HOPPHÄSTAVELN 2009 vilka hingstar skall ni använda?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sighttosee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 8 272
Sv: HOPPHÄSTAVELN 2009 vilka hingstar skall ni använda?

kul o se att någon tänkt på vdl haley!Han e såååå fin. Annars tar jag Empire, Careme el en ny hingst jag ska kolla in till nästa års bruksprov!:laugh:

Oj, läste rubriken nu..Hopphästar var det ju:angel:

Ignorera mina funderingar om vilken hingst jag ska ta till dressyrstoet, har varit ute i kylan i 4 timmar så hjärnan hade väl frusit eller nåt:rofl:

Cornet Oblensky
Eurocommerce Berlin
Numero Uno
Argentinus
Champion de Lys

Alla dessa är lite äldre (alla inte ens vid liv). Är det unga ston/oprövade du har som du betäcker med de gamla hingstarna?

Lite kul att se hur ni tänker även här. Flera av dem har ju söner som är minst sagt lovande!

Jag försöker betäcka de äldre beprövade med unga hingstar, och tvärtom... Om vi bara betäcker gamla ston med gamla hingstar kommer det dröja LÅNG tid innan vi får aveln att gå framåt.

Nyfiken...

vem är Harley VDL, i vilka förbund är han godkänd i o s v?
Vad är det som gör honom bra? Jag tror inte jag har hört talas om honom förut?:confused:

Förlåt, var väl lite oklar där... :o de stona som jag räknade upp till just dessa hingstar är de ston som jag har stående i Tyskland, därav hingstvalet...
Ju bättre ston man har desto svårare är det att hitta hingstar som matchar stona inom landets gränser. Har man då dessutom riktigt bra ston som tex. du har, så ser jag iallafall ingenting förvånade med att man även måste söka utomlands. Man vill ju att hingstvalet ska matcha stoet så bra som det bara går. :)

Många av hingstarna ni har som alternativ är inte godkända för asvh. Vore intressant att veta om ni har stona i Tyskland/Holland eller hur ni tänker göra!! :)

Blir inte MB godkänd här (vilket dock torde vara klart) så har jag ett sto som åker till Tyskland...

Föder bara upp Holsteiner och reggar alla mina föl i Tyskland så jag använder bara hingstar som är godkända i Holstein.Alla mina ston bor dock här hemma och en del semineras här med transportsperma medans andra semineras i Tyskland.Beror på vilken hingst man använder-en del skickar dom inte på-tex Cassini l,Contender,Caretino och Corrado.Kom på att en annan av mina kandidater är Catoki som har mycket bra tävlingsresultat själv och lämnat många bra avkommor.

Ursäkta en kanske korkad fråga , men jag har fått för mig att Cassini I & II
bara fick användas i Holstein?!?Och att holsteinerförbundet mer eller mindre "lottade" ut semin till sina egna uppfödare:confused:

Helt riktigt att de bara får användas i Holstein men eftersom jag har holsteinerston kan jag använda dessa.Det är också riktigt att det är mycket stor efterfrågan på dessa hingstar så det gäller att boka tidigt på säsongen.

Ja, önskelistan är lång i detta vintermörker. Har en massa funderingar utan begränsningar och sedan får vi se vart det leder. Här kommer "listan" utan inbördes placeringar eller rang.

Cornet Obolensky
Corlensky G
Cornet´s Stern
Lord Z
Chacco Blue
Contendro I
Cumano
Cosmeo
Monte Bellini
Conte Bellini
Catoki
Heart Beat
Carland
Cortez
Calido I
Stalypso
Camaro M
Casir Ask
Cancara

Ja, listan blev lång och är väl inte klar ännu, kanske kommer fler kandidater efter bruksprovet.

Betäckning av 1-3 ston? Två skall föla först, sker i mitten av juni, Cardento stoet skall gå 3-års test först och sen tas beslut om betäckning. Stona har följande härstamningar:

Irco Marco-Crown Pointxx-Qantasxx
Cardento- Irco Marco-Crown Pointxx
Irco Marco-Prince Fairxx-Drabant

Många av hingstarna ni har som alternativ är inte godkända för asvh. Vore intressant att veta om ni har stona i Tyskland/Holland eller hur ni tänker göra!! :)

Blir inte MB godkänd här (vilket dock torde vara klart) så har jag ett sto som åker till Tyskland...

Det är väl klart att MB blir godkänd!!

Nyheterna från oss kommer från Westfalen-Contendro I son och KWPN Chin Chin blodx Burgraf möderne-båda har redan förärvt sig mkt väl och tävlar 1,45med vinster och placeringar som 7 åringar.

... å så var det det där med att dra alla över en kam... :grin:

Det lät kanske väl generaliserande,men jag förstår om MÅNGA stoägare känner större tillit till utländska hingstar därför att de flesta utländska förbund bla arbetar betydligt mer proffsigt än vad man gör här hemma.Sedan vill man naturligtvis ha det bästa som går att uppbringa och som förhoppningsvis skall matcha stona optimalt.Är stona dessutom importerade får man ju oftast därigenom kunskap om vilka linjer som passar väl ihop.

Det är väl klart att MB blir godkänd!!

Nyheterna från oss kommer från Westfalen-Contendro I son och KWPN Chin Chin blodx Burgraf möderne-båda har redan förärvt sig mkt väl och tävlar 1,45med vinster och placeringar som 7 åringar.
:bow::bow: Tack för infot! Vad är det för möderne på Contendro´n?

Nyfiken...

vem är Harley VDL, i vilka förbund är han godkänd i o s v?
Vad är det som gör honom bra? Jag tror inte jag har hört talas om honom förut?:confused:

Gå in på pro-stallions.com Där finns film på honom och i höger kolum står var han e statinerad:grin:

Okej nu har jag tittat på båda filmerna och frågorna kvarstår....
den enda infot jag fick var att han är e.Heartbreaker-Carthago
och i höger kolum står var han e statinerad
:confused:

Filmerna är från en tävling i Holland är han godkänd i KWPN?

Om ekonomin räcker till betäckning nästa år så är planen att min fullblodstant (e. Ditton Wood - Glacial) ska betäckas med någon av de svenskfödda grabbarna, som främst hoppar bra men även har goda rörelser.
Hingstar jag funderat på tidigare är Fetcher N och Niveau, där jag inte riktigt vet om jag vågar lägga Niveau på ett piggt fbl-sto ifall det skulle bli "för" laddat.
Nu har jag ju sett några avkommor från stoet ifråga, så jag skulle kunna tänka mig något ungt och oprövat också. Så jag väntar tills jag sett bruksprovet i februari med att bestämma mig slutligt.

jag vill använda honom då han kompliterar mitt sto väldigt bra av det jag sett. Han tilltalar mig mycket och stammen är i mina ögon tilltalande i mix med mitt sto.
För egen del har jag tänkt behålla avkomman om det blir ett sto....

Av den infon jag har så är han godkännd i VDL, NRPS och jag vet att avkommor finns reggad i KWPN (rätta mig om jag har fel....)

Alla dessa är lite äldre (alla inte ens vid liv). Är det unga ston/oprövade du har som du betäcker med de gamla hingstarna?

Lite kul att se hur ni tänker även här. Flera av dem har ju söner som är minst sagt lovande!

Jag försöker betäcka de äldre beprövade med unga hingstar, och tvärtom... Om vi bara betäcker gamla ston med gamla hingstar kommer det dröja LÅNG tid innan vi får aveln att gå framåt.

Håller fullkomligt med dig ,äldre ston/unga hingstar osv, i mitt läge har vi 3 yngre och 3 halvgamla:D , men då jag är "så ny" vågar jag faktiskt inte använda för mycket nytt ännu:o, men det kommer när jag blivit lite "stöddigare" Man vill ju få dem sålda också även om vi planerar att behålla någon.

*knapprån*

Ville bara påminna om att man ska undvika att länka till hingstarnas hemsidor!

moderatorn

Jag velar som attans.. Men jag har 2 ston jag ska betäcka. 3e stoet säljs nog.

Fullblods fröken är nu dräktig med Laptop så det är möjligt att det blir han igen om det är "fel" kön på den som förhoppningsvis tittar ut. Annars skulle jag vilja ha Balou de Rouet till henne eller nån son till honom. Tror Balou-blod skulle göra sig fint med henne.

Till nya stoet så flänger jag åt alla håll just nu, Calido vore intressant, Quidam-blod på henne är också mycket intressant. Men även S-blod, Sandro blodet kanske är lite skarpt, men jag har fått för mig att Stakkato blodet är lite "mildare" ?

Concorde tycker jag har en mycket intressant stam, gammal men beprövad, blir dessutom fin linjeavel på Furiso II..
tur att det är ett halvår kvar!!

Fårse om ekonomin tillåter en betäckning nästa år...:crazy:

Men isf så lutar det åt Aerline eller cosmeo tror jag.
Aerline för att jag verkligen gillar hingsten och han verkar komplettera mitt sto bra och cosmeo dels för stammen och extriören annar kan jag väl inte säga så mycket mer om en så pass ung häst som jag bara sett en filmsnutt på förutom att han han fastnat på min hornhinna :love:

Stoet ifråga är e :steve's friend - illum och ska föla med heartbeat -09

Hmm har inte funderat så långt ännu. Dock senast idag har det ringt hingstägare som fiskar efter våra ston :). Alltid roligt att vara eftertraktad.

Men som funderingarna går just nu så ska vi använda Laptop (vilket vi även har dräktigt med i år) Quidam de revel och Balou de rouet. Lancier är även en hingst som visat sig matcha upp fint så även han ligger med på listan. Escudo är med räknad. Ska även slå ännu en kik till på det tyska.

Sen är vi för stunden ganska nöjda. Än finns tid kvar att fundera, men Quidam känns som ganska taget. Men mycket kan hända innan det är dags för ombetäckning.

Minst ett sto går ner till danmark iallafall.

Fast just nu är jag fasligt mätt på hästeriet. Grannens hingstar har samt grannen själv har gjort att glädjen verkligen lyser med sin frånvaro.

Gira

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka