Hoppar bra på träning och framhoppning, men ej på tävling - vad göra?

Puppan

Trådstartare
Barnets ponny hoppar kanonrundor på täning. Banor på LA med trippelbarrar, murar och vattenmattor går utan problem. Framhoppningen funkar också kanon. Det går bra att göra snäva omhoppningssvängar och ponnyn hoppar utan minsta mankemang.
Sedan går de in på tävlingsbanan (inga problem att gå in ensam på banan) och så vägrar de ut sig på något av de första tre hindrena.
Spelar ingen roll om så ryttaren jobbar sig blå, ponnyn stannar!

Är det någon som varit med om samma sak och lyckats reda ut det hela?
Handlar inte om nån stor ryttare så vi funderar på om det skulle funka att låta någon äldre, mer erfaren och större ryttare tävlingsrida några gånger, men fungerar det? Ägaren rider bra men är liten och har inte så mycket att stå emot med om ponnyn inte vill.
Det märkliga är ju att det funkar så bra vid träning och framridning men ej vid tävling... Blääää....:cry:

Ge oss råd!

Sv: Hoppar bra på träning och framhoppning, men ej på tävling - vad göra?

En fd ridskolehäst jag delade stall med tidigare hade samma beteende, han kunde räkna till och med. De red på första hindret 3 ggr, varpå hästen käckt vände och i raskt tempo travade till utgången med sin arga ryttare.

Jag tyckte de kunde förklara problemet för hemmaklubben och komma in igen efter klassens slut för att ta sig igenom banan, och det gick bra. Efter några gånger gick det bättre. Risken är ju att ponnyn räknar ut vart det går och inte, men förhoppningsvis löser man problemet. Er ponny tycker nog att det är tråkigt utan sina kompisar och har kommit på ett fiffigt sätt att få vara med "flocken" ute på framridningen.

Annars kan det ju vara idé att träna hoppning ensam, om den möjligheten finns. Jag tycker faktiskt att det ingår i alla hästars utbildning att klara sig utan sällskap, men jag förstår att här i glesbyggd är det lättare än där det är högt tryck på banor. En annan strategi är att inte lämna banan direkt man blir utesluten utan jobba något annat en liten sväng runt banan (ryggning, sidvärts etc) innan man går ut, så att inte belöningen kommer direkt. Det bästa är ju om man kan förklara för arrangören och få till stånd någon överenskommelse där.

Jo här är en till som haft det problemet.
Man blir gråhårig på kuppen :grin:
Hästeländet hoppar kanonfint hemma, högt, stort, tittiga hinder och lite trixiga avstånd men på tävling gick det inte längre.
Han kom nog också på att man slapp undan på tävlingen men visste att det inte ens var lönt att tjafsa hemma för där hade jag tid att vinna.

Jag har lagt om min ridning åt det tyska hållet dvs rida kraftigare, sitta ner i sadeln för att få bättre inramning som jag inte orkade när jag stod i lätt sits.
Visst händer det att han stannar eller bryter ut ibland men nu tar vi oss runt, oftast utan fel så det finns hopp.

Pay n´ride är mycket bra för fuskande hästar!

Vi hade en D ponny som gjorde precis likadant tränade banor på 1,30 men vägrade ut sej så fort det var tävling, vi gick ner i klasserna, bytte ryttare men det spelade ingen roll även om det var 0,60. han såldes som skogsmulle.

En kompis har ett halvblods sto med kanonstam som gjorde på samma sätt det fanns heller inget att göra så hon blev avels sto.

utan att läsa tidigare svar.

Tror det sitter hos ryttaren, som av någon anledning känner press eller nervositet, som förts över till hästen. Eftersom det aldrig sker på träning, då ryttar heller itne har någon anledning att vara nervös eller spänd.

/cissi

Har ponnyn varit tävlad mycket innan? Kan den va tävlingstrött?
Min ponny hoppar vad som helst i vanliga fall, men inne på tävlingsbanan vill hon inte längre. Varit tävlad för mycket troligtvis och har nu fått bli tävlingspensionär.

Sen kan ju ponnyn veta av att det är tävling och den kommer undan efter 2/3 vägringar. Då kan man ju prova med klubbtävling eller liknande där man får försöka fler gånger?

Eller som någon tidigare har sagt kan det ju också vara pressen som hästen känner av.

Lycka till! :)

Senast ändrad:

Vill tacka alla för era idéer och förslag!

Nej, den här ponnyn är visserligen tävlad, men inte särskilt mycket. Själva har vi gjort ett uppehåll sedan september och nu var det första tävlingen sedan dess som slutade i pannkaka. Träningarna har gått jättebra.

Det skumma är att det är en trevlig ponny, brukar definitivt inte sura eller vara istadig eller hitta på dumheter. Borde väl ta och kolla upp ponnyn veterinärt, men det är inget i övrigt som får mig att tycka att det är något fel. Känns bra, funkar fint i dressyren och så.

Myror i huvudet, det är vad man får! Hoppas verkligen inte att det är något mentalt för jag misstänker att det är svårare att göra något åt än om det är någon liten krasslighet som går att bota hos veterinären.

Mitt ena sto blev sådan, på en dag också.

Jag hade haft henne i 5 år när det hände och tävlat nationellt med goda resultat. Nu var det våren då jag skulle ta studenten (-06) så ridningen blev det litet sisådär med. Första tävlingen för året blev i april och jag valde 100 + 110 eftersom hon inte tävlat på ett halvår.

I 100 är det över 100 startande, vi vinner lätt med 1,5 sek till godo.
I 110 är det tvärstopp, kommer inte över första.

Hästen kollas så klart upp på klinik av landslagsvet från nos till svans, hittar inget. Kiro undersöker, hittar inget. Seminvet UL och ser en förstorad äggstock vilket verkar vara den enda förklaringen, om än långsökt.

När hästen såsmåningom började stanna även på bortaträning (hösten -06) ville vet ge henne antiinfl + smärtstillande och träna under tiden för att se om det är smärtrelaterat, ingen förändring.

Hemma hoppade hon som en kanon...

Våren/sommaren -07 betäcker jag stoet. Hon vilar mest över sommaren och rids igång på hösten igen. Åkte på ett par träningar, gick jättebra. Slutade hoppa vid 5:e dräktighetsmånaden.

Maj -08 kommer fölet. I höstas började jag rida henne ordentligt igen. Hann träna någon enstaka gång innan vintern, men inte tillräckligt för att utdömma om det blivit någon förändring.

Nu tar vi nya tag under våren. Det ska bli otroligt spännande att se om hon hoppar nu... Annars vet jag inte vad jag gör :(

Lycka till med er pålle, säg till om ni hittar en lösning!

Min erfarenhet är att många av dom hästar som krånglar på det sättet är ofräscha. Har ni kollat upp hästen?

Annars tror jag på att åka på P&J som någon nämnde, och att ni där får tid på er att ta igenom problemet, inte att hästen efter ett par vägringar får gå ut och slippa jobba. Lär den att den inte kommer undan oavsett hur den gör. Annan ryttare tror jag inte så mycket på. Hästar är smarta djur, det kommer inte ta lång tid innan den fattar att den kanske inte kommer undan med den andra ryttaren, men när din dotter som inte riktigt orkar med sitter upp igen kommer den snart börja med samma beteende igen.

Hoppas att det löser sig, lycka till!

Känner igen det där..

Det bästa tipset är nog att träna på att tävla. Är det kanske ryttarens närver som spelar ett spratt? Testa en större och erfaren ryttare och se vad som händer? Man förlorar ju inget på att testa :D

min är likadan, eller ibland går han som en klocka o ibland får han tokspel. Han stannar inte poå hinder utan mitt på banan o börjar resa sig o bocka. Det är ett ryttarproblem, han känner att jag spänner mig o blir nervös, minsta lilla reagerar han på. Min lösning har varit pay and ride.

Sen tycker jag det är lite läskigt med alla låt den inte komma undan råd. Hästen ska väl vilja hoppa o tycka det är roligt? Inte bli tvingad. Alla passar inte som tävlingshästar.

Vill tacka alla för era idéer och förslag!

Nej, den här ponnyn är visserligen tävlad, men inte särskilt mycket. Själva har vi gjort ett uppehåll sedan september och nu var det första tävlingen sedan dess som slutade i pannkaka. Träningarna har gått jättebra.

Det skumma är att det är en trevlig ponny, brukar definitivt inte sura eller vara istadig eller hitta på dumheter. Borde väl ta och kolla upp ponnyn veterinärt, men det är inget i övrigt som får mig att tycka att det är något fel. Känns bra, funkar fint i dressyren och så.

Myror i huvudet, det är vad man får! Hoppas verkligen inte att det är något mentalt för jag misstänker att det är svårare att göra något åt än om det är någon liten krasslighet som går att bota hos veterinären.

Rent spontant efter ha läst ditt andra inlägg så tror jag att det kan finnas flera olika alternativ. Kan det vara så att ponnyn känner något obehag i samband med hoppningen? Eftersom du skriver att i normala fall så är ponnyn trevlig och bussig så finns det väl egentligen ingen anledning för den att tjura till på tävling men det är kanske en bussig ponnys sätt att tala om att inte allt står rätt till, de är inte dummare än att de vet att de kan säga ifrån på tävling men inte på träning eller dyl. Att den känner obehag behöver inte betyda att den har ont men det kan vara att sadeln inte är helt korrekt, ryttaren kanske inte är i balans över hindrena, dålig eftergift så att det inte är speciellt trevligt för ponnyn att hoppa stort och duktigt, ryttaren är nervös och rider inte lika följsamt som på träning? Det var bara några exempel. Har de kraschat vid något tillfälle? Jag tycker absolut att det kan vara en idé att sätta upp en annan mer erfaren ryttare som kanske kan läsa av ponnyn på ett annat sätt en vad man kan begära av ett barn.

Du är inte ensam om problemet, finns många sådana exemepl som jag känner/sett/hört om.
Och anledningen kan vara många.

KOlla igen om hästen hos veterinär LETA FEL tills ni inte hittar några, så att den för säkerhets skull inte har något fysiskt fel.

Sen kan det absolut vara värt att prova att byta ryttare, det måste dock itne hjälpa. men sitter det i nuvarande ryttare, antingen brister just för att h*n är för liten/inte kommer åt, eller för att h*n kanske blir ervös och för över det på ponnyn inne på banan.
Så absolut värt att prova en kunnig ryttare på ryggen, och se om det hjälper.

Sen är Pay n' Ride, klubbhoppningar osv väldigt bra. Där man får hoppa runt hela banan trots att hästen stannar och vägrar hoppa osv.
Samma som att åka iväg och hoppa hästen helt själv på banor och tänka som tävling när man tränar själv någon gång ibland, gärna till ridbanor/ridhus där man inte brukar hoppa, just för att träna på att hoppa hästen i olika miljöer.

Sen kan det vara så att ponnyn helt enkelt inte tycke det är kul att tävla, eller är tävlingstrött.
Finns vissa hästar som påstås ha "rampfeber", det är ju ingen omöjlighet.
Eller att den helt enkelt inte tycker det är kul att tävla längre.
Vissa hästar klarar inte att hoppa med "press" på sig, som det kan bli på tävclingsbanan, dt är såna hästar som kan tröttna på att tävla och lära sig hur de ska slippa, genom att stanna ut sig.

sen finns det hästar som gör det just bara för att slippa, som egentligen inte är trötta på att tävla eller ogillar publik osv osv,
men som man bara får vara enveten och visa att man inte ger sig, så börjar de tillslut att hoppåa på tävlingsbanan igen.

Jag har hört tlas om otroligt många varianter av orsaker till samma problem.
Men steg 1, utred så att hästen inte har några fysiska fel först,
sen försök ta reda på orsaken till tävlingsvägrandet.

Har ingen lösning på ditt problem men en liten historia om min förra häst:

I början fungerade det bra på tävling men han blev tjurigare och tjurigare. Till slut fick jag inte över honom över första hindret ens, han bara backade och backade och backade...

Hoppade ALLT på träning. Inget problem på framridningen (lite spänd men hoppade alltid) men på banan tog det stopp.
Gick jag tillbaka till framridningen efter vi varit på banan hoppade han som om inget hade hänt.

Jag vet inte hur många gånger vi stannat kvar till tävligsdagarnas slut, väntat i timmar, och hoppat banan utom tävlan och då hoppade han som om inget hade hänt! :grin:

Jag gav upp och sålde honom till en tjej som inte ville tävla utan bara träna och ha kul.

/ Vippan - som än idag saknar sin fina kille... men gått vidare...

*kl*

Vi hade en d-ponny för många år sedan, connemarasto som hoppade som en GUD!!!
Hemma & på framhoppning vill säga.
När man red in på banan var hon med på noterna, man fattade galopp och red ett varv; öronen spetsade och fortfarande positiv.
Sen fick man startsignal...
Och då var det som om någon tryckte på en knapp i hästen; galoppen gick saktare, och saktare, och saaaaktare..... Sen stopp!

9 gånger av 10 kom man inte ens fram till första hindret. Faktum är att man knappt kom över startlinjen emellanåt.
Och det spelade ingen roll vad man än gjorde, hästen bara växte fast.

Det här var min systers ponny, men jag startade den också några gånger och det spelade ingen som helst roll vem som red, eller på vilken höjd det var. Hon vägrade hoppa på tävling. På träning däremot var hon helt underbar!
Hästen var välriden, tränade skolor, gjorde galoppombyten i varje etc, tävlade höga klasser i dressyr med segrar och hade inga som helst fysiska problem.
Och hon kunde verkligen hoppa HUS! När hon ville.

Nu var inte hoppningen den enda punkten hon var osamarbetsvillig på, hon hade helt klart istadiga tendenser i andra sammanhang också, och efterhand lärde vi oss en del om hennes bakgrund som förklarade hennes humör...
Så hon blev istället en framgångsrik dressyrponny, och syrran blev alltså dressyrryttare på kuppen!
:D

Många gånger beror hästars ovilja att hoppa definitivt på att de har ont någonstans, och det ska man absolut kolla upp. Men ibland är det uppenbarligen så att de helt enkelt inte är lämpade för tävlingshoppning...

Hoppas dock att det löser sig med eran ponny!
Lycka till!

Har också lite problem med min häst.. Men i detta fallet får hon för mycket att tänka på; ska dels vara vackrast på hela stället, men också prestera. Många nya hästar i kombination med brunst och massor av folk kan avgöra för hästens fokusering. Dock vägrar hästen min på <90 cm, annars river hon allt bara för att :angel:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar