Hoppig galopp?

MsSleepalot

Trådstartare
Skulle ni som kan detta säga att det är medfött till hästen eller är så pga att hästen är otränad?

Rider just nu 2 dagar/vecka en 6årig paint e: Crimson Catalyst som har väldigt, vad ska man säga, "skumpig" galopp? Alltså den går så mycket "uppåt", och har han tex höger galopp så åker mitt högra ben fram jättemycket och lätt och vice versa.
Ägaren rider honom ganska lite och då endast i ridhus. Hagvistelse ca kl 8-15. Så hästen är väääldigt pigg och otränad skulle jag säga.

Men galoppen, går det att träna bort?

Skulle själv inte säga att jag är en dålig ryttare som inte kan sitta ordentligt i en galopp, utan den är fan svår att sitta ordentligt i:D

Nån som har nån fundering?:confused:

Sv: Hoppig galopp?

Är hästen oriden och otränad så är det svårt att gå i balans och i form. Men bra ridning så blir det bättre med tiden, den måste bygga upp ork och muskler. Dock är det så att alla hästar har inte mjuk galopp, det är därför som gångarter är så viktigt att titta på när man köper häst. Good Luck!

Sv: Hoppig galopp?

Är det någon skillnad mellan raka och böjda spår? Blir det bättre om du "trycker på" lite?
Känns det som att hästen är otränad och vinglig (är ju ganska ung) så kanske det hjälper med mycket galoppträning i lätt sits.
Min pålle blev stående som konvalescent i 8 månader och hans högergalopp vara sig inte lik när vi satte igång honom, men det börjar ta sig nu.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 416
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: Efwa
·
Western De raser som jag i regel ser säljas inom "Western" är Appaloosa, Quarter, Paint, Palomino. Jag funderar på att köpa häst, ridit...
2
Svar
23
· Visningar
9 032
Senast: Piraja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025