Hoppning hur ofta?

P

Pachira

Hej :) jag får snart hem en häst på 6 år! vi båda älskar att hoppa , men hur ofta bör man hoppa? Det är ett ganska piggt ponnysto som hoppar bra ::angel:

Tack för svar :banana:

Sv: Hoppning hur ofta?

Jag skulle hoppa max 1 dag i veckan. Hoppning sliter på ben och leder..
Dock är gymnastik hoppning, cavalettibommar, markbommar osv bra för hästens kropp.
Jag red en dressyrhäst förut som tyckte om att hoppa. När vi tränade dressyr så brukade vi avsluta ibland med ett litet skutt på ca 40cm, -bara för att göra det lite roligt innan avskrittningen. Eller om han någon dag kändes väldigt seg så hoppade vi ett litet små skutt, då blev ahn piggare och vi kunde rida vidare..

Men mer seriös hoppträning kanske 1-2 dagar i veckan för att inte slita ut hästen för mycket..

okej tack! så om jag hopptränar seriöst en gång kan jag då ha markarbete mot hopp (typ 1-22 (3)hinder mellan 50 60) någon gång.. då kan jag väl ha bara bommar en dag oxå? finns folk i mitt stall som hoppar mellan 3 och 4.. då kan väl inte 1 hoppträning markarbete mot hopp och bommar vara för mkt? eller?

Tacksam för svar och åsikter! :)

Bara för att de andra gör det behöver det inte vara rätt? Tjejen i mitt stall som hoppade 3-4 gr i veckan på sin häst... Hon har inte den hästen längre. Hästens ben gick sönder av hoppningen. En gång i veckan hoppning och 1-2 gr markarbete... (då menar jag inte bommar utan små hinder) Sedan dressyr och uteritt :D

Jag försöker hoppa min ponny 1 gång i veckan och markarbete en gång. (Ibland bara ett markarbetspass/vecka) Mer än så tror inte jag hästbenen håller för (som många andra också sagt)

okej tack! så om jag hopptränar seriöst en gång kan jag då ha markarbete mot hopp (typ 1-2 (3)hinder mellan 50 60) någon gång.. då kan jag väl ha bara bommar en dag oxå? finns folk i mitt stall som hoppar mellan 3 och 4.. då kan väl inte 1 hoppträning markarbete mot hopp och bommar vara för mkt? eller?

Tacksam för svar och åsikter! :)

Ja, det tror jag nog.. Då blir det en hoppträning i veckan och 2markarbete. Så länge du hoppar med motta, slutar i tid och pressar hästen lagom hårt.

Bara för att de andra gör det behöver det inte vara rätt?

det förstår jag med och det var inte det jag syftade på utan mest att om jag hoppar 1 och sen typ markarbete 2 så borde ju är inte det förmycket..? alla hoppar olika vissa varannan vecka och vissa 3-4 i veckan.. :D

Senast ändrad av en moderator:

Måste bara be om ursäkt.. :D :p När jag läste det såg de ut som om jag var jätte sur! :devil:

När jag hopptävlade min ponny hoppade vi bara en gång i veckan och då de höjderna vi tävlade på. Någon enstaka gång max 2 dm högre än tävlingshöjden. Utöver det red jag dressyr två gånger i veckan och red ut resten.

1 g/vecka räcker...det sliter såpass mkt med hoppning.

att rida cavaletti, dvs bommar på marken, är ju inget som sliter, det kan man göra ofta.

1 riktig hoppning och sen markarbete och bommar :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka