Hoppning i skogen ?

E

eliijn

Hej jag har en varmblodig travare som ja just nu bara rider me i skogen vilket inte är så jättekul och paddocken är jätteliten och har inget tillgång till ridhus, så har ni nått tips på va man kan göra ? går de att hoppa på en cirka 2 meter bred stig ? om man har nån tjock gren hur ska ja göra hindrena ?
( skriv inte nått liknande "åk till ridhus en gång i veckan" ja vill bara va hemma det finns en liten paddock som man kan göra volter men bara två-tre galoppsprång ?

hur gör man en skänkelvikning, fattar hästen va ja vill ?
 
Sv: Hoppning i skogen ?

Du kan göra allt ute! Jag rider inte ofta i ridhus eller i paddock, tränar dressyren ute!! Skänkelvikningar, öppna, sluta, fram- och bakdelsvändningar osv osv.. Allt går väl lika bra ute som inne??? Hoppa kan du också göra förstås om underlaget är okej... Inga problem!!

Ang. skänkelvikning, det är svårt att förklara här hur du gör... Ta hjälp av någon som kan visa dig, titta i en bok!! Grejjen är ju att hästen ska gå undan för skänkeln. Ska försöka förklara... Skänkelvikning åt höger: Ställ hästen lite åt vänster, flytta bak vänster skänkel lite grann, den ska hästen flytta sig undan för. Höger skänkel driver framåt.
 
Sv: Hoppning i skogen ?

det är klart du kan hoppa på en så bred stig, bra underlaget är hyfsat jämnt så...angående hinder, så använd fantasin när du bygger dem, en gren kan du bara lägga över stigen, kanske fler längre grenar så att det blir ett lite högre om nu inte den grenen du har är jättetjock?
Hindren behöver inte vara jättehöga, huvudsaken är att du och hästen tycker det är kul :banana:

Angående dressyrövningar så går de att göra i skogen också,skänkelvikningar,galoppfattningar mm. eller har du inget fält du kan/får rida på, då brukar det bli framåtbjudning på hästarna.
 
Sv: Hoppning i skogen ?

Nej jag har inget fält tyvärr :/, de finns järden men ja tror ej man får rida på dom.. tyvärr.
 
Sv: Hoppning i skogen ?

Fråga dem som äger gärdena! Finns säkert något du kan få rida på. Nu när det är vinter och tjäle så trampar de ju inte sönder speciellt mycket. Har du tur så har någon ett gärde som inte är plöjt än utan ska plöjas i vår och spelar det ju ingen roll alls!! Fråga!!
 
Sv: Hoppning i skogen ?

joo men ja tänkte, kan man rida i en sommarhage `?
 
Sv: Hoppning i skogen ?

men kan man hitta hoppa i sommarhagen när snön börjar gå bort :)?
 
Sv: Hoppning i skogen ?

Det borde gå bra. Är det tjäle i marken och snö på det så är det ju ingen fara! Du behöver ju inte sitta och nöta på samma fläck varje dag kanske.. :idea:
 
Sv: Hoppning i skogen ?

nej ja är medryttare så rider bara 3 gånger i veckan ;P
 
Sv: Hoppning i skogen ?

Som sagt - det går att göra allt i skogen.
Jag har själv ingen möjlighet att bygga egna hinder så jag brukar ta det som finns. Bla ett litet hinder på en "kulle" där man måste svänga av nästan direkt för annars brakar man in i ett träd :D
Har man koll på hästen (dvs den lyssnar och stannar, är lättsvängd osv) kan man utnyttja många fler platser i skogen än man tror.
Med min fjording jag hade kunde jag galoppera några galoppsprång där det var plant, sen sakta av till skritt i precis rätt tid för att sen skritta när det blev stenigt/ojämnt igen. Jättekul tyckte hon det var :D Ridningen blir ju så mkt mer varierad när man kan göra så.
Hinderhöjden o så spelar ingen roll, hästarna brukar tycka det är kul att hoppa småhinder.
Har du hittat ett bra träd är det ju bara att lägga det där du har tänkt hoppa.

Ang skänkelvikning. Om varken hästen eller du kan det så tycker jag inte du ska försöka dig på det utan att ta hjälp av en tränare.
Visst du kan såklart lära din häst att gå undan för skänkel, men det är viktigt att du sitter rakt över hästen och välbalanserad, och har ett stort tålamod.
 
Sv: Hoppning i skogen ?

Hos oss har vi det så förspänt att på en stig i skogen ligger det utlagt 3-5 stockar här och var som fungerar som kavaletti..
och som grädde på moset så puttade stormarna här för några veckor sen ner tallar över stigen som är lagom höjd att skutta över för skojs skull :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
27 853
Senast: Sirap
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 138
Senast: Skjøldur
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 061
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp