Hoppa på volt

M

Missestar

Jag tänkte hoppa min häst på volt idag, men blev lite osäker på vilket avstånd jag ska ha på hindrena. Ska använda mig av "sockerbitar" och maxhöjd på hindrena kommer vara typ 50 cm...

Två hinder, ska jag ha ett eller två galoppsprång emellan?? :confused:

Hästen är en 4-åring, hoppad cirka 10 gånger uppsuttet

Sv: Hoppa på volt

Om hästen är 4 och bara hoppad 10 ggr så låter det lite väl anvancerat att hoppa på en volt... Då krävs det full balans av hästen och det har inte en 4-åring!

Han är väldigt balanserad och klarar av detta. Kanske var lite väl lite att skriva 10 gånger, men jag har hoppat honom 10 gånger och tidigare ägare hoppat in honom, så säg 15-20 gånger ;)

Tränade förra veckan för en rutinerad unghästtränare och då hoppade vi på volten. Började såklart bara hoppa ena hindret, men då tränaren ansåg att det gick bra testade vi båda o även detta gick kanon.

Hästen går som en klocka och man kan verkligen inte tro att han är 4. Hoppade vattenmatta häromdagen, utan några som helst problem ;)

Vad kul att din 4-åring är så duktig!
Ett galoppsprång mellan hindrena på volt skulle jag ändå inte rekomendera! minst 3-4 galoppsprång, för även om han är balanserad så krävs det samling och mycket ork för att klara det.

Men om han var så duktig på träningen sist,- låt det smälta lite och pressa inte fram det igen och igen, då slår det bara tillbaka förr eller senare. Det är mitt råd.

Jag funderar på 2 galoppsprång emellan....ska ju bara hoppa nån gång, kanske två gånger i varje varv. Sedan blir det studshoppning idag.

Låter kanske som att jag tränar honom jättemkt, men jag har precis börjat träna honom lite mer seriöst nu. Hela sommaren har han bara gått och smålullat i skogen + några kortare arbetspass i paddocken. Nu har jag dock börjat träna hoppning varannan vecka och känner att jag en gång däremellan måste hoppa lite, men mest lite gymnastikhoppning som ska stärka honom. :S

ca 15 meter mellan hindrena då, men för att få mer rytm kanske en sockerbitshinder på varje sida av volten så att det blir lika många galoppsprång mellan hindrena runt, så att säga.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
Svar
9
· Visningar
460
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka