hoppar av banan

L

Lipurtà

rider ett sto nu..om ca 3 veckor ska vi tävla =) problemet är att hon försöker hoppa av banan hela tiden och vid utgången höll hon idag på att springa över en människa..jag själv tror att detta bara är olydnad då hon tidigare varit som en "trädgårdshäst" , bara gått runt och gjort som hon själv vill..ingen har sagt åt henne..jag har ridit henne i 3 månader nu och de har blivit mycket framsteg ! :) men nu skulle jag behöva tips på hur jag ska göra så hon inte hoppar av banan..ledarskapsövningar ?

Sv: hoppar av banan

Hejsan. Jag tror att om du bara håller spöet på yttersidan och vid bogen på henne så kommer hon sluta. Det viktigaste du ska tänka på är att du får med dig hela hästen, dvs att trycka in ytterbogen på henne så hon slutar att försöka hoppa ut.
Lycka till!

saken är den att hon skiter fullständigt i om ja har spöt på utsidan :smirk: jag har ridit ganska länge och har ridit flera olika hästar..ingen annan häst har fortsatt när jag ridit med spöt på utsidan..men hon hoppar ut så fint ändå..hon gör så med alla,inte bara mig så de är inte jag som är okunnig..

Ibland är det så att vissa hästar inte kommer kunna gå att tävla pga olika saker. Detta är kanske ett sådant fall. Hästen verkar inte tycka det är kul. Antingen får man då se till att uppmuntra hästen till att den själv får inse att det är kul. Men går det inte så är det lika bra att ha hästen som en skogshäst. Tråkigt ibland, men hästens välfinnande ska gå i första hand! :smirk:

Min förra häst gjorde exakt samma sak, bara slank iväg och lyssnade ingenting och var på andra sidan staketet.... tävlingsdebuten gick till så, hästen hoppa ut :smirk:

Hon höll också på vid utgången, men då red jag in mot innerspåret, hade spöet på yttersidan och drog bak skänkeln nästan överdrivet bara för att hästen skulle lyssna. I vissa fall lyssnade hon inte och då kickade jag till i sidan och tröck in henne.

Istället för att sitta och smådutta med skänkeln kan man kicka till ordentligt, så hästen fattar att det är allvar :idea:

tack för svaren :) joo..de är så att hon går otroligt bra på banan,tycker de är skitskoj ! bara de att vid just utgången vill hon dra ut till dom andra hästarna..men de har blivit betydligt bättre ;) så jag hoppas att ja ska hinna få ordning på de..för de är en jättefin häst som ska tävlas =) de är bara dumheter att hoppa av banan..

Jo för om hästen inte skulle tycka det är kul så skulle nog hon försöka hoppa ut vid flera ställen...

Men bli arg på henne om hon försöker bryta sig ut, så hon fattar att matte menar allvar :)

Lycka till:D

Låter som om hästen ignorerar din ytterskänkel. Jag har samma problem. Jag har fått instruktionen av min tränare att stanna och flytta tillbaka hästen för ytterskänkeln, och att ha spöt i ytterhanden såklart.
Man får försöka att vara så beredd som möjligt, på med ytterskänkeln, om det inte funkar, peta spöt på bogen. Fungerar inte det så får man stanna och flytta tillbaka och sen fortsätta som om ingenting hänt. Man ska inte förvänta sig att det ska hända och sitta och sparka på i onödan, om hästen sköter sig så rid bara på som vanligt. Men självklart ska man vara beredd på att det KAN hända och då får man vara snabb! :D

Jag hade samma problem förrut, sen fick jag tipset om att ha spöet på ytterhanden och vifta lite med det (såklart så att domarna inte ser det :angel: ) framför ögat på hästen. Då höll han sig kvar på banan, annars hade jag inte en susning i det ökade tölten eller galoppen...

Knapplån.

I T2 kan du få upp till 2p avdrag för att spöet är riktat mot hästens huvud, åtminstone i fria tyglar momentet, det är lite "fusk". Vet inte riktigt hur det är i övriga klasser.

Hursomhelst skulle jag öva på rakriktning och att hästen går exakt där jag ber den om på hemmaplan. Så småningom kommer lydigheten förhoppningsvis att finnas kvar även på banan. På ridbanan kan du tex. träna på att rida rakt fram på medellinjen utan att vingla med en helt rak häst. När det fungerar kan du utveckla övningen till att flytta hästen ett par steg åt sidan från medellinjen, fortsätt RAKT framåt utan att vingla, gå tillbaka på medellinjen, rakrikta, flytta åt andra sidan osv. Grundläggande lydighet, fungerar inte det så kommer det nog inte heller att fungera att behålla hästen exakt där på banan där du vill ha den. Kan absolut tränas på vägar också, bestäm att du går mitt i vägen, rakt fram. Inte så lätt som det låter, man måste vara väldigt noga med att sluta om hästen med skänklarna och ha den "inom ramarna".

En annan bra övning att träna tillsammans med detta är att öka och minska skritten. Hästen skall helst "vara med" i varje steg. När det funkar i skritt kan man öva snabbare gångarter. Inne på banann bestämmer man sig sedan för vilket "spår" man rider i. "Nu är jag på ytterspår/ nu rider jag i mitten.." osv. Är du riktigt tydlig med vart hsten skall vara och att det alltid är du som bestämmer det så borde problemet med att hästen lämnar banan så småningom försvinna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
819
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 524
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
839
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka