Hopplös situvation -hjälp!

M

My Precious

Jag har hamnat i en knivig sitvation minskt sagt och känner mig bara hemskt ledsen och frustrerad. Pollan skall skickas på sommarbete på fredag och måste såklart vara nyverkad då! Min treåring har alltid varit knivig att verka/lyfta bak. Fick hem henne i vintras och då hade hon aldrig varit verkad bak, vår träning gick jättebra, jag har en super bra hovslagare hon var problemfri att verka. Tyvärr blev hon panikslagen när jag provade nya transportskydden på bakbenen igår och nu går det inte att lyfta henns bakben, hon lyfter men bara sparkar. Till råga på allt ringde hovis precis han har tydligen fått ryggskott kan ej komma imorgon som planerat. Har ringt efter hovslagare över hela världen känns det som ingen kan komma utom en som jag inte har goda erfarenheter av tidigare....
Åh kära nån vad skall jag göra? Funderar på att sedera henne, någon som har erfarenhet av det?

Mvh en förtvivlad Marie Louise

Sv: Hopplös situvation -hjälp!

Jag anser personligen att det är bättre att låta en häst gå över tiden med verkning än att "våldsföra" sig på hästen.
(under förutsättning att hästen inte har hovkvalite som är dålig).

Jag föreslår att ser inte din häst ut som f*n själv i hovarna så låt henne gå över tiden.
Informera betesägare redan nu om vad som hänt.
Var sedan ut till betet och träna Utan stress, låt dte ta den tid det tar, det får du igen i framtiden.

När både du och hästen är redo och din hovis är bra i ryggen så tar du ut honom till betet och verkar hovarna.

Att byta hovis nu kommer, skulle jag gissa, att innebära onödig risk för hästen, inte nog med att den är rädd om bakbenen, det är även inte van vid den nya hovslagaren och kommer känna stress över att en okänd "bråkar" med den.

För långa hovar är mindre plågeri än att vålda sig påhästen för att man är stressad att sko.

Tillåt dig själv att låta din häst gå över tiden på verkningen (såvida hästen inte tar fysisk skada av det).
Det är inte hela världen.

Sv: Hopplös situvation -hjälp!

Håller helt med!

Byt inte hovslagare om du har en som du är nöjd med och som har tagit sig igenom problemet tidigare, hovslagaren känner ju hästen!

Träna sen i lugn och ro så att ni kommer tillbaka till där ni var tidigare, det är en ung häst, den ska kunna skos/verkas hela livet, ge den tid nu, så har du igen det sen! :)

Liknande trådar

Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 351
Senast: Rebeckafalk
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 000
Senast: CindyLou
·
Z
Hästvård Min 2 åring vill inte lyfta höger fram. Han är regelbundet verkad och hanterad och det har aldrig varit några problem att lyfta benen...
Svar
2
· Visningar
803
Senast: corzette
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar