart de sätter fötterna och lyfta benen, de kan inte bara hiva iväg. Även bra för stjärnkikare då de ofta sänker näsa och ser sig för, drar upp magen, och börjar mjukna lite automatiskt utan att ryttaren egentligen är där och inverkar så mycket.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama