Hopphäst?

F

Frisern

Hej!
vilka hästraraser tycker ni är bra hopphästar?
Kanske litte dum fråga eftersom det igenteligen beror på hästen.

Sv: Hopphäst?

Hej!
vilka hästraraser tycker ni är bra hopphästar?
Kanske litte dum fråga eftersom det igenteligen beror på hästen.

Jag tycker alla hästar mår bra av att hoppa litegrann, men självklart anpassat efter hästens förmåga. Alla hästar som är friska och har tränats för det kan man även tävla med i lättare-medelsvåra klasser i hoppning (är väl rätt få hästar egentligen som inte tar sig runt en bana på 80 cm). På lite högre nivå ser man ju en mindre variation av raser, främst olika typer av halvblod, fullblod och varmblod. På riktigt hög nivå brukar det enbart vara halvblod. Därmed är det ju självfallet inte sagt att alla halvblod hoppar bättre än alla fjordingar till exempel, däremot får de bästa halvbloden bättre resultat i tävlingar på hög nivå än några andra hästtyper/raser. Som i alla andra fall är det i väldigt hög grad individen det beror på :)

Sv: Hopphäst?

Jag har blivit lite förtjust i anglo. Gillar mycket fullblod. Men holsteiner är ju inte helt fel dom heller.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama