Hoppar bra men river

J

Jarth

Hejsan mitt varmblod hoppar jätte fint på höga höjder men sen när man sänker hindret en aning då river hon jämt med frambena och hon gorde sej mkt illa en gång :/ och hur ska jag göra för att hon ska lyfta på frambena även på låga höjder ? jag kom på en sak förut att jag smackar innan hindret och slår till med spöt lite på bogen och de ha funkat men man ska ju inte behöva göra det för att hon ska lyfta på frambena så jag söker tips på hur jag kan göra för att hon även ska hoppa lika fint på låga höjder som på höga höjder :) och en sak till jag kan tex, komma i vänster varv och hoppa hindret men jag brukar skifta varverna ibland och iband så vägrar hon att hoppa hindret då stannar hon baa framförhindret och börjar bocka och sparka bakut och stegra är detta en ovana ? i sånnafall hur lär man bort denna ovana ?

Sv: Hoppar bra men river

Om din häst hoppar bra i ena varvet borde hon även göra det i andra, annars kanske hon har ont eller så passar sadeln kanske inte så bra.

Ta hjälp av en tränare, är man oerfaren ska man inte hoppträna själv, särskillt inte om man har problem. Det kan gå så himmla mycket fel annars...

Mina tips: :bump:

• Stärk din häst med konditionsgalopp, klättring på backar i skritt & trav samt rid dressyr.
  • Takt är A & O mot hindrena.
  • Att hästen river, vägrar eller kommer för nära är till 98 % ryttarens fel!
  • Se till att få hjälp av en tränare, då den kan se dina fel tydligare!
  • Om hästen river så kan det mycket väl vara så att du inte rätar upp dig tillräckligt utan lutar för mycket fram.

Lycka till!!:bow: :bow:

Det kanske är så att du som ryttare koncentererar dig och rider bättre på högre höjder och när det blir längre så "slutar du rida".
Så mitt tips är ialf att börja med att rida exakt likadant på långa som höga hinder.

Sen kan du hoppa mkt studs som är en bra övning när hästen har frambensproblem. Det hjälper till att få häsen att lyfta på frambenen.:idea:

och en till fråga: vilka höjder pratar vi om? :bump:

Det kanske är så att du som ryttare koncentererar dig och rider bättre på högre höjder och när det blir längre så "slutar du rida".
Så mitt tips är ialf att börja med att rida exakt likadant på långa som höga hinder.

Sen kan du hoppa mkt studs som är en bra övning när hästen har frambensproblem. Det hjälper till att få häsen att lyfta på frambenen.:idea:

och en till fråga: vilka höjder pratar vi om? :bump:

Jag hoppar ungefär 50 - 70 cm ^^

du ska ju inte behöva slå till hästen varje gång de ska hoppa. Träna på studs/serier/bommar/ut i skogen. Bra för att lära dem lyfta på benen. Och det där med andra varvet beror nog på att din häst har ont, eller att du rider annorlundai andra varvet. Du kanske sitter snett/belastar ojämnt.

Saffa tränare genast, om du inte har nån:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 479
Senast: Ewelina02
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Hoppträning med tinkern, kan bara sluta på ett sätt. Hon är verkligen hoppglad.:). På uppvärmningen gjorde vi volter som ökades och...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: indra2012
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka