C

Chough

Har precis köpt ett halvblod som har gått som dressyrhäst i hela sitt liv. Han är 10 år.
Meningen är nu att jag ska försöka skola om honom till lite hoppehäst :D.

Han är ganska bra på att taxera avstånden själv, men man märker att han knappt är hoppad.

Har ni några tips på övningar jag kan göra med honom..

I vår när utebanan har blivit bättre så tänker jag använda mig av bommar/små hinder 2 gånger i veckan för att han ska vänja sig.
Första gången jag skulle trava över cavaletti blev han helt chockad och tvärnitade. Andra gången hoppade han över alla fyra samtidigt. Men efter några gånger förstod han vad det handlade om.. :)

Tänkte vara med på en liten clearroundhoppning i april, 50-70 cm..

Hästen gillar att hoppa, det märker man. Men han kan bli osäker och stanna.

Så alla tips på bra övningar är välkommna! :bow:

Markarbete! T.ex galoppera på en volt med ett litet hinder på en eller två ställen, alltså hoppa på böjt spår, att ni är på en volt gör att du kan kontrollera och reglera honom. Hoppar ni högre hinder så ta hjälp av hjälphinder framför.

Hoppa studsserier. Det gymnastiserar honom och bygger upp bakkärran bra för hoppning. Det är ganska ansträngande så man bör inte göra för många gånger under ett pass, däremot kan man göra det ofta.
Sen kan det vara nyttigt att hoppa relativt låga hinder som står på en båge. Alltså att man kan hoppa dem med olika antal galoppsprång emellan. Det är nyttigt för både häst och ryttare för att lära sig rytm och känsla, samtidigt som man övar att det går att hoppa hinder fast man inte alltid kommer rakt på i mitten.
I boken Strömsholmsmetoden finns massor av olika övningar för hästar och ryttare i alla olika utbildningsstadier. Köp den för den är verkligen kanon. Den kommer dessutom på film nu.

Lycka till!! :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 351
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka