Hopphästar vs böjning???

H

Hast-hund

Idag fick jag höra någonting som fick mig att se ut såhär --->:confused:<---
Meningen jag fick höra var: "Hopphästar ska ALDRIG böjas, de ska ALLTID ridas raka i kroppen vara rak halsen/huvud(Här menas att den EJ skall ställas mot vägen man rider), även på volt. Det är slöseri med tid att böja hästen. Hopphästar ska aldrig ridas skolor, endast galopparbeten så den blir snabb i omhoppningar. Dressyrnissar rider skolor, böjer och håller på med massa strunt. Hopphästar ska man träna att gå spikraka i kroppen."

Jag skulle inte chockas om det inte vore för att ryttaren som sa detta rider på mkt hög nivå.

Ok, nu vill jag höra om någon annan någonsin hört något liknande?????

Min tanke är att man snarare förlorar tid (och hästens hållbarhet!!) på att rida en oböjbar häst med knäckt nacke.

Sv: Hopphästar vs böjning???

Vilken idiot teori :S Tycker de är skitnoga att hästen ska vara mjuk & böjlig. Särskilt om den ska vara kvick i omhoppning :o usch nä. min donna rids dressyr flera dagar i veckan. hon skulle inte gå att svänga annars :o

Precis!! Dessutom är skänkelvikningar och andra skolor grunden för att förhindra en sned häst. Så tja... Fattar verkligen inte att den här ryttaren själv tror på sitt snack. Det är även första gången i hela mitt hästliv jag sett någon ryttare rida enligt dessa principer.

Ang att svänga: Den här ryttaren rider på så skarpa bett, hård hand och med dom längsta och vassaste sporrarna du hittar på marknaden, så att svänga går bra.

Senast ändrad av en moderator:

Det där var ju bara rent struntsnack! Kolla bara på Peter Eriksson som så gärna skröt om hur fina galoppiruetter som Cardento gjorde. Det han också har lärt mig (har haft honom som lärare på hippologen) är att en häst som ska gå msv hoppning bör utbildas lika till samma nivå i dressyren för att hålla och klara av de svårigheter som finns. Detta ska då givetvis fortgå när hästen avancerar i klasserna. Kanske inte att man ska tävla samma nivå i båda disciplinerna men iaf vara likvärdigt träningsmässigt. Det är inte bara Peter som har framhållit detta för mig och mina klasskamrater genom utbildningen utan snarare alla de hopptränare som vi haft förmånen att rida för.

Jag måste ju erkänna att jag blir hemskt nyfiken på vem det är som kommit med ett sådant korkat uttalande...

Vill inte namnge någon, men jag är hästskötare och beridare hos en landslagsryttare i hoppning och då stöter man på mycket intressant folk. Alla har sina "vägar till framgång", men detta var det mest bisarra jag hört på den här nivån!!! Rena rama skämtet!

Landslagsryttare har många konstiga idéer. Jag vet de som tar emot "framtidshästar" som ägaren tror på för vidareutbildning och tävling och ägarna är lyriska. Sen rider hästskötaren hästarna och när ägaren vill komma förbi så rider ryttaren. Varför den inte är tävlad? För att den behöver mer utbildning. Eftersom ägarna har någon sorts gudatro till landslagsryttaren så är det ju bra att denne utbildar hästen.

Jag skulle rida vara medryttare på en hopphäst (har inget med landslagsryttare att göra). Eftersom det var en hopphäst fick den inte gå i form :angel:

Bullshit!

Hur pass "hög nivå" var den ryttaren på? Låter helt befängt.

Haha, inte för att vara fördomsfull, men det låter ju som ett uttalande som skulle kunna komma från en mindre välridande hoppryttare som inte klarar av att rida sin häst ordentligt, därav att det kändes sådär om nu ryttaren tävlar på högre nivå.

Men det jag tycker är intressant är väl mer argumenten till VARFÖR man inte ska böja en hopphäst, och varför man inte ska rida t ex skolor? Känns som om man förlorar en hel del tid i omhoppningar om inte hästen är vändbar och stark.. Alla hästar kan vända, men att orka hålla upp sig i en snäv sväng kräver ju gärna både en styrbar häst och styrka.. Säger jag som själv inte hoppar visserligen men ändå..

Försök få en spikrak häst snabb, smidig och duktig på att hoppa...för nog fan är det en omöjlighet att rida hästen rakt fram på en hoppbana så vida inte hindrena står på rak linje i följd?
Vill man ha en vändbar häst och kunna hoppa banor får man nog träna på sådant också.

Och så massor till för att den ska orka och hålla.

Det var nog det dummaste jag hört...

Svarar alla:

Människan är vän med min chef och köpt hästar här osv.
Hoppar som bäst internationella 3* 160 banor, så ja, h*n tävlar på hög nivå.
Det roliga var att människan påstår sig träna att rida volter spikrakt, att det ska spara tid då man ej behöver rakrikta hästen mot hinder. Men jag tror snarare som någon annan skrev, h*n kan ej dressyr helt enkelt och skylöler på att dressyr är onödigt och slöseri med tid.

Den första frågan jag ställer mig är: Vem sa detta.....?

Vad gör personen ifråga, vilka meriter i hoppning finns? Vilken utbildning har personen?

:confused:

Jag har hört detta förut. Att man alltid ska ha hästen rak. Men för att hästen ska vara rak på böjt spår måste den ju vara böjd?

Men aldrig från någon som håller på med hoppning på svår nivå. För tittar man på framridningen på en internationell hoppning så är det ju en himla massa böjande. Och de flesta hoppryttare rider ju mkt skolor i galopp, för att stärka, göra smidig, jobba på rakriktning, lydnad etc

Men har man riktigt bra hästar så funkar det nog. För när man hoppar banan svänger man nog ofta med en ganska rak häst. Jag har ridit för internationell ryttare som sa att det var helt onödigt att rida hästen i form. Vilket i sammanhanget i och för sig var en bra kommentar eftersom många sitter och tänker mer på var hästen har huvudet än hur den galopperar. Och många av oss som inte är svårklass ryttare försöker ju gärna härma proffsen och rider runt med förböjda hästar och händera i knät... Så för mindre rutinerade ryttare låter det ju som en bra tanke. Sluta joxa och bara rid liksom.

Men när det kommer från ett proffs som rider och tränar så blir man ju himla nyfiken på hur det ser ut, hur h*n tränar till vardags. Om h*n practise what you preach...

Sjukt tycker jag...
Håller med föregående, ska hästen vara rak på böjt spår måste den ju vara böjd.

Ofta ser man ju på framridningarna snarare ryttare som "flexar" hästarna i sidan och verkligen överböjer snarare än rider rakt fram. Iprincip alla hästarna går ju i form. Och då refererar jag till ryttare på 160 nivå internationell tävling (jobb som hästskötare). Begriper inte VARFÖR hästen inte "får" böja??

Jag skulle passa mig för att lyssna på människor som säger ALDRIG eller ALLTID.. En häst är ju en häst - vad skulle det spela för roll vilken gren den ska användas i - mjuk och rörlig vill man väl ha hästen hur som helst? :confused:

Tyvärr blir jag ofta förvånad över hur långt en del kommer inom vissa grenar trots sina konstiga inställningar..

Ingen dressyr = ingen bra hoppning.
Jag undrar hur personen hade tänk sig få en smidig, välmusklad, lydig och hållbar häst utan dressyr?
I mina ögon ska en hopphäst vara välriden på marken för att den ska kunna göra sig rättvis och prestera bra när den hoppar.
Fast det samma gäller ryttaren, man ska kunna korrigera sin häst på "tvären och längden" för att hjälpa den att prestera maximalt, och då behövs dressyren.
Hade aldrig viljat hoppa en häst som inte är välriden på marken.

Haha! Flexar gör personen, men den här människan är lite egen måste jag säga- Allt h*n gör är perfekt, vad andra gör -oavsett om personen vunnit mer eller mindre osv- är fel. Kritik kan h*n inte ta, så därför har man väl en så hög syn om sig själv antar jag.

Kanhända ligger det missförstånd bakom?
Ryttare inom alla dicipliner siktar på att få en så liksidig häst som möjligt. Kande det som menas med rak?
Kyra sa en gång att det svåraste man kan göra är att rida rakt.:D

Många hoppryttare rider sina hästar förböjda i halsen. På en volt skall hästen böjas i bålen och vara ställd i nacken bakom Atlas.
Många gånger kan man se hästar som går med mulen nästan i ryttarens ridstövel. Kanske detta som ville stävjas?

Har ingen aning, men bara lite tankar osm dök upp.:D

Ja, jag önskar att det vore ett missförstånd, men tyvärr är den här diskussion varken den första eller den sista som chockar mig. Har många fler i bagaget samlade från diverse stjärnryttare.

Låter som att ligger ett missförstånd bakom det här. Det är ganska stor skillnad på hur man rider inne på banan och hur man trimmar hemma. Inne på hoppbanan rider man med fördel hästen utåtställd, hästen upplever att den får mer plats i svängarna då och det är enklare att hålla den rak, vilket är mycket viktigt vid hoppning. Om hästen inte är rak framför hindret ökar risken för nedslag markant. Det kan säkert ha varit så ryttaren menade.
Hemma rids naturligtvis en hopphäst i skolor och ställd.
Rak kan också betyda att hästen spårar, att bakbenen följer framdelen utan att någon bog skjuter ut åt något håll. Både hopp och dressyrryttare eftersträvar att hästen skall arbeta liksidigt såväl på volt som rakt spår.
Det kräver stor ridskicklighet att tävla på 160 nivå, om personen ifråga gör det så är jag rätt säker på att ridskickligheten överstiger förmågan att redogöra för sina metoder. Alla är ju inte duktiga på att formulera sig...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 859
Senast: Jamtland
·
Dressyr Den senaste tiden har jag läst hur många har "problem" eller hur en ska säga med att deras hästar är stela i halsen och måste "böjas...
2
Svar
29
· Visningar
3 905
Senast: Jfrelin
·
Hästvård Hej! Hade velat höra era tankar på hur man kollar upp en äldre häst. Min gubbe är 24år, pigg, glad, rids lite lättare. Aldrig varit...
Svar
13
· Visningar
1 148
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka