Hoppar hemskt i höger varv!

K

kabitsoo

Hej!
Jag är ny här så antagligen gör jag helt fel nu, ni får ursäkta:crazy:

Jag har en foderponny, en "travare". Hon är en d-ponny på 8 år.
Har inte haft henne så länge men som för de flesta travare har hon svårt för höger varv.
Hon är superduktig på att hoppa och gör det bra....i vänster varv och rakt...
Men så fort det blir hoppning på volt etc. så saktar hon av hoppar klumpigt och "fyrkantigt" m.m.
Hoppade på volt igår. Gick jättebra i vänster varv men i höger så gick allt åt skogen..

Är det någon som har en bra övning som tränar på just detta eller någon som kan förklara hur jag ska göra?

Tacksam för svar!

Sv: Hoppar hemskt i höger varv!

De red in henne när hon var 5 år. Sedan tränade de inte henne i trav längre.

De tre åren har de tränat i paddock, tävlat 80 cm med henne och vann. De har hoppat 1 meter med henne så ja de har tränat målmedvetet.

Mitt problem ligger väl mest på det här med att hoppa på volt!

Vad jag hade gjort är att först och främst jobba på att stärka höger galoppen, jobba mycket utan hinder på böjt spår där du ställer, böjer och ökar och minskar galoppen. När det känns bra börjar du öva på mindre och mindre volter vilket nog inte kommar vara så lätt i början eftersom hon troligen är rätt stel och ovan i det varvet.

När det gäller hinder hade jag först lagt bommar som du travar och gallopperar över i båda varven på volten. När det funkar så gör det lite svårare och använd dig av cavaletti, och när det till slut funkar så sätt upp små kryss och höj sedan gradvis.

Detta kommer ta tid, det går inte i en handvändning att lära om och mjuka upp en travare till en bra balanserad galopp. Men kämpa på med framför allt galoppträningen på böjda spår, ha gärna ett spö i handen som du kan lägga till på rumpen ifall hon saktar av så att hon förstår att det är galopp du vill ha och ingenting annat.

Lycka till!

Tack så mycket! Ska verkligen träna mer på det...fast det är väldigt svårt:confused:

Jag vet, det blir mycket jobb, svett & tårar ;). Men när det väl går, kommer allt gå! :D

kanske är stelare i höger varv ? , har själv ett varmblod men han går bäst i höger varv, men rider själv bättre i höger varv. Är det bara när ni hoppar eler är den stelare/anorlunda i höger varv hela tiden ??

Hon är ju alltid svårare i höger varv men värst är det när jag hoppar i höger varv....:P

kan ju vara stel och spänd, kanske skulle ta ut en massör eller nånting om den endå går rent och det verkar vara nånting muskulärt.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 685
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II