Hoppar inte högre än 40...

R

Royal_Horses

Jag är fodervärd åt en 18åring. Han är 140cm i manken och en ganska tung häst, han är dock smal och i bättre form än på länge. Vi har ett problem med hoppningen. Han har aldrig hoppat på riktigt förut. Han har endast hoppat någon stock i skogen och bara cavalleti på banan pga. ägarens ointresse för hoppning. Nu har vi tränat en del och sen i början på maj hoppar vi ca. 1gng i veckan. I början var det löshoppning och nu hoppar ha med mig på. I början var han lite osäker men nu flyter det på. Men problemet då, han hoppar inte över 40cm... Varken lös eller med ryttare. Stark som en oxe är han och med riktigt bra kondis (tränar distans) han har gått mycket dressyr innan och påbörjade piaffen innan han slutade gå för den tränaren. Så stark är han. Det var länge sen han kollades igenom av massör eller liknande men med tanke på att han går så bra i allt annat borde det inte vara något fel.
Hur ska jag träna honom så han lyckas hoppa högre? Nu bara river han eller vägrar om det så bara är 50cm.

Sv: Hoppar inte högre än 40...

Det finns en häst för varje människa och det finns en människa för varje häst.
= Ni passar helt enkelt inte ihop för ni har olika intressen. Hästen är 18 år och
har tydligen arbetat på bra i sitt liv. Så antingen så borde du byta häst eller
också anpassa din ridning till just denna hästen. Det var mitt tråkiga råd :eek:!
MVH Kryddan

Idag var han faktiskt såpass duktig att han klarade 55cm. Har inte testat så högt på ett tag utan hoppat för att bygga förtroende :)
Nåja, jag struntar i om han inte blir någon hopphäst. Han tycker det är skitkul att hoppa fast blir rädd och tvivlar på sig själv när ribban läggs upp något. Är kanske bara bortskämd med att ponnyer jag ridit förut har klarat mycket mer.

om han hoppat stockar i skogen så kan du ju höja en som han är säker på och höja den ca 5 cm, då blir han inte lika osäker.
sen kan du ha en travbom innan hindret på att han tvingas ta i över själva hindret och hoppar då lite högre. försök bygga upp hans självförtroende genom att göra det roligare att hoppa.

Det finns en häst för varje människa och det finns en människa för varje häst.
= Ni passar helt enkelt inte ihop för ni har olika intressen. Hästen är 18 år och
har tydligen arbetat på bra i sitt liv. Så antingen så borde du byta häst eller
också anpassa din ridning till just denna hästen. Det var mitt tråkiga råd :eek:!
MVH Kryddan

Bra skrivet ;)

Är han tung så sliter det väldigt mkt på frambenen att hoppa, alla hästar är inga hoppare. Skulle inte pressa honom, vill du hoppa får du nog ta o skaffa dig en mer lämplig häst.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 323
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 788
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat