hoppdressyr-övningar

Modest

Trådstartare
som alla vet s är ju dressyr grunden för all ridning, även dom som tävlar i andra grenar.
så nu vill jag ha lite bra dressyr övningar för en hopphäst. (ponny)
vet inte så många själv då:angel:

all fakta ni kan om övningen: bästa höjden, hindertyp, längd på ev. relaterat avstånd, m.m

angående avstånd, så har jag en (maxad) c-ponny.

tacksam för ALLA svar!:bow: :D

Sv: hoppdressyr-övningar

Är ponnyn pigg eller slö? en övning som de flesta hästar behöver är iaf att kunna lägga till och ta bort gallopsprång på en linje det kan man aldrig träna för mycket på;)och en annan bra är att kunna göra halt mellan två hinder alltså ha två hinder på en linje med 5-6 gallopsprång emellan och träna dessa övningar så får du garanterat en lydigare häst. Här behöver ju inte hindrerna vara särskilt höga 60-70 cm kanske beroende på hur högt ponnyn brukar gå i vanliga fall.

Oj, jag har en pärm med massa roliga övningar man har gjort.. Men svårt att rita/förklara dem här.

Lösgörande arbete måste jag säga: många låga hinder efter varann (studs, 4st på volt kl12,3,6 och 9, på medellinjen serpentinbågar, tre hinder i mitten av volten Y och man rider huller och buller över dem, hoppar 5 1/2an med halt efter hindren på rakt spår, skritt hoppar, studs serie med bommar, hinder, bom, hinder, bom en hel långsida)

Böjda linjer är väldigt nyttigt att träna speciellt med lite kenpiga avstånd som gärna förekommer på tävling.

tekniskt svåra banor på lägre höjd (med just träning på lydnad och gärna med halt "stationer" mellan två koner)

okej, tack för alla svar, ska försöka träna lite teknik utöver dom vanliga träningarna för tränaren. :banana:

Hittade den här sidan där du kan leta vidare under rubriken "Tjänster" sedan ridövningar. /www.hippson.se
Lycka till

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 107
Senast: Bison
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 833
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar