Hopphingst med hög exteriörpoäng?

kopparberg

Trådstartare
Jag går ju i "betäckningstankar", och det finns ju så enormt många fina hingstar att välja på! :love:

Deras prestation i hoppning är ju likvärdig, likaså så försöker jag välja bort de med tuffare temperament (jag är ju gräsrottsryttare) eller som nedärver/förväntas nedärva tuffare temperament.

Men om jag vill ha någon hingst med högre exteriörpoäng, finns den? De är ju ofta klass II eller preciiiis klass I. Har här på Buke lärt mig att det ofta är pga att de har sämre poäng i trav. ;)
Men ändå, finns det hopphingstar med "toppoäng" även exteriört? Heartbeat är den jag ligger närmast just nu med att betäcka med, han har ju lite högre exteriörpoäng. Men finns det fler?

Sv: Hopphingst med hög exteriörpoäng?

Jag säger detsamma. Ludwigs Champion.
Fick en jättefin och ädel fölunge efter honom förra året:)

Aerline H 42 p
Chess 40 p
Feliciano 40 p
Highlight 40 p
Lasandos 41 p
Lucky Point 42 p
Magini 43 p
Majim G 43 p
Okeanos 41 p
Szkopul 41 p
Cartier 40 p

Den ska jag kolla på! Om det inte är så att han bara ger ädelt, jag vill inte lätta upp mitt sto mer, jag är jättelång, behöver både höjd och massa i en häst.

Där ser man! Finns ju en hel del!
I allafall ett par namn där är hingst jag absolut skulle kunna tänka mig att använda!

Fetcher fick väl dubbeldiplom... Såg honom förövrigt i helgen då han var i krokarna och tränade. En snygging i mina ögon :)

Har inte sett honom "live" men det jag sett/läst om honom är positivt, han är fin!

Men jag kommer inte betäcka med hingst med Leuthen eller Cortez i stammen.

Nyfiken fråga - varför? Jag minns att du hade en jättefin Leuthen-häst :).

Jag tror kanske inte att han lättar upp så mkt. Jag har ett halvblodsto som är hälfen fullblod så det är säkert det som slagit igenom. Han kommer däremot att bli hög med långa ben.

Ja min Leuthenhäst var min ögonsten tills han blev så överj-ig att jag förmodligen för alltid får dras med fysiska men samt att jag blev övertalad att inte sluta med hästar när jag till slut gav upp och gjorde mig av med honom! :p
Han var ju aldrig någon "barnhäst", men de sista åren blev han värre och värre, 99% av ridpassen var kamp, vi kunde tex skena vilt bland bilar på asfalten och sådant. Och att hantera honom var urjobbigt, bla höll han på att bryta armen av en stallkompis när han bestämt sig för att strunta i att vänta tills dörren var öppen när hon bad honom, osv, osv, osv.

Så om någon numera bara viskar Leuthen eller Cortez så får jag skrämselhicka! :D
Han var mörkbrun och valack, min nuvarande häst är ett vitt sto. Sååå långt ifrån det går att komma så att säga! ;)

Javisst:) Du kan ju även läsa ASVH´s användningråd till deolika hingstarna.

Ja avelsråden är bra! Jag har ju hingstkalendern, det står en hel del bra där!

Mitt sto är just högbent och inte så grov. Att jag inte är för lång på henne tror jag beror på att hon har gott djup. Hon är 170 cm hög, men väldigt mkt av det är ben på henne.
Dessutom har hon ett kanontemperament, så jag är inte "piskad" att välja en hingst med supertemperament för att få en avkomma jag klarar av känner jag.
Fast å andra sidan är väl de flesta hingstar numera vettiga i skallen?

Var han Leuthen-Cortez, din horrorhäst? Kan förstå om det var lite att tas med isåfall...

Ja det var Leuthen - Cortez. Men så fort man frågade om temperamentet på Leuthenhästar eller läste annonser om sådana till salu, då var det i stort sett alltid mkt gott temperament på dem!

Min häst var ju ingen som försökte sparka folk, men han var kaxig och tuff. Och ju äldre han blev så blev han mer och mer medveten om det också!
Min känsla som ryttare och hästägare blev ju att jag var fullkomligt värdelös, vad jag än gjorde så gick det åt h-e!
Så jag kan fortfarande med nuvarade häst få en förvånad men hisnande känsla JAG KAN JU när något som inte fungerat på/med min nuvarande häst plötsligt funkar bara för att jag försöker igen eller tränar mer! :laugh:

ojdå, vad säger du! Har ett STO hemma cortez- Leuthen- brabant...

Ludwigs Champion kan nog passa dina kriterier helt perfekt! Han bör ge bra storlek och han är rätt maffig själv utan att vara tung. Rör sig bra och hoppar förstås också riktigt bra!

Vad är det för stam på ditt sto?

Min kille e Ludde född -08. Nu 156 i mankhöjd och 159 över rumpan. Fantastiskt temperament (och mattes favorit :D )

030.JPG

Vad fin han ser ut! Härlig utstrålning!

Vad är det för stam på mamman?

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 131
Senast: Karoliten
·
Avel Det är inte alls aktuellt nu, men leker lite med tanken vilken hingst jag skulle använda om jag skulle betäcka detta sto. I framtiden...
Svar
1
· Visningar
940
Senast: maria_b
·
Avel min donna blir 7 i vår och nu är det bestämt, hon ska betäckas snarast möjligt :devil:, har pratat om det i flera år, mest för att jag...
Svar
11
· Visningar
1 370
Senast: ekeby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025