E

ecila

Vad använder ni för bett när ni hoppar?
Rider mest dressyr med min häst. Hon går fint på stång, men jag vet inte om jag ska hoppa på vanligt tränsbett eller något annat. Hoppar inga jättehinder:eek: (än iaf:angel: )

Sv: Hoppbett

Jag rider på samma som jag rider dressyr med (Dvs vanligt tränsbett) , men vet inte vad din häst ska ha! :p

Jag har pessoabett när jag hoppar, klara honom inte annars, men rider dressyr på vanligt bett, han är lugnare då.

Varför inte prova med det vanliga bettet och se vad som händer... finns väl ingen aledning att byta bett om det inte behövs???

Tränsbett på allihopa. Grisan hoppar jag dock på en kort pelhamstång då och då, men tävlar endast på tränsbett. Kan behöva stången emellanåt dock, och nu under igångsättning.

Tredelat tränsbett med lösa ringar eller tvådelat tränsbett.
Jag hatar verkligen att ha skarpa bett vid hoppning :crazy:

Precis så tänkte jag med. Stången är ju ganska skarp och jag är ju ingen superryttare vad det gäller hoppning (ska väl inte säja att jag är det i dressyr heller:p ). Hon går inget vidare på tränsbett, tror hon förstår stången bättre. Har funderat på pelham, men väldigt snällt sådant. har sett en massa bett som hoppryttare använder men är dålig på funktionen av dessa, vill inte slänga på min häst något som jag inte vet hur det inverkar.

Rider alltid på samma sorts bett. Ett vanligt tränsbett som fungerar bäst.

försöker i möjligaste mån alltid rida på tre-delat bett (eller 2-ledat vad det nu kallas... ) Annars har jag hoppat med jaktstång eller hack.

ett vanligt tre-delat funkar bäst försöker dock växla med två-delat!!:D

På min ponny rider jag på samma bett när jag hoppar som när jag rider dressyr: tredelat tränsbett.

Men på hemmaplan varierar jag mellan tredelat, oledat och hackamore.

varför prova att hoppa på vanligt tränsbett om hon inte trivs med det? nej, jag skulle prova det vanliga bettet. funkar inte det beror det troligtvis på att hon blir för het/stark, eller på nåt annat som inte är bettet.

jag både rider och hoppar på rullbett. tvådelat med d-ringar och kopparrullar. har tidigare använt waterfordbett, så det är det jag växlar med.

kl
tredelat eg. kan jag inte hålla honom i hoppningen då men vi kämpar :)

Har för det mesta ridit alla mina hästar på vanligt tvådelat eller på tredelat. Tycker inte om att rida på förstarka bett. Dock har jag varit tvungen att ha pessoa på min ena då han blir väldigt stark.

om din häst funkar bra på vanligt tränsvett eller stång ska du hoppa på det med! man ska absolut inte betsla upp på skarpare bett om de inte behövs.. När jag fick min häst så var han bara hoppad på pelam & även riden på de mest med & de e inte kul att försöka rida ner.. Du förlorar så mycket på det! Även i dressyren! Jag måste fortfarande hoppa på pelam (när vi tävlar & hoppar högre banor) men försöker rida så mycket som möjligt på vanligt tränsbett. Men jag vet ju inte hur din häst.. Men om jag vore du så ska du va jätte glad om den går att hoppa på vanligt bett du tjänar jätte mycket på de! Lycka till! :)

Använder ett kombinerat (bett/hackamore) när jag hoppar och ett tredelat syntetbett när jag rider dressyr.

jag rider på vanligt tränsbett. bland tvådelat, ibland tredelat. varierar även med/utan parerstänger, och waterford.

Jag brukar rida på ett ledat syntetbett, som är svagt böjt, och med fasta ringar...

I dressyren bli det tredelat med fasta ringar.

Jag har antingen ett Pessoabett med delta eller ett tredelat tränsbett när jag hoppar. Funkar bra. :)

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: dukie
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
510
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka