Sv: hoppar av banan
Knapplån.
I T2 kan du få upp till 2p avdrag för att spöet är riktat mot hästens huvud, åtminstone i fria tyglar momentet, det är lite "fusk". Vet inte riktigt hur det är i övriga klasser.
Hursomhelst skulle jag öva på rakriktning och att hästen går exakt där jag ber den om på hemmaplan. Så småningom kommer lydigheten förhoppningsvis att finnas kvar även på banan. På ridbanan kan du tex. träna på att rida rakt fram på medellinjen utan att vingla med en helt rak häst. När det fungerar kan du utveckla övningen till att flytta hästen ett par steg åt sidan från medellinjen, fortsätt RAKT framåt utan att vingla, gå tillbaka på medellinjen, rakrikta, flytta åt andra sidan osv. Grundläggande lydighet, fungerar inte det så kommer det nog inte heller att fungera att behålla hästen exakt där på banan där du vill ha den. Kan absolut tränas på vägar också, bestäm att du går mitt i vägen, rakt fram. Inte så lätt som det låter, man måste vara väldigt noga med att sluta om hästen med skänklarna och ha den "inom ramarna".
En annan bra övning att träna tillsammans med detta är att öka och minska skritten. Hästen skall helst "vara med" i varje steg. När det funkar i skritt kan man öva snabbare gångarter. Inne på banann bestämmer man sig sedan för vilket "spår" man rider i. "Nu är jag på ytterspår/ nu rider jag i mitten.." osv. Är du riktigt tydlig med vart hsten skall vara och att det alltid är du som bestämmer det så borde problemet med att hästen lämnar banan så småningom försvinna.