Hoppa upp?

F

Fladde

Hej.

Har lite problem när jag ska hoppa upp på min häs som ska ridas igång efter skadda.
Innan har det gått bra med pall men då hon har mycket ö-energi går hon bara runt och svänger.
Det går bra om man ställer henne mot en väg och någon kastar upp mig.
Har även klarat att länga lädrena så jag kan hoppa upp själv nån gång men det går inte alltid.
Skulle vara jätte snällt om du har nått tips eller knepp till mig:)

Tack på förhand :bow:

Sv: Hoppa upp?

Var envisare! Gå efter med pallen tills hon tröttnar. I början kommer det att ta ett tag... ;)

Ja men då hon bakar på pallen och reser sig blir det lite obehagligt :crazy:

Longera henne innan då, eller någon annan aktivitet, så hon blir av med lite överskottsenergi. Backar hon på pallen blir det ju värst för henne själv, det märker hon säkert kvickt.

Får inte annars hade jag släpt henne på ett stort fält och låtit henne spriiiiiiiinga
Men det hållerr inte det svaga bennet för :crazy:

Men om du får rida måste det väl gå bra att longera? Det behöver ju bara vara skritt och lite trav, aktivera henne psykiskt under tiden så kommer hon snabbt att bli lugnare.

Hon har boxvilla oxå
Ger henne lugnade med det biter inte :crazy:

Jag säger det igen, du får ju rida, varför skulle du inte kunna longera då? Eller gå en runda med henne först.

Själv skulle jag ta ur henne resandet illa kvickt, om det varit min häst. Både för din skull och hennes, jag har sett en häst slå över och förblöda till döds ur öronen. :(

Vetrinären säger att hon får bara skrittas rakt fram lugnt om 2 dagar får hon komma ut i liiiiiten hage

Har veterinären verkligen sagt att din häst ska skrittas uppsuttet?
Menade h*n inte att du skulle skritta hästen vid hand?

En häst som har boxvila skulle jag inte rida på, utan endast promenera. Om hästen inte ens är frisk nog att få komma ut i en liten rasthage så tycker jag det låter dumt att sätta en ryttare på den!

Nu minns jag inte de exakta problemen din häst hade men vill minnas att ett av dom var ryggen? Tycker inte du ska sitta på den ännu!

Ut och skritta vid hand!

Har ett utlåtade från vet där det sår skritta uppsuttet på hårt underlag rakt fram10 min öka det kångsamt upp till 60.

Varför ska vi ens försöka hjälpa dig? :confused:

Du verkar ju leta efter orsaker att INTE följa råden.

När en häst håller på som din, beror det INTE på överskottsenergi.
Det låter mera som brist på hantering (uppfostran).

När hon nu bara ska skrittas, så kan du ju passa på att träna på hantering i stället.

Jag gör bara som vet har skrivit är det inte rätt :confused:

Det står.
Boxvila i 2 veckor och sktitta för vagn/ryttare från 10-60 min................

Det betyder inte att man kan strunta i hanteringen.

Jag kör pass med min medryttarpålle minst 1 ggr/månad, förutom den dagliga förståss.
Han är så lätthanterlig att jag kan sätta en 5-åring att leda honom.

Fladde skrev:
Det står.

Vagn?
Är det en körhäst? Eller kan vet ha skrivit fel och menat hand?
För det låter ju onekligen märkligt att en häst med boxvila ska ridas!
Hade en vet sagt så till mig så hade jag nog bett om en motivering och närmare förklaring till varför.

Speciellt som din häst inte ens får gå ute i hagen.
Vore jag du så skulle jag ringa till den behandlande vetrinären och dubbelkolla så att du inte gör ett misstag och skadan tar längre tid än beräknat att läka.

Fladde skrev:
Jag gör bara som vet har skrivit är det inte rätt :confused:

Det står.

Det skulle jag tolka som boxvila i 2 veckor och DÄREFTER skritta för vagn/ryttare i 10-60 min

Immer

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 826
Senast: Stergo
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 165
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama