Hoppande 5-åring!

D

Duddi

Jag rider ett 5-årigt tinkersto som jag har börjat jobba lite med på volten! Hon är ingenting utbildad,tyvärr. Jag har testat och hoppa med henne lite grann, men hon verkar inte förstå att hon ska hoppa över, utan hon trampar rakt igenom. När jag löshoppar henne hoppar hon riktigt fint :) Hur ska jag börja med hoppningen, så att hon förstår hur hon ska göra. För när hon inte förstår så vill hon inte göra något alls, så då fungerar ingenting. Vil gärna komma igång med hoppningen nu.. Tacksam för svar

Sv: Hoppande 5-åring!

Börja med att rida över en bom på rakt spår.
Sen kan du bygga upp och lägga 3 bommar som en pyramid och travahoppa över dom.
Och när det funkar kan du bygga upp ett litet hinder. Använd stöd och infångare även fast det bara är en bom på marken och ha hästen rak över bommarna/hindret.
Beröm hästen när hon hoppar! Och tänk på att gå tillbaka ett steg om det inte funkar!

Lycka till :)

Sv: Hoppande 5-åring!

Se också till att du inte stör och tar för mycket uppmärksamhet från hindret när du hoppar uppsuttet. Iom att hon löser problemet själv när du löshoppar ska du kanske så mycket som möjligt låta henne hitta hindret själv, så kanske hon tar tag i det och hoppar bättre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 167
Senast: Bison
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: Bufera
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix