hoppe-hjälp.

YaHilweh

Trådstartare
Min häst lyfter inte jämt på frambenen, utan hoppar med ett i taget eller hur man ska förklara. Han hoppar alltså inte av konstigt utan han lyfter bara ojämt.

Slänger ut några bilder för att visa.
R%C3%B6dvitt.jpg

Framhoppning%201m%20oxer.jpg


Hur gör jag för att han ska sluta med det?
 
Sv: hoppe-hjälp.

Jag skulle gissa att din häst är lite ojämnt musklad. Jag vet inte exakt vad du ska göra för att få honom att sluta med det, men jag skulle jobba mycket med gymnastikhoppning, studs och serier och cavalettis så hästen stärker upp sig och åtminstone du vet att hästen är okej muskulärt för uppgiften. Sedan kanske den aldrig slutar med beteendet om den väl vant sig att hoppa på ett visst sätt, men mitt tips är iaf att jobba med uppbyggande övningar.
 
Sv: hoppe-hjälp.

Det är ju en unghäst (väl?) och de har lite ojämn teknik ibland, brukar oftast försvinna när den blir starkare så vanlig styrketräning fungerar, hoppa serier men låt avståndet vara normalt så hästen samtidigt bygger upp förtroende. Sedan kan vanligt dressyrabete också göra susen.
 
Sv: hoppe-hjälp.

Hoppar han alltid ojämnt med "samma ben"?

Nirak
 
Sv: hoppe-hjälp.

Mitrolle skrev:
Jag skulle gissa att din häst är lite ojämnt musklad. Jag vet inte exakt vad du ska göra för att få honom att sluta med det, men jag skulle jobba mycket med gymnastikhoppning, studs och serier och cavalettis så hästen stärker upp sig och åtminstone du vet att hästen är okej muskulärt för uppgiften. Sedan kanske den aldrig slutar med beteendet om den väl vant sig att hoppa på ett visst sätt, men mitt tips är iaf att jobba med uppbyggande övningar.

Ja han är svag i vänsterbak, men vi håller på att träna, har bara haft honom i sex veckor och på den tiden händer det inte så mycket :p

Ska med andra ord träna upp den starka sidan mycket mer?
Försöker som det är nu mest få honom att flytta som jag vill och så, flyttar jag bogarna åt vänster så ska han flytta dom dit och så. (kontroll övningar)
 
Sv: hoppe-hjälp.

Silverkatten skrev:
Det är ju en unghäst (väl?) och de har lite ojämn teknik ibland, brukar oftast försvinna när den blir starkare så vanlig styrketräning fungerar, hoppa serier men låt avståndet vara normalt så hästen samtidigt bygger upp förtroende. Sedan kan vanligt dressyrabete också göra susen.

Har inte så jätte koll på avstånd på stor häst, vad ska man ha för dom :p?
 
Sv: hoppe-hjälp.

NiraK skrev:
Hoppar han alltid ojämnt med "samma ben"?

Nirak

Ja han kommer alltid efter med höger fram, men borde det egentligen inte va tvärt om när han är starkare i högerbogen? :confused:
 
Sv: hoppe-hjälp.

Det är inte säkert att han är starkare i högerbogen för att han är svag i vänster bak. Han kan vara "sned" diagonalt också. Finns aldrig några säkra saker när det gäller hästar.

Eftersom det är lätt att överanstränga hästar om man försöker inrikta sig på att stärka ena sidan, så ska man egentligen stärka båda. Alltså, man jobbar liksidigt, rid lika mycket i båda varv, jobba i båda galopperna lika mycket etc. men se till att hästen inte fuskar med de svagare benen utan han måste jobba lika bra i båda varven.

En häst som är svagare i ena sidan eller någon del av kroppen sparar ofta den och då när du jobbar "enbart" i det varvet så överanstränger du hästen.

Rid varierat, men rid likadant i båda varv, varje ridtur. Galopperar du en sträcka i skogen i höger galopp, fatta vänster nästa gång du ska galoppera.
Rider du i paddocken på volt i ena varvet, försök då rida lika många på ett ungefär åt andra hållet också.
Att rida på en mindre volt (ca 15 m) med 4 bommar utlagda som kl. 12, 3, 6 och 9 är en bra träning att få hästen med sig och i arbete.

Hoppas du har en bra tränare att rida för som kan ge dig tips på hur du ska aktivera just din häst och komma åt hans svagheter.
 
Sv: hoppe-hjälp.

YaHilweh skrev:
Ja han är svag i vänsterbak, men vi håller på att träna, har bara haft honom i sex veckor och på den tiden händer det inte så mycket :p

Ska med andra ord träna upp den starka sidan mycket mer?
Försöker som det är nu mest få honom att flytta som jag vill och så, flyttar jag bogarna åt vänster så ska han flytta dom dit och så. (kontroll övningar)

Hur vet du att han är svag i vänster bak?
 
Sv: hoppe-hjälp.

Har ser ut att vara sned som nästan 99% av alla hästar är sned :angel:

På bilderna ser han ut att vara långsammare i höger fram = tyngre i höger fram. Det är det allra vanligaste att hästar är det! Något högerroterade i de främsta bröstkotorna/sista halskotan. De "lutar" liksom lite till höger i framdelen/bröstkorgen.

Då torde han ha tendens att skjuta ut bogen (flyta ut från volten) på volt till vänster och att tränga med bogen (vilja komma mot mitten av volten) på volt till höger.

Orsaken till varför så många hästar ser såna ut är väl lite mer oklart. Något som är säkert är att våran egen snedhet inte gör det bättre. De allra flesta ryttare har lättare att "fastna" i högertygeln - och det gör bara att hästarna blir ännu tyngre på höger fram.
På bilderna syns det också väl att du lutar minst lika mycket som din häst till höger :angel: - nu kan det ju vara "ägget" - dvs du lutar för att din häst lutar, men problemet är att när du beter dej så obalanserat förstärker du bara hästens snedhet och gör det ännu svårare för hästen att bli "kvickare".

Så steg ett är att fundera över din egen ridning :idea:
Det är lika viktigt i hoppning att "lämna plats" för hästen med sin sits och inverkan! Det gör du inte så länge du själv är sned och lutar :)

Sedan se över hästens snedhet och lära dej mer om vad den föredrar och hur den helst jobbar (mer än att den är "svag i vänster bak" :idea: ). Såna här snedheter fixas till med mängder och mängder av "medvetenhets"-träning. Den har antagligen rört sej såhär sedan den var föl. Den måste få tid på sej att lära sej nya vanor.
Sedan grundlig dressyr.
Också en massa gymnastikhoppning gärna på volter och runda linjer och gärna i kort tempo.
 
Senast ändrad:
Sv: hoppe-hjälp.

Måste först säga att jag håller med om allt Evis skrev.
Vill bara tillägga en sak: Du kan hoppa låga hinder, där du lägger upp två bommar på den översta bommen. Bommarna ska ligga med ena änden i marken, och den andra änden i luften, ovanför den översta bommen. De ska vara i lite V-form, så att avsåndet mellan bommarna är bredare på marken än upptill. Exakt hur tätt bommarna ska ligga, och hur högt upp i luften du ska dra dem är individuellt. Tänk på att bygga låga hinder när du börjar med detta, och att träna väldigt få språng, när hästen väl har börjat ändra på sin teknik.
Jag ska försöka rita lite hur jag menar, det var svårt att beskriva... Återkommer!
 
Sv: hoppe-hjälp.

Jag bara undrade därför att jag håller med Evis, både vad det gäller dig och hästen. Jag upplever också din häst som "vänsterhänt", alltså så borde han vara starkare på vänster sida, och att du upplever honom mjukare och följsammare i höger.

Ta hjälp av en tränare som kan lösgjöra och jobba hästen så liksidig som möjligt.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
227
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
217
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp