Hopphingst till fullblodssto?

L

Labbe

Jag har nyligen köpt ett fullblodssto som jag tänkt att betäcka till våren pga av att hon behöver vila ut en skada, för att sedan bli ridhäst. Det jag vet om henne är att hon är en riktig klasshäst som presterat mycket bra på banan. Exteriört är hon av en mycket god ridhästmodel och rör sig mycket trevligt, hon är även kolsvart och har en härlig uppsyn:d. Det jag söker i en hingst till henne är:

* att den ska vara attraktiv på marknaden
* gärna en äldre beprövad hingst
* ska lämna bra och stabilt temperament

Några förslag?

Sv: Hopphingst till fullblodssto?

Jo, jag har funderat på honom. Frågan är om det är så lätt att sälja en sådan avkomma? Jag har även funderat lite på Calido, han ska tydligen oxå funka bra till fullblod. Frågan är bara vad han ger för temperament, någon som vet? Mitt sto är väldigt vaken och jag känner inte att jag vill spä på det.

Har själv haft xx-ston för hoppavel och alltid fått BRA avkommor när jag kombinerat med Irco Marco-blod, och glöm för all del inte bort Robin Z !! som lämnat outstanding med xx-ston.

Jag har också ett fullblod i hbl avel och jag skulle aldrig lägga Feliciano eller RobinZ på ett fullblod:angel:.
Har sett flera sådana som inte varit så lyckade, burkiga stora och med för mycket mellan öronen.
På mitt eget sto som är liten och nätt så vill jag ha ädla långlinjerade hingstar helst med bra fullblod i dom närmsta leden.
Inte för stora då hon får stora föl som stannat runt 165-170 oavsett hingstens storlek.
Är inte så hemma på hopphingstar så överlåter förslag till andra:laugh:.

Jag har ett fullbloddsto som själv gått 1,40-hoppning och som är av bra ridhästmodell med skapliga gångarter. jag har henne dräktig med Ludwigs Champion och hon har en urfin 1-åring efter Airline H, som tyvärr inte är min. Det är ett av de vackraste föl jag har sett och jag köpte bara stoet min idiot.

Robin -fullblod verkar vara nåt som anses som "alltid" bra hos köparna. Jag är böjd att hålla med, de bästa Robin hästarna jag sett har varit på xx möderne men det beror nog mycket på att de oftast är trevligare och nättare i typen än Robin-halvblods möderne. :grin:

Vad är det för stam på ditt sto? Alltid lättare att ge tips om man vet blodslinjerna (speciellt när man är en nyfiken fullblodsstamtavle nörd som jag....)

På mina xxor har jag lagt Alligatorn och Laptop som är hoppavlade, jag kommer göra om Laptopen på min ettåring när hon är tillräckligt gammal, hon är också ren.

Så Laptop är min förslag, han uppfyller alla dina krav :D

Jag har också ett xx som jag skulle vilja betäcka med Aerline:d

Tänkte att hon ska vara ridhäst ett tag till (hoppas jag iaf) så jag tänkte ta Aerline på mitt xx/hbl denna våren. Tror att det kommer att bli kalas:love:

Hej

Glöm inte bort 2 fina dressyrhästar med ren hoppstam. Briar och Okeanos. Har sett 1 föl efter Okeanos på fullblod som blev otroligt vacker och väldigt trevlig att ha och göra med. Okeanos har väl inte så många föl än men Briar har ju avkommor både på hoppbanan och dressyrarenan.

Hej

Glöm inte bort 2 fina dressyrhästar med ren hoppstam. Briar och Okeanos. Har sett 1 föl efter Okeanos på fullblod som blev otroligt vacker och väldigt trevlig att ha och göra med. Okeanos har väl inte så många föl än men Briar har ju avkommor både på hoppbanan och dressyrarenan.

Vet ej om Briar avkommorna hamnar under den kategorin?

Jag tror verkligen att Ludwigs Champion hade passat ditt sto och jag tror att avkomman hade blivit lättsåld, faktiskt. Jag såg att även Jarrah rekommenderat Ludwigs Champion och ja, jag kan bara hålla med henne.

Vet ej om Briar avkommorna hamnar under den kategorin?

Nej, om man vill ha en avkomma som kan ridas av alla bör man inte välja en hingst som Briar men om man däremot vill avla fram en framtida tävlingshäst på toppnivå, då ska man välja Briar och då ska man välja att lägga honom på ett stabilt sto. Ett sto som står med alla hovarna på jorden.

Calidoblodet o andra holsteinerhingstar med bra frambensteknik skulle jag föreslå.

Cagancho ihop med xx har gett bra har jag noterat. Bla en som ska vara med på auktionen nu på Flyinge,

Nej, om man vill ha en avkomma som kan ridas av alla bör man inte välja en hingst som Briar men om man däremot vill avla fram en framtida tävlingshäst på toppnivå, då ska man välja Briar och då ska man välja att lägga honom på ett stabilt sto. Ett sto som står med alla hovarna på jorden.

Ja, jag har inget emot honom på det viset, tänkte mer att om ni det är ett kriterie att hingsten ska lämna stabil och bra temprament så kanske det är för att stoet "inte har alla chipsen i påsen":D

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Planerar att betäcka mitt sto till våren och kollar hingstar tills jag blir knäpp, finns ju så många fina! Mitt sto är e. contagio och...
Svar
16
· Visningar
2 505
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka