Sv: Hoppinstruktioner tack!
Jag har funderat lite på det där med vad som egentligen är en "lätt" eller en "svår" häst. När man rider mycket olika hästar så får man sig en tankeställare ibland. Ska ta ett exempel här på två av ridskolehästarna och det skulle vara intressant att höra vad ni andra tycker. Höjderna vi normalt hoppar är ca 80-90cm.
1. Häst som har lagom bjudning och hoppar allt som ställs upp men är väldigt svår att reglera när det gäller galoppsprångens längd. Hoppar därför av lite hur som helst dvs både stort eller jättenära inpå men som sagt hoppar i alla lägen.
2. Häst som är lätt att reglera och hoppar mjukt och fint. Är lätt att följa i sprången men är ganska osäker och kan stanna när du minst anar det.
Vilken typ anser ni är lätt/svår eller är de likvärdiga fast olika?
Om man uppfattar en häst som "lätt" eller "svår" beror ju jättemycket på hur man är som ryttare. Vad jag tycker är en "svår" häst, kanske någon annan uppfattar som "lätt". Ser det hela tiden när jag håller lektioner på ridskolan. Vissa hästar/ponnyer beter sig helt annorlunda beroende på vem de har på ryggen. Ibland kan man se en häst/ponny under fyra olika ryttare och den beter sig ungefär likadant. Man uppfattar den då som lat/het/svår/lätt/lätthoppad/svårhoppad eller vad det nu kan vara. Sen helt plötsligt sitter en femte ryttare upp och vips har du en helt annan häst/ponny!
Men om vi utgår ifrån dina exempel och att hästarna ALLTID är likadana - oavsett vilken ryttare som sitter på - så tycker jag personligen att häst nr ett är mest lättjobbad eftersom det där med reglering bara är en träningssak. Att hästen hoppar och tycker det är roligt har man ju i det här läget redan fått gratis! Hästen behöver bara mer dressyr och markarbete helt enkelt så den blir lydigare och starkare.
En häst som dock (till synes) helt ur det blå får för sig att stanna, den kan vara svårare att komma till rätta med, eftersom det är svårt att lista ut orsaken till problemet! Om det är helt klart att den "bara" är osäker så är ju iofs även det bara en träningsfråga, men om det är för att den inte tycker att det är roligt eller om det är smärta el dylikt som ligger bakom så... Ja. Det är svårare. Och även om det är så att den bara är lite osäker, så är det ändå mer lättjobbat med en häst som inte "lärt sig" att stanna. Har hästen väl lärt sig att vägra lite då och då så är det lätt att den fortsätter i den stilen även när man egentligen kommit till rätta med grundproblemet. Så är det mkt lydnad som gäller.
Häst nr 1 verkar ju vara väldigt ärlig på hinder medan häst nr 2 kanske inte helt enkelt är lika ärlig - tycker kanske inte att det är lika roligt. Så ska man se på dem som blivande tävlingshästar i hoppning skulle jag satsa på häst nr 1! (Hur gamla är de förresten?)
Det var ur utbildningssynpunkt, men ur ren ridsynpunkt så vet jag inte vilken jag skulle tycka var "lättast" eller "svårast"... Där är det nog likvärdigt, men på olika sätt. Återigen beror det på hur man är som ryttare, vad man föredrar.