Hoppa upp en klass?? När?

F

Fitness

De senaste gångerna har jag ridit LB på 65-70 %. Jag tränar på LA-nivå hemma. Säker i förvända, skänkelvikning men dock inte i bakdelsvändningarna. Tycker ni jag kan gå upp till LA?

Sv: Hoppa upp en klass?? När?

Jag tycker att du ska prova rida La. Och iaf i la:1an och i La:3an så är det inga bakdelsvändningar. Men det är nog inga problem även fast dom inte sitter ifall man skulle starta en La:4a, för är allt annat jättbra så förlorar man inte så mkt på just det(även fast det är *2). Och nu har du ju också hela vintern på dig att träna:). Så varför inte prova?! Går det inge bra så är det ju bara att gå ner igen! :bump:
/anna

Jag läste en artikel om en känd dressyrtränare, minns ej hennes namn, men hon sa att man ska rida på 70% innan man flyttar upp en klass, och det har du ju gjort så det borde inte vara några problem :)

jag har åxå läst om en känd (gubbe) som tyckte så. hade jag resonerat så, då hade jag aldrig kommit längre än LC :crazy: för min häst har inte värsta flashiga gångarterna (läs travökningar ex.), men vi är bra på allehanda krumelurer och går LA stadigt på 65% ibland ännu mer, och har startat Msv B på 59%.....
debuterade btw i LA, ser ingen anledning att rida lägre om hästen fixar rörelserna och går i en ändamålsenlig form.

men kanske passar det bättre att resonera så när man kommer längre upp i klasserna, att man rider MB på uppåt 70 innan man tar sig an MA.....

De senaste gångerna har jag ridit LB på 65-70 %. Jag tränar på LA-nivå hemma. Säker i förvända, skänkelvikning men dock inte i bakdelsvändningarna. Tycker ni jag kan gå upp till LA?

Klart du ska rida LA :idea:
Det finns ju LA-program utan bakdelsvändningar, och annars får man göra det bästa man kan av bakdelsvändningarna, är resten bra kommer man långt ändå.
Det är mycket roligare att rida LA, då börjar det ju hända lite saker iaf :)

Träna på bakdelsvändningarna.
samla skritten o ställ den innan, trampa ner i innersidan å bara vänd -flytta bogen runt bakdelen.

Finns det ingen klubb tävling alt. program träning som du kan debutera LA på ? Med dina procent i LB tror jag absolut att du kan pröva på en LA:1 el LA:3. Har själv ridit ett par MSV och vi har fortfarande väldigt svårt med bakdelsvändningar. Jag väljer helt enkelt klasserna dät de inte ingår. :o LYCKA TILL !

i msv behöver du ju inte rida bakdelsvändningar, där räcker det med att man gör skrittpiruetter :angel: ;)

jag har åxå läst om en känd (gubbe) som tyckte så. hade jag resonerat så, då hade jag aldrig kommit längre än LC :crazy: för min häst har inte värsta flashiga gångarterna (läs travökningar ex.), men vi är bra på allehanda krumelurer och går LA stadigt på 65% ibland ännu mer, och har startat Msv B på 59%.....
debuterade btw i LA, ser ingen anledning att rida lägre om hästen fixar rörelserna och går i en ändamålsenlig form.

men kanske passar det bättre att resonera så när man kommer längre upp i klasserna, att man rider MB på uppåt 70 innan man tar sig an MA.....

Tror att i deras verklighet med de hästar de ser (med 8-9 mässiga gångarter) så stämmer det förmodligen bra att man bör rida på 70 % innan man kliver uppåt i klasserna, för oss vanliga dödliga med mer vanliga hästar som kanske har 6 -7 mässiga gångarter är det ju betydligt svårare att komma upp i 70% och precis som dig så skulle jag aldrig nånsin kunna lämna LC-LB om jag skulle vänta tills jag fick 70%. Det gäller de flesta jag tävlar mog också, ytters sällan fler än segraren (om ens det) rider på 70% eller mer.

Klart du ska prova att rida LA. Som många sagt innan kan du ju börja med LA1 eller LA3 utan bakdelsvändningar.

Jo, så är det ju. Men lite korkat att komma med såna uttalanden i tidningar typ Ridsport som ju läses även av oss vanliga dödliga.
Med en häst med flashiga gångarter (spec med en ryttare med rätt namn) behöver man nästan bara visa sig på en dressyrbana så har man sina 70% iaf i lägre klasser.....

Jag tycker absolut att du ska gå upp i LA. Prova och se, känns det inte bra så gå ner igen.
Du har ridit på en bra %, men stirra dig inte blind på den. Jag fick ganska snabbt högre % i LA när jag började rida där än vad jag hade haft i LB, så blir det ibland.

Man behöver stegra kraven sakteliga för att förbättra sig. Det finns ingen anledning till varför du inte skulle börja rida LA samtidigt som du kanske fortsätter ett tag till i LB.

Men sen är det precis som Axel säger bara till att öva, öva, öva. Men vissa rörelser kommer man alltid ha lite svårare för än andra. Det är därför som man ska göra det man är bra på så j-kla bra så att det man är mindre bra på blir mindre betydelsefullt.
Du har ju som sagt hela vintern på dig att öva!

Ut och tävla med dig!!

Inte alltför ovanligt med uttalanden som verkligen visar att "vi vanliga dödliga" inte räknas överhuvudtaget i deras värld, tyvärr.
När det diskuterades licensavgifter var ju definitionen på en som tävlar väldigt sällan en som bara rider 10-15 tävlingar om året (så många har jag aldrig kommit upp i inte ens om jag räknar klubbtävlingar) och nån annan gång var allt under nationell MSV endast att betrakta som träning och utbildning och inte alls som tävling (då borde man altså inte behöva licens alls då eller?:devil:)
Iofs är väl allt vi gör med våra hästar en form av träning men tävlingsmomentet finns ju där redan på låg nivå och vi som aldrig kommer speciellt högt i klasserna kan väl också få känna att vi tävlar.

Jo jag tänkte anmäla mig till juldressyren La:1! Bra som sagt att börja hemma på klubben!

Jag håller inte med er om att det skulle behövas värsta gångartshästen för att i lätta klasser få 70% eller mer. Jag själv har bara tävlat med ridskolehästar och har fått över 70% både lokalt och regionalt i alla lätta klasser på ponny och 70 uppåt 75% i både Lätt C,B och A på stor häst och de har inga märkvärdiga gångarter någon av dem.

Till huvudinlägget: Låter absolut som att du kan testa LA, som sagt finns det ju program utan bakdelsvändningar. Sen kan det där med 70%-gränsen stämma någorlunda men kanske bara mellan LC, LB och kanske möjligtvis LB-de lättare LA-programmen. Jag och pållen har ridit LA på över 70% flera gånger och vi är inte på långa vägar färdiga för LA:5 ens, så det blir ju knepigt att följa den regeln ur LA... Lycka till med debuten! :D

Jag tycker som dom andra! ut med dig:rofl:

Jag tycker det brukar kännas bra att göra en start i en högre klass på sista tävlingen för hösten som ett litet kvitto på vad man ska träna på hela vintern och sen kommer man ut i samma klass efter en hel vinters träning och så ser man direkt hur mkt det gått framåt (förhoppningsvis)

Jag håller med dessa gubbar och gummor om att man bör rida ett program på 70% innan man "hoppar" upp på nästa. Men det funkar faktiskt nästan bara i teorin för det finns nått som heter domare och det är inte så ofta dom dömmer så högt som 70% även om alla ser att det faktiskt är värt det... Missuppfatta mig rätt det finns ju massor av ekipage som rider på 70% men det finns ännu fler som faktiskt förtjänar det! För hur många domare vågar använda verkligen HELA vår 0-10 skala?

/Z.

Jaa 70% är ju inte supervanligt och egentligen betyder det ju bara "ganska bra" och det brukar ju vara fler ritter än 1-2 stycken/klass som är ganska bra eller tom. bättre... :P

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 504
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka