Hoppinstruktioner tack!:D

Sv: Hoppinstruktioner tack!:D

tack!:bow: när du säger "räta upp överlivet", menar du då att ja ska räta upp mig mer då eller? att inte luta mig framlänges så mycket som jag gör?

Då menar jag att du inte ska luta dig riktigt så mycket framlänges. Det är lättare för dig att landa i en bra balans och det går snabbare och lättare för dig att komma tillbaka efter språnget om du är lite mer upprätt. Sen får man anpassa det efter hur högt hindret är förstås. Ju högre hinder desto mer får du följa med framåt.

Jag önskar att jag var modig nog att lägga ut en bild men jag skulle förmodligen bli totalsågad. Varenda kort jag har innehåller tår och armbågar som spretar rakt ut.:rofl:.
Suck! Jag har mycket att jobba på.

Ok, då förstår jag.:)
Men nejdå, inte blir du bli sågad! Du får jättegärna lägga ut nån bild!:)

Eftersom hästen kommit för nära hindret här blir det rätt så mkt "rakt upp hopp" för den och därför tycker jag inte det är konstigt att du går med så mkt med ditt överliv. Hade ni kommit av vid rätt avsprångspunkt hade jag gärna sett att överlivet varit mer upprätt. Dock saknar jag eftergift på denna bild - man måste inte släppa tygeln helt, men försök gå med mer med handen framåt (utan att överlivet faller med).

Annars tycker jag du överlag ser mer balanserad ut på denna bild, fint skänkelläge! Plus också för blicken - som är uppåt/framåt!

Jag önskar att jag var modig nog att lägga ut en bild men jag skulle förmodligen bli totalsågad. Varenda kort jag har innehåller tår och armbågar som spretar rakt ut.:rofl:.
Suck! Jag har mycket att jobba på.

Äh - lägg ut du! Om du verkligen vill ha konstruktiv kritik, förstås! ALLA har vi mkt kvar att jobba på... har du inte sett Hugo Simon :angel: ;)

Tackar, hopp_0_galopp!:bow: Jo, eftergiften blev dålig där som du säger. Men d e bara å träna!^^ Jag red första lektionen på ridskolan sen ett år tillbaka igår föresten!:D Kändes väldigt konstigt o lite obekvämt att hamna i en vanlig sadel igen, efter att ha ridit bomlös ett år.:P Men kul va d! Och så fort d blir hoppning så ska jag lägga ut fler bilder!:)

Äh - lägg ut du! Om du verkligen vill ha konstruktiv kritik, förstås! ALLA har vi mkt kvar att jobba på... har du inte sett Hugo Simon :angel: ;)

Jo, hans stil är väl mer effektiv än snygg:D.
Egentligen är det ganska skönt att se att man faktiskt kan lyckas även fast stilen inte ser perfekt ut. Då finns det ju liksom hopp för mig med.
Här kommer iallafall en bild så att ni kan se mina tår och armbågar i sin fulla prakt. Lite mer eftergift hade säkert också varit önskvärt:angel:
th_627TIGER.jpg
[/URL][/IMG]

det ser ju bra ut!:)
skydd kanske?
upp med handen lite så är det toppen(:

Tack så mycket! Jag tog det bästa kortet jag hade. Resten gömmer jag helst:angel:.

Kan tillägga att det är en ridskolehäst som jag fick låna under ett terrängläger så utrustningen kunde jag inte påverka. Men det var en rolig häst att rida. 19 år gammal krutdurk!

Om en oerfaren har rätt att kommentera: Jättefint!! :D
Och superfin häst! :love:

Oerfarna får gärna kommentera och speciellt du för det är din tråd:D. Och så tillhör jag själv den "oerfarna" skaran med tanke på att jag är ridskoleryttare och aldrig har ägt en egen häst.
Nån gång i framtiden ska jag ha en trevlig läromästare som jag kan tävla på lätt nivå och tills dess ska jag sitta och titta på hur pengarna på sparkontot växer och växer.

Ganska trevlig grundposition, mkt bra blick! Du visste ju redan om dina brister, men det ser även ut som du håller balansen lite med tyglarna! Blir det alltid så, eller var det bara på denna bild? Har du svårt att hålla balansen om du ger en bättre eftergift? Då är det balans- och styrketräning (ben) som gäller! Du kan också rida med halsring eller ta mantag - tills du känner dig mer säker. Hellre det än att du drar i hästens mun.

Men det ser lovande ut så kämpa på! :bump:

EDIT: såg nu att du skrev att du är ridskoleryttare utan egen häst, då kan det ju vara svårt att fixa det där med halsring. Men mantag iaf?

Nej, tack och lov blir det inte alltid så. Den här hästen var väldigt stark och samtidigt ganska tittig så jag var tvungen att rama in och hålla i honom hela vägen annars ville han gärna bryta ut men som sagt jag hade kunnat ge lite mer eftergift i språnget.
Däremot så har vi en häst på ridskolan som jag har jättesvårt för att hoppa. Hamnar ofta efter i språnget på honom på ett mindre elegant sätt.
På sätt och vis är jag glad för att jag rider på ridskola för man får hoppa så otroligt många olika hästar och det är lärorikt.

På sätt och vis är jag glad för att jag rider på ridskola för man får hoppa så otroligt många olika hästar och det är lärorikt.

Ja, det är jättebra! Många som köper egen häst (tidigt?) och sen inte rider andras eller inte jobbar m att rida många olika hästar eller så utvecklas visserligen ofta bra ihop med den egna hästen, men lär sig inte rida många olika typer.

Ang den andra hästen som du känner att du alltid kommer fel på - har hästen problem m taxering (eller är för het och tror sig kunna hoppa hus) och hoppar av för tidigt, eller vad känner du själv att det kan bero på?

Den andra hästen är stor och väldigt tung och för att få fram honom måste jag sitta ned och driva för kung och fosterland inför varje hinder. Det känns som om jag inte riktigt hinner upp ur sadeln när hindret väl kommer. Som tur är har jag en bra ridlärare och hon har lovat att om jag bara gör som hon säger så kommer vi få ordning på det här också så småningom:D.
Som sagt det är inte den typen av häst jag själv kommer välja den dagen jag har råd med en egen. Men hur jobbig han än är så lär han mig förmodligen mer än dom "lätta" hästarna så jag borde väl tacka honom istället för att klaga.

Men hur jobbig han än är så lär han mig förmodligen mer än dom "lätta" hästarna så jag borde väl tacka honom istället för att klaga.

Absolut! När jag gick på ridskola fick jag JÄMT de "värsta" ponnyerna och hästarna. Var inte alltid så kul då, men jag tackar för det idag för jag lärde mig otroligt mkt och har kunnat haft nytta av det både i unghästutbildning, arbete med hopphästar samt nu som ridinstruktör!

Ok, här kommer en total knappstöld. Ber om ursäkt Annie92.

Jag har funderat lite på det där med vad som egentligen är en "lätt" eller en "svår" häst. När man rider mycket olika hästar så får man sig en tankeställare ibland. Ska ta ett exempel här på två av ridskolehästarna och det skulle vara intressant att höra vad ni andra tycker. Höjderna vi normalt hoppar är ca 80-90cm.

1. Häst som har lagom bjudning och hoppar allt som ställs upp men är väldigt svår att reglera när det gäller galoppsprångens längd. Hoppar därför av lite hur som helst dvs både stort eller jättenära inpå men som sagt hoppar i alla lägen.

2. Häst som är lätt att reglera och hoppar mjukt och fint. Är lätt att följa i sprången men är ganska osäker och kan stanna när du minst anar det.

Vilken typ anser ni är lätt/svår eller är de likvärdiga fast olika?

Knapplånet är helt ok!:bow:
Jag har börjat rida på ridskolan nu 1 gång i veckan, men vi har inte hoppat något än. Men det är så kul att få rida dressyr igen, efter ett helt års uppehåll! Har ju som sakt ridit NH i ett år istället.

Liknande trådar

Hoppning Feg dressyrryttare tittar in lite snabbt här hos er på hoppsidan :p Har en 6-åring som nu ska börja hoppas lite mer regelbundet av en...
Svar
4
· Visningar
1 375
Senast: vildros
·
K
Ridning Hejsan, nu när jag skriver detta är jag rätt så desperat. Så döm mig inte ! :angel: Jag har en medryttarponny som jag rider och tar...
2
Svar
24
· Visningar
3 649
Senast: Jeenny914
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar