Hopphingst med gång

Estivuz

Trådstartare
Önskar tips på passande hingst till ett sto e Bocelli - Flamingo - Eloge.
Hon är ganska liten men med bra skritt, hyfsad trav och galopp. Tyvärr inte sett henne hoppas men helbrodern hoppar bra. Tips på lämpliga hingstar som kan passa? Hon är som sagt liten (dock är syster och mamma inte små men det är en fördel om hingsten lämnar normalstort).

Sv: Hopphingst med gång

Jag skulle hellre använda en gångartshingst som kan hoppa också alternativt gångartshingst med hoppstam (som New Balance eller Flemmingh tex.). Din häst är såpass renodlat gångartsavlad att jag inte lagt en hopphingst på den.

Jag hade nog oxå lagt en gångartshingst på henne :)

Weltman kanske? hon har ju syskon som har hoppat 8-8 resp 7-8 efter honom :)

Jo storasystern står i stallet. Hon hoppar fint och rör sig trevligt men jag tror det ska bli någon annan hingst till det här stoet. :)

Jag hade fegat och lagt en dressyrhingst på henne eller en hoppstammad hingst som ligget högt i dressyrblup. Briar ligger ju väldigt bra till på alla håll i blup. Verkar lämna mycket arbetsvilliga avkommor med lite sting i, vet inte om det passar stoet?
/U

Aerline dyker upp i mitt huvud. Vet dock inte riktigt vad han lämnat gångartsmässigt, utan har bara sett honom själv irl - vilken läckerbit! :d Och ett mycket trevligt temperament.

Shooting Star hade rätt bra siffror på sin hoppning och stammässigt tror jag att han hade varit ett bra val.

Han är en fantastisk hingst men blir nog bäst på ett lättare sto, annars är det lätt att avkomman blir för mycket heffaklump.

Jag hade fegat och lagt en dressyrhingst på henne eller en hoppstammad hingst som ligget högt i dressyrblup. Briar ligger ju väldigt bra till på alla håll i blup. Verkar lämna mycket arbetsvilliga avkommor med lite sting i, vet inte om det passar stoet?
/U

Är personligen inte så förtjust i de briar-avkommor jag sett.
Kan tillägga att hon är ganska en ganska kort och kompakt häst, så en häst med för kort rygg och hals är nog ingen bra idé.

Jag tror det. Han kan dessutom ge ganska heta avkommor. Och han är nog rätt dyr.

Okej. Lite skraj att sätta en för kort häst på detta sto, hon är själv kort och kompakt. En mer långlinjerad hingst är nog bättre.

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
677
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar